Régi nagysikerek emlékére: BMW R 12 S
A BMW Motorrad mindig is híres volt arról, hogy képes ötvözni a hagyományokat a modern technológiával, és a 2025-ös BMW R 12 S tökéletes példája ennek a filozófiának. Ez a lenyűgöző retro-roadster a legendás R 90 S előtt tiszteleg, amely az 1970-es években forradalmasította a motorkerékpárok világát. Az R 12 S nem csupán egy motor, hanem egy időutazás, amely a múlt ikonikus dizájnját és szellemét hozza el a mai utakra, miközben a legmodernebb technológiával biztosít felejthetetlen vezetési élményt.
- Márka
- BMW
- Típus
- R 12 S
- Hengerűrtartalom
- 1170cm³
- Teljesítmény
- 109 LE / 80 Kw
- Teljesítmény / súlyarány
- 0.495 LE/kg - 495 LE/1t
- Üzemanyag
- benzin
- Saját tömeg
- 220 kg
- Szállítható személyek száma
- 1
A múlt visszhangja: Az R 90 S öröksége
Az R 90 S a maga korában úttörő volt. 1973-ban debütált, és a világ első olyan szériagyártású motorkerékpárjaként vonult be a történelembe, amely aerodinamikai szempontból tervezett idomzattal rendelkezett. A 67 lóerős boxermotorjával és 200 km/h feletti végsebességével az R 90 S nem csak a teljesítményével, hanem a dizájnjával is lenyűgözte a motorosokat. A Daytona Orange fényezés, a piros csíkozás és a sportos vonások mind hozzájárultak ahhoz, hogy az R 90 S igazi ikonná váljon, amit a versenypályákon is bizonyított: Hans-Otto Butenuth és Helmut Dähne kategóriagyőzelmet aratott a Man TT-n, Steve McLaughlin pedig a Daytona 200 mérföldes versenyen diadalmaskodott 1976-ban.
Az R 12 S ezt az örökséget viszi tovább, miközben modern köntösbe öltözteti a klasszikus értékeket. A motor dizájnja és műszaki megoldásai egyértelműen az R 90 S szellemiségét idézik, de a 21. század elvárásainak megfelelően új szintre emelik a teljesítményt és a kényelmet.
Dizájn: Retro elegancia modern köntösben
Az R 12 S már első pillantásra magával ragad. A Lava Orange Metallic fényezés egyértelmű tisztelgés az R 90 S ikonikus Daytona Orange színe előtt, míg a piros „S” betű az oldalsó idomokon és a kontrasztos varrású ülés a klasszikus dizájnelemeket eleveníti fel. A csiszolt alumínium üzemanyagtank és üléspúp, a fekete villák és kormány, valamint a sötét tónusú szélvédővel ellátott műszerfalburkolat mind hozzájárulnak a motor dinamikus és exkluzív megjelenéséhez.
A részletek kidolgozottsága lenyűgöző: az Option 719 Classic II fűzöttküllős kerekek eloxált alumínium felnikkel, valamint a Shadow és Shadow II Billet csomagok (például fekete hengerfejborítások, fék- és kuplungkarok) prémium érzetet kölcsönöznek a motornak. Az aerodinamikai szempontból tervezett, kormányra szerelt légterelő és a füstszínű plexi nem csak esztétikai, hanem funkcionális szerepet is betölt, javítva a szélvédelmet és a vezetési komfortot.
Technológia és teljesítmény: A boxermotor lelke
Az R 12 S szíve a BMW legendás, léghűtéses, kéthengeres, 1170 köbcentis boxermotorja, amely 109 lóerőt teljesít 7000 fordulat/percnél és 115 Nm nyomatékot ad le 6500 fordulat/percnél. Ez a motor nem csak erőteljes, hanem rendkívül kiegyensúlyozott is, köszönhetően a központi kiegyenlítő tengelynek és a modern elektronikus befecskendezésnek, amely az EU 5+ emissziós normáknak is megfelel. Azért az íze kedvéért megtartottak némi boxerekre jellemző oldal irányú rángatást, de enélkül nem is boxer a boxer.
A motor három vezetési módot kínál – Rain, Road és Dynamic –, amelyek lehetővé teszik, hogy a motoros a körülményekhez és a vezetési stílushoz igazítsa a teljesítményt. Az esős mód biztonságos tapadást biztosít nedves utakon, a Road mód a mindennapi közlekedéshez ideális, míg a Dynamic mód a sportos vezetés szerelmeseinek nyújt maximális élményt. Az olyan modern technológiák, mint az ABS Pro, a DTC (kipörgésgátló), a visszagurulás-gátló (Hill Start Control) és a gyorsváltó (Shift Assistant Pro) mind alapfelszereltségként járnak, így az R 12 S egyszerre kínál nosztalgikus vezetési élményt és korszerű biztonságot.
A futómű is a legmagasabb szintű precizitást garantálja: az állítható, 45 mm-es fordított villa és a Paralever hátsó felfüggesztés 120 mm-es rugóúttal biztosít kényelmet és stabilitást, akár kanyargós utakon, akár hosszú túrákon. A Brembo fékek (310 mm-es dupla tárcsafék elöl és 265 mm-es tárcsa hátul) kiváló fékerőt nyújtanak, az adaptív fényszóró (Headlight Pro) pedig éjszaka is optimális látási viszonyokat biztosít.
Kényelem és testreszabhatóság
Az R 12 S ergonomikus kialakítása a nemrég tesztelt R 12 nineT alapjaira épül, dinamikus üléspozíciót kínál, amely sportos, mégis kényelmes. Az 795 mm-es ülésmagasság és a 1765 mm-es tengelytáv a legtöbb motoros számára ideális, a fűthető markolatok és a sebességtartó automatika pedig a hosszú utakon nyújt extra komfortot. A 16 literes üzemanyagtankkal és az 5,1 liter/100 km-es fogyasztással (WMTC szerint) az R 12 S akár 313 km-es hatótávolságot is kínál, így tökéletes választás kisebb túrázáshoz.
A testreszabhatóság terén a BMW sem hagyja cserben a rajongókat. Az R 12 S számos kiegészítővel és opcióval bővíthető, például titán kipufogóval, oldaltáskákkal vagy navigációs előkészítéssel. Az Option 719 csomagok további exkluzív részletekkel, például mart alumínium alkatrészekkel teszik még egyedibbé a motort.
A legenda tovább él
A BMW R 12 S nem csupán egy motorkerékpár, hanem egy tisztelgés a múltnak és egy ígéret a jövőnek. Az R 90 S szellemiségét modern technológiával ötvözve olyan motor született, amely egyszerre nosztalgikus és innovatív. Az R 12 S azoknak készült, akik értékelik a stílust, a teljesítményt és a BMW boxermotorok egyedülálló karakterét. Legyen szó városi cirkálásról, kanyargós hegyi utakról vagy hosszabb túrákról, az R 12 S minden pillanatban azt az érzést nyújtja, amit a BMW rajongók a #Soulfuel szlogennel azonosítanak: a motorozás színtiszta örömét. És egy igazán üdítő kombót kapunk megmarad a nyers gépkezelés élménye a mai technikai biztonsága és egy csodálatos retro hangulat.
A BMW R 12 S már most a retro motorok szerelmeseinek új kedvence, és méltó utódja az R 90 S-nek, amely annak idején a motorozás világát örökre megváltoztatta.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!