„A jól érzem magam” faktor – BMW R12 NineT
Az R12 NineT, hasonlóan, mint a nevében R12 előtaggal nem rendelkező elődje, nem a teljesítményről, hanem elsősorban az érzésről szól. A retro stílus és a modern technika különös egyvelege, ahol a lényeg, hogy motorozás közben jól érezzük magunkat. A boldogság forrása nagyon nehezen meghatározható, hiszen szerencsés esetben az érzéseink érzésekből fakadnak és arra reflektálnak. Az viszont bizonyos, hogy a gyönyörű hang, a jó minőség és a kiváló motorozhatóság szükséges hozzá.
Aminek története van, annak lesz hagyománya. Az R12 NineT elnevezés megértéséhez érdemes pár fontos részletet kiemelni, amelyhez legalább 10, de sokkal inkább kilencven-száz évet kell visszaugrani a történelemben. Az elődmodell a NineT 10 évvel korábban, a BMW motorgyártás történetének 90. évfordulójára jelent meg. Sok motorgyártó ilyen neves, kerek évfordulóra legjobb esetben kiad egy jubileumi szériát, egyedi színnel, néhány szép kiegészítővel. A bajor motorgyártó ennél komolyabbal rukkolt annak idején elő és egy retro hangulatú, ám minden részletében modern, különleges, épített motorok stílusára hajazó café racerrel állt elő. Így született az R NineT, amely elnevezés a 90-es szám egyedi leírásán kívül egy másik különlegességre az R90S-re is utalt. A hetvenes évek legendás sportmotorjára, amely a boxer motorral való motorkerékpár hajtás egyik ikonikus darabja lett.
Mondanom sem kell, hogy nem egyetlen év lett, amikor ez a motorkerékpár értékesítésre került. Vágyott álommotor sokunk számára. Időközben számos variációval bővült a kínálat. Az idei modellév viszont újabb fordulatot hozott, hiszen a 90+10. évforduló jelentősebb változás követelt. Így született meg az R12 NineT.
Fórumok, rengeteg blog foglalkozott azzal, hogy ameddig korábban a motor nevében lévő szám jellemzően a hengerűrtartalomra utal (az említett R90S is 900cm3-es volt), addig az R NineT-ben ez csupán egy szójáték. Mostantól nem, hiszen az R12-ből már sejthető, hogy egy ezerkétszáz, egészen pontosan 1170-es blokk hajtja. Változatlanul egy lég-/olajhűtéses DOH boxer elrendezésű ikermotor hajtja, amelynek gyökerei az ikonikus 2007-es HP2 Sportigra vezethetőek vissza. 108 lóerős, 115Nm maximális nyomatékkal rendelkező erőforrás, amelyen a végzett változtatások csak az időközben egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak való megfelelés miatt keletkeztek. A BMW a folyadékhűtés hiánya ellenére is sikeresen megfelelt az EU5+ normának. Lett egy új, szárny nélküli kipufogórendszer, és az airbox az ülés alá került, így eltűnt az üzemanyagtartály jobb alsó részén végigfutó légbeömlő. Ez utóbbi változtatás miatt még inkább letisztult megjelenése lett az új modellnek.
A hengerfejeket átformálták, és a vezetéstámogató eszközök közé került az eső, a közúti és a dinamikus üzemmód, valamint a kipörgésgátló és az ABS. Az extralistára pedig felkerült a fel és lefelé váltást is támogató gyorsváltó.
Egy boxermotor sohasem fog a legfinomabb járásáról ismerté válni. A rezonancia, főleg alacsony fordulatszámon érezhető, de ahogyan a gázkart húzzuk, úgy simul ki a járása. A hangja és a nyersessége az, ami miatt imádni lehet és ez az, amely miatt milliók gondolják úgy, hogy semmiféle soros motorra nem cserélnék ki a BMW-t. A hang teszi teljessé az érzést és természetesen az a kezelhetőség, amely miatt az R12 kormánya mögött igazi „rosszcsontnak” érezhetjük magunkat. Egyszerűen élmény vele a közlekedés. Elképesztő dinamikus és olyan játszi könnyedséggel kezelhető, mint egy kisköbcentis robogó. Autók között elférünk, könnyed szabadságot ad minden percben.
Ehhez kapcsolódik egy, a minden részletre odafigyelő kivételes építési minőség. Tesztkerékpárunk lakkozott zöld és szálcsiszolt ezüst tartályburkolata kivételesen szép volt, a kipufogócsövek és a krómozás pedig makulátlan megjelenést adtak. Ennek a motornak egy négyzetcentimétere sem tűnt befejezetlennek. A két kerek burkolat alá rejtett visszajelző abszolút a retro hatást erősítette, miközben részben digitális kijelzője szinte minden információt megadott. Az egyetlen hiányérzetem az volt, hogy az üzemanyagszint visszajelzésére nem találtam információt. Azt viszont tudtam, hogy 16 literes tankja kisebb és éppen ezért keskenyebb, mint az elődje esetében. A fogyasztása egyébként 5-5,5 liter között alakult. Az extrák listája egyébként rendkívül bőséges és ha szeretnénk, vagy zavar az analóg műszerfal, teljesen digitálisat is rendelhetünk.
A LED-es kerek fényszórók az elején ugyanolyan aprólékos, részletgazdag kidolgozással készültek, mint minden másik elem ezen a motoron, amellyel mehetünk ugyan nagyon-nagyon gyorsan, de annál sokkal nagyobb élmény vele, felnyitott rostéllyal élvezni a végtelen szabadságot, amelyet adni képes.
Az R12 NineT egyáltalán nem olcsó motor, sőt úgy vélem, hogy igazán drága. A rendelhető kiegészítőkkel könnyedén 7-7,5 millió fölé csúszhat az ára. De ezzel a beruházással sokkal többet veszünk egy átlagos motornál. Egy örökséget, egy retro hangulatot és a modern technika ötvözetét egyetlen motorba csomagolva. Egy motorkerékpárt, amelyet, ha nem használunk, sokkal szívesebben fogunk a nappaliban tartani, mintsem a garázsban. Gondolom kiderült, imádtam!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!