Nagyláb – ZIL E167
A ZIL E167 egy nehézterepes teherautó koncepció volt, amelyet az 1960-as évek elején terveztek. Célja: A végtelenbe és tovább! Ne legyen olyan pont a Szovjetunióban, ahová ez a jármű ne lenne képes eljuttatni utasait.
Sokféle koncepciójármű született a Szovjetunióban, de ez a ZIL a többivel ellentétben, nem annyira tűnik elborultnak. Első ránézésre egy kész, átgondolt jármű illúzióját kelti. A Zil E167 alapja a négytengelyes ZIL-135L katonai jármű, teljesen átdolgozott alvázzal. Az E167-es egyetlen prototípusa 1962 utolsó napján készült el. Ezt követően vette kezdetét a tesztelés, ami egészen 1965 márciusáig tartott. A hároméves tesztelés ideje alatt bebizonyította nagyfokú terepjáró képességét. Maximális sebessége országúton 75 km/h volt, tehát közúton is minden gond nélkül használható. A védelmi minisztérium két gépet tervezett rendelni saját céljaira, de sajnos ezek sosem készültek el. Két darab egyenként 180 lóerős ZIL-375-ös motort építettek a hátuljába. Ehhez csatlakozott két ZIL-135L automata sebességváltó. A könnyeb manőverezés érdekében az első és hátsó tengely is kormányzott volt. Kapott egy 10 tonnás csörlőt, amelyet remélhetőleg nem a saját mentésre kellett használnia. Két 900 literes üzemanyagtartályt építettek bele, amiből itatni tudta a V8-as motorokat (100 liter/100 km). A prototípusba 10 férőhelyet építettek, amelyhez kapcsolódott a 4 személyes vezetőfülke. Méretét tekintve, valamivel nagyobb, mint egy Kraz 255-ös. Összesen 62 centivel hosszabb, 38 centivel szélesebb és csupán 12 centivel magasabb. Azaz egész pontosan 9,26 méter hosszú, 3,13 méter széles és 3,06 méter magas. Talán leginkább az óriási gumiabroncsok szúrnak szemet ezen a monstrumon, hiszen ezek 1,8 méteres átmérővel bírnak! Figyelemre méltó méretei ellenére nem lett egy nehéz gépezet, amely egy rendkívül fontos tulajdonság a terepen. Csupán 7 tonna az önsúlya. Viszonyításképpen az előbb említett Kraz majdnem 12 tonnát nyom. A könnyed súlyt az üvegszálas karosszériájának köszönhette. Voltak egyéb szuper képességei is, mint például az, hogy képes volt vízen járni azáltal, hogy szabályozni volt képes a guminyomást, plusz felszerelték egy 4,5 kW-os villanymotorral is, amely egy szivattyút működtetett, az esetleges tüzek elhárítása érdekében. Egy tényleg sokrétű, nehézterepes gép született általa, de sajnos nem épült belőle több darab, aminek egyik fő oka, hogy a sebességváltója túlságosan bonyolultra sikeredett.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!