Krazonov. Hogy mi?
Repülő Kraz, vagy guruló Antonov? Ez egy Kraz 255 és egy Antonov An-2-es (Ancsa) házasságából született magyar öszvér.
A magyar leleményesség szinte határtalan. Elég csak visszatekinteni a Big Wind-re. Amit a fejünkbe veszünk, megvalósítjuk. Ezért is vannak ott a világelsők közt a magyar mérnökeink, szakembereink. A Big Winddel ellentétben itt tényleg gondolkodni kell, hogy "mire gondolt a költő", de úgy gondolom ez itt lényegtelen is, mivel értelmet nehéz találni benne. Elég ránézni: szürrealisztikus egyveleget alkot, amire elsőre nem is igazán talál szavakat az ember. Igaz alkottak már hasonló szörnyszülötteket, de nem ebben a kategóriában. Egyszerre elégíti ki a repülőgép és a teherautó/terepes járművek rajongóinak fantáziáját. Egy remekmű! Az alapját a jól ismert Kraz 255-ös adta, amit a Honvédség a mai napig is használ. A 14.9 literes szívódízel motornak és a 6x6-os hajtásnak köszönhetően remek alapul szolgált az Antonovnak. De az sem lehetett utolsó tényező, hogy szinte bárhonnan leakasztható egy-egy ilyen Kraz. Ez a teherautó tényleg amennyire szög egyszerű, annyira nagyszerű. Fülkéje eredetileg fából készült. Csupán egy jó asztalos és egy szerelő volt szükséges az üzemeltetéshez. Leglátványosabb és legszembetűnőbb eleme az An-2-es géptest. Ezt leginkább a permetezőgépként ismerhetjük. Ez az a repülő, aminek ha gyerekkorunkban meghallottuk a hangját, futva szaladtunk ki a házból integetni. Szüleink viszont óvaintve tessékeltek vissza a házba, hogy ne kapjunk a nyakunkba egy nagy adag vegyszert. Egy ilyen géphez sem kell túl messzire menni, hogy találjunk egyet, így valószínű ez is adott volt.
Így született meg ezen két ikonikus gép házasságából ez a csodás műalkotás, ami ráadásul üzemképes. Vélhetően terepképességei sem romlottak túlságosan, egy gyári 255-ös Krazhoz képest. Az Ancsa üres súlya 3,5 tonna szárnyakkal, motorral, tankokkal, ami le is jött belőle, így nem sokkal nehezebb egy gyári platós Kraznál. Csupán súlypontja emelkedett és a túlnyúlása nőtt, viszont a gép farának köszönhetően a hátsó terepszöge nem csökkent. De ez nem arra lett kitalálva. Biztosan fogná a fejét a tulaj, ha ne adj isten a Babod Offroad fesztiválon a tetején állna. További fényes éveket kívánunk HA-VER!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!