Csernobil ólomkabinos likvidátora - KrAZ 256 B1-030
Ezek a gépek voltak anno legközelebb a "tűzhöz". Segítségük nélkül még nagyobb károk keletkeztek volna. Reméljük, hogy a napokban beindult maghasadás nem kényszeríti újabb bevetésre ezeket a nyugalmazott hősöket.
A KrAZ autógyár a nukleáris katasztrófa likvidálásának élvonalában volt. Akkor, 1986-ban, az első napokban a gyár több mint 300 alkalmazottja ment a fertőzött zónába. Katonai kiképzésre hivatkozva hívták be a csapatot. Valójában a földi pokolba, Csernobilba küldték őket, hogy felszámolják a baleset okozta károkat. A kialakult rendkívüli helyzet, rendkívüli megoldásokat és gépeket kívánt. 1986. június 22-én a Szovjet autógyártók Szovjetunió kormányától megrendeléseket kaptak. Erre a feladatra szánt, 10 ezer darabos járműmegrendelések közt nagy számban szerepeltek különféle KrAZok. Az gyárnak szerencsére volt tapasztalata az ilyen jellegű speciális járművek kivitelezésében és legyártásában. Ennek eredményeképp született meg ez a gép, ami egy KrAZ 256, módosított fülkével.
Rövid időn belül olyan speciális gépeket kellett megalkotni, amelyek a magas radioaktivitás mellett is képesek védelmet nyújtani, illetve üzembiztosan működni. Javarészt a radiokatív törmelék elszállítására és a betonszarkofág megépítéshez szükséges építőanyagok szállítására szolgáltak. Ezek a gépek az epicentrumban dolgoztak, így kritikus tényező volt az emberi élet védelme. A jármű vezetőjére gyakorolt sugárzás csökkentése érdekében egy speciális, sugárzásmentes fülkét kellett alkotni.
A széria kétszemélyes kabinjának átalakítása nem volt létképes opció, mivel túl nagy munka lett volna teljesen átalakítani. Így kapott egy teljesen új, egyszemélyes kabint, ami 3 mm-es lemezhéjjal és olómbéléssel láttak el. Olómból nem volt hiány, mivel a padlót 30 mm-es, az oldalfalat 25 mm, és a tetőt 12 mm vastagságban borította. Így a fülke több mint 3 tonnát nyomott, így e végett is érthető, hogy nem kétszemélyes fülkét alkottak. Ebből a speciális járműből csupán 18 darab készült, amit 1 hónap alatt képes volt a keremcsuki üzem legyártani.
A kabinablakok speciális sugárzásgátló ólomüvegből készültek, amik 30x30 cm-esek voltak, 75 mm vastag ólomkeretekkel. A speciális üvegtömböket Moszkvából szállították, de késett, így úgy döntöttek, hogy az első nyolc gépet oldalablakok nélkül készítjük el. El lehetett képzelni, milyen volt a kilátás a vezető számára, ráadásul mindezek mellett az üvegblokkok nem voltak tökéletesen átlátszóak, hanem sötétsárga árnyalatúak. Ráadásul fülke légkondicionálás sem volt. Minden egyes legyártott kapszula radioaktív áteresztőképességét tesztelték. Ott ahol hiányos volt a védelem, további ólomfedéseket szereltek fel.
A csernobili KrAZok gyártásában részt vevő autógyári dolgozók magas állami kitüntetéseket kaptak. A rendkívül szűk határidők, és a nehézsége ellenére megoldották a feladatot, ami rendkívül tiszteletreméltó. Arról viszont csak találgatni lehet, hogy utólag ez mibe került mérnököknek és a gyári munkásoknak, de tudták, hogy milyen fontos a munkájuk és nélkülük még több emberi élet forgott volna kockán. Tisztelet Csernobil összes hősének és likvidátorának.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!