www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Nagyvasak
  2. Csernobil ólomkabinos likvidátora - KrAZ 256 B1-030

Csernobil ólomkabinos likvidátora - KrAZ 256 B1-030

  • Nyúl Benjamin
  • május 28, 2021
  • Komment

Ezek a gépek voltak anno legközelebb a "tűzhöz". Segítségük nélkül még nagyobb károk keletkeztek volna. Reméljük, hogy a napokban beindult maghasadás nem kényszeríti újabb bevetésre ezeket a nyugalmazott hősöket.

A KrAZ autógyár a nukleáris katasztrófa likvidálásának élvonalában volt. Akkor, 1986-ban, az első napokban a gyár több mint 300 alkalmazottja ment a fertőzött zónába. Katonai kiképzésre hivatkozva hívták be a csapatot. Valójában a földi pokolba, Csernobilba küldték őket, hogy felszámolják a baleset okozta károkat. A kialakult rendkívüli helyzet, rendkívüli megoldásokat és gépeket kívánt.
1986. június 22-én a Szovjet autógyártók Szovjetunió kormányától megrendeléseket kaptak. Erre a feladatra szánt, 10 ezer darabos járműmegrendelések közt nagy számban szerepeltek különféle KrAZok. Az gyárnak szerencsére volt tapasztalata az ilyen jellegű speciális járművek kivitelezésében és legyártásában. Ennek eredményeképp született meg ez a gép, ami egy KrAZ 256, módosított fülkével.

Rövid időn belül olyan speciális gépeket kellett megalkotni, amelyek a magas radioaktivitás mellett is képesek védelmet nyújtani, illetve üzembiztosan működni. Javarészt a radiokatív törmelék elszállítására és a betonszarkofág megépítéshez szükséges építőanyagok szállítására szolgáltak. Ezek a gépek az epicentrumban dolgoztak, így kritikus tényező volt az emberi élet védelme. A jármű vezetőjére gyakorolt sugárzás csökkentése érdekében egy speciális, sugárzásmentes fülkét kellett alkotni.

A széria kétszemélyes kabinjának átalakítása nem volt létképes opció, mivel túl nagy munka lett volna teljesen átalakítani. Így kapott egy teljesen új, egyszemélyes kabint, ami 3 mm-es lemezhéjjal és olómbéléssel láttak el. Olómból nem volt hiány, mivel a padlót 30 mm-es, az oldalfalat 25 mm, és a tetőt 12 mm vastagságban borította. Így a fülke több mint 3 tonnát nyomott, így e végett is érthető, hogy nem kétszemélyes fülkét alkottak. Ebből a speciális járműből csupán 18 darab készült, amit 1 hónap alatt képes volt a keremcsuki üzem legyártani.

A kabinablakok speciális sugárzásgátló ólomüvegből készültek, amik 30x30 cm-esek voltak, 75 mm vastag ólomkeretekkel. A speciális üvegtömböket Moszkvából szállították, de késett, így úgy döntöttek, hogy az első nyolc gépet oldalablakok nélkül készítjük el. El lehetett képzelni, milyen volt a kilátás a vezető számára, ráadásul mindezek mellett az üvegblokkok nem voltak tökéletesen átlátszóak, hanem sötétsárga árnyalatúak. Ráadásul fülke légkondicionálás sem volt. Minden egyes legyártott kapszula radioaktív áteresztőképességét tesztelték. Ott ahol hiányos volt a védelem, további ólomfedéseket szereltek fel.

A csernobili KrAZok gyártásában részt vevő autógyári dolgozók magas állami kitüntetéseket kaptak. A rendkívül szűk határidők, és a nehézsége ellenére megoldották a feladatot, ami rendkívül tiszteletreméltó. Arról viszont csak találgatni lehet, hogy utólag ez mibe került mérnököknek és a gyári munkásoknak, de tudták, hogy milyen fontos a munkájuk és nélkülük még több emberi élet forgott volna kockán. Tisztelet Csernobil összes hősének és likvidátorának.

  • csernobil katasztrófa KrAZ KrAZ 256 KrAZ 256 B1-030 ólóm

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Nyúl Benjamin

Kiskorom óta a különféle járművek bűvöletében élek, a kétkerekűektől a repülőgépekig, minden, amit motor hajt. A sors szerencsére úgy hozta, hogy gyerekkorom és pályafutásom kezdete óta kamionok közt élek és mozgok. Szeretnék minél több új dolgot megismerni és megismertetni veletek, valamint szeretném közelebb hozni hozzátok ezt az életérzést és szenvedélyt.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Ukrán szárazföldi partvédő - KrAZ 7634NE
    Ukrán szárazföldi partvédő - KrAZ 7634NE
    • Nagyvasak
    Nagyláb – ZIL E167
    Nagyláb – ZIL E167
    • Nagyvasak
    Csernobil ólomkabinos likvidátora - KrAZ 256 B1-030
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Nagyvasak
    Ukrán szárazföldi partvédő - KrAZ 7634NE
    Ukrán szárazföldi partvédő - KrAZ 7634NE

    A KrAZ külön erre a célra fejlesztett alváza a 7634NE, ami a Neptun, hajók elleni rakétarendszer hordozója és indítójaként szolgál. Éles bevetésére sajnos nem kellett sokat várnia.

    olvass tovább
    Nagyvasak
    Nagyláb – ZIL E167
    Nagyláb – ZIL E167

    A ZIL E167 egy nehézterepes teherautó koncepció volt, amelyet az 1960-as évek elején terveztek. Célja: A végtelenbe és tovább! Ne legyen olyan pont a Szovjetunióban, ahová ez a jármű ne lenne képes eljuttatni utasait.

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok