www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Hírek
  2. Az ID.7 – Kifinomult aerodinamika a nagy hatótáv és...

Az ID.7 – Kifinomult aerodinamika a nagy hatótáv és a magasfokú gazdaságosság szolgálatában

  • június 22, 2023
  • Komment

Az áramvonalas forma akár 700 kilométer (WLTP) hatótávot is lehetővé tesz

  • A fejlesztők és a formatervezők szoros együttműködése 0,23-os légellenállási együtthatót (cw) eredményezett
  • Finomhangolás számítógépes szimulációkkal és szélcsatornában

Az ID.7 a Volkswagen első felső-középkategóriájú elektromos modellje. Akár 700 kilométer (WLTP) hatótávjával a Volkswagen új limuzinja a gazdaságosság valóságos bajnoka. A hajtásrendszerek új generációja mellett kifinomult aerodinamikai tulajdonságai is nagyban hozzájárulnak az ID.7 tekintélyes hatótávjához. Áramvonalas alapformája, alacsony, mindössze 0,23-os légellenállási együtthatója (cw) és a 2,46 négyzetméteres homlokfelülete a formatervezés és a műszaki fejlesztés szoros és harmonikus együttműködésének eredménye.

Az olyan limuzinok, mint az ID.7 esetében a légellenállási együttható (cw) mintegy 50 százalékban a karosszéria alakjától függ. Emellett a keréktárcsák és a gumiabroncsok körülbelül 30 százalékban, a jármű aljának kialakítása 10 százalékban, míg a különböző – például levegőt az autó elejének hűtőihez vezető – funkciónyílások szintén 10 százalékban határozzák meg a cw-érték alakulását. Az új ID.7 az eddigi legáramvonalasabb ID.-modellként érkezik, ami mindjárt az első pillantásra érzékelhető a csaknem öt méter hosszú autó sziluettjén. Amint Daniel Scharfschwerdt, a Volkswagen formatervezője kifejtette: „Az ID.7 olyan aerodinamikus kialakítást kapott fejlesztése során, mint szinte egyetlen más modell sem, ami alacsony orrán, a motorházfedél felé kiformált folytonos átmeneten és tempós hatást keltő szélvédőjén is jól látható. A kupékat idéző tetőív és a hátrafelé keskenyedő hátsó rész szintén az ideális aerodinamika jegyében született.”

Már a termékfejlesztés korai szakaszában intenzíven finomították a külső részleteket, akárcsak az autó aljának, kerekeinek és egyéb idomainak formáit. Az optimális eredmény feltétele pedig a műszaki fejlesztők és a formatervezők közötti szoros kommunikáció. Stephan Lansmann, az ID.7 aerodinamikai projektmérnöke kiemelte: „Olyan iterációs folyamattal keressük az optimumot, amely során újra és újra találkozik a műszaki fejlesztés és a formatervezés. Sok-sok apró lépésről van szó, amelyek a végén hasznosnak bizonyulnak. Ennek során számítógépes áramlástani szimulációk és szélcsatorna-tesztek sokasága egészíti ki egymást.”

Az ID.7 aerodinamikai erényei
Az ID.7 alja szinte teljes egészében burkolt, emellett új fejlesztésű első keréklégterelők vezetik el csupán minimális örvényléssel a levegőt a jármű alatt, illetve a kerekek mentén. Az első lökhárító szélső légcsatornái (Air Curtain) a levegő hatékonyabb áramlását segítik az autó eleje körül, a kiszélesedő oldalsó küszöbborítások pedig megakadályozzák a beáramlást az autó alja felé, illetve leárnyékolják a hátsó kerekeket a rájuk áramló levegő elől. A jármű alján kisméretű légterelők és különböző burkolati elemek irányítják a levegő áramlását.

„Az elektromos járműveken a kerekek nagyobb mértékben járulhatnak hozzá a kedvező aerodinamikai tulajdonságokhoz, így az ID.7 esetében is kiemelt figyelemben részesültek” – hangsúlyozta Lansmann. – „A keréktárcsák tervezésekor mindenekelőtt az aerodinamika állt a középpontban, amit a fékek megfelelő hűtésével is össze kellett hangolnunk” – magyarázta a szakember. „Az eredmény zártabb formavilágú, így különösen kedvező aerodinamika jellemezte keréktárcsa.” A gumiabroncsok kontúrjainak tervezésekor is alkalmaztak áramlástani szimulációkat, így már a koncepciófázisban optimalizálhatták a gyengébb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkező változatokat.

Mindezeken túl a jármű további részeit is figyelembe vették a teljeskörű aerodinamikai fejlesztési folyamat során. Ide tartoznak például az első funkciónyílások, amelyeken keresztül az autó elejében elhelyezett hűtőkhöz áramlik a levegő. Az ID.7 esetében a légellenállás további mérséklése érdekében a hűtő rolója szabályozza aktívan a légáramlásokat. Az elektromos működtetésű roló csak akkor nyílik, ha az erőforrás-komponensek és az akkumulátor célzott hűtést igényelnek. Az autó hátulján az ideálisan megformált csomagtérajtó, a diffúzor kialakítása és az oldalsó légterelőperemek gondoskodnak még hatékonyabb aerodinamikai tulajdonságokról.

A számítógéptől a szélcsatornáig
A hangsúly kezdetben a számítógépes szimulációkon van. „A fejlesztés első évében csak virtuálisan zajlik a munka, nagyjából kéthetente frissítve” – számolt be Lansmann. A formatervezőcsapat CAD-adatokat (Computer-Aided Design; számítógép-támogatású tervezés) gyűjt, amelyekből több ezer processzor számítja ki a légáramlási értékeket, többek között számos olyan részletre is, mint például az ID.7 süllyesztett ajtókilincsei vagy külső visszapillantó tükreinek aerodinamikailag kiformált házai. „Csak akkor megyünk a szélcsatornába, ha már rögzítettük a formatervet, ami a fejlesztés kezdetétől számítva bő másfél évig is eltarthat” – tette hozzá a szakember.

A szélcsatornában az ID.7 életnagyságú agyagmodelljeit használta a Volkswagen csapata. A fejlesztéseket itt milliméter-pontossággal, marógéppel dolgozzák ki a modell felületén, például a far formái vagy épp az áramlások leválását optimalizáló légterelő élek kialakításakor. Stephan Lansmann csapata 3D-nyomtatóval készült prototípus-alkatrészek segítségével tesztelt számos különböző változatot, például a külső visszapillantó tükrök házaira. Az ID.7 esetében végül így alakították ki a mérsékelt légellenállás és a kiemelkedő akusztikai tulajdonságok jegyében a tükörházak tövét, illetve felső és alsó héjidomát. A részletekre kiterjedő munka eredménye 0,23-os cw-érték, ami a teljes Volkswagen ID.-család legjobb légellenállási együtthatója.

  • ID.7 nagy hatótáv ID.7 VW

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Egy igazán jó autó - Volkswagen ID.7 Tourer
    Egy igazán jó autó - Volkswagen ID.7 Tourer
    • Négykeréken
    Világpremier a CES kiállításon: a Volkswagen integrálja aktuális modelljeibe a ChatGPT szolgáltatást
    Világpremier a CES kiállításon: a Volkswagen integrálja aktuális modelljeibe a ChatGPT szolgáltatást
    • Hírek
    Az év pickupja – „Triplázott” az Amarok
    Kerékcsere kihívásra invitálja szurkolóit Turán Frici
    Utolsó menetpróbáin az új Passat Variant
    Az ID.7 – Kifinomult aerodinamika a nagy hatótáv és a magasfokú gazdaságosság szolgálatában
    Zöld rocksztár született
    Bemutatkozott a Volkswagen hatótávbajnok limuzinja, a tisztán elektromos meghajtású ID.7
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    Egy igazán jó autó - Volkswagen ID.7 Tourer
    Egy igazán jó autó - Volkswagen ID.7 Tourer

    Az elektromos autók világa egyre szélesebb kínálatot nyújt, és a Volkswagen ID.7 Tourer egy olyan modell, amely ebből a kínálatból számos területen kiemelkedik. Hosszú hatótávval, remek teljesítménnyel, csendes utazási környezettel, magas színvonalú összeszerelési minőséggel és bőséges helykínálattal azt bizonyítja, hogy ez egy igazán jó autó.

    olvass tovább
    Hírek
    Világpremier a CES kiállításon: a Volkswagen integrálja aktuális modelljeibe a ChatGPT szolgáltatást
    Világpremier a CES kiállításon: a Volkswagen integrálja aktuális modelljeibe a ChatGPT szolgáltatást

    • A Volkswagen a Cerence technológiai partnerrel együttműködve új funkciót mutat be a Las Vegas-i (USA) Consumer Electronics Show (CES) alkalmával • Hozzáférhetnek a chatbothoz a jövőben a Volkswagen és a Volkswagen Csoport más márkáinak az MEB és az MQB evo platformokra épülő aktuális modelljei, amelyek rendelkeznek a hangasszisztens funkcióval – a már korábban az ügyfeleknek kiszállított járművek is • A saját adatok védettek: a ChatGPT nem fér hozzá a járműadatokhoz

    olvass tovább
    Nagyvasak
    Az év pickupja – „Triplázott” az Amarok
    Az év pickupja – „Triplázott” az Amarok

    A Volkswagen Haszonjárművek Amarok-sorozatának ítélte pickup-díját a Nemzetközi Év Kishaszonjárműve (International Van of the Year; IVotY) zsűrije 2011 és 2017 után 2023-ban immár harmadszor nyerte el az Amarok a „Nemzetközi Pickup Díjat” („International Pick-up Award”; IPUA) Az IPUA húsztagú zsűrijét az Athénban és környékén tartott tesztvezetések során győzte meg az új Amarok A piacokon kedvezően alakul a robusztus terepes modell iránti kereslet

    olvass tovább
    Race
    Kerékcsere kihívásra invitálja szurkolóit Turán Frici
    Kerékcsere kihívásra invitálja szurkolóit Turán Frici

    A Volkswagen Magyarország, a Rallye Dream Blog és a Turán Motorsport közös pályázatot hirdet “Kerékcsere kihívás” néven.

    olvass tovább
    Hírek
    Utolsó menetpróbáin az új Passat Variant
    Utolsó menetpróbáin az új Passat Variant

    Nagyobb, kényelmesebb és még színvonalasabb minőségű a Passat kilencedik generációja

    olvass tovább
    Hírek
    Zöld rocksztár született
    Zöld rocksztár született

    Bemutatkozott a hosszú tengelytávú ID. Buzz

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok