Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S
Akármit is hoz a divat, és az ebből következően az eredeti Minik formavilágában megjelenő „Maxik”, a forgalom, a profit és így a fennmaradás zálogát jelentik. A Mini viszont egy háromajtós álom, amely talán akkor teljesedik ki igazán, ha a tetejét is leválasztjuk róla. A legbrittebb német autó legújabb és talán legfeltűnőbb darabját, a Mini Cabriót teszteltük az elmúlt napokban. Habár a késő tavasz mostanában inkább kora őszbe hajlik, azért akadt néhány eső- és didergésmentes nap, amikor teljes fényében, azaz lehúzott tetővel próbálhattuk ki ezt a csodás járgányt.
Kevés szereplő maradt a kabriópiacon – és ennek nem az autógyártók az okai, hanem sajnos mi magunk. A vásárlók többsége lehetőség szerint nagyra nőtt, multifunkciós közlekedőedényre (SUV) vágyik, ami persze érthető: a minden-egyben koncepció sokkal gazdaságosabb, mint részfeladatokra külön járműveket fenntartani. Az pedig, hogy valaki nem pusztán A-ból B-be jutásra vesz autót, hanem az utazás öröméért, már egyre ritkább kiváltság. Így lett az eredmény az, hogy alig kapható négyüléses kabrió, és ha kompakt vagy kisebb méretet keresünk, akkor ez a szegmens szinte „minire” zsugorodik. A tömegmárkák szinte kivétel nélkül kivonultak ebből a kategóriából, így ha hosszasan keresgélünk, akkor sem találunk igazi kihívót a VW T-Roc Cabrioleten és talán a Fiat 500C-n kívül – utóbbi pedig még csak nem is teljes értékű kabrió. A BMW és a többi prémiumgyártó már csak felső-középkategóriás vagy annál nagyobb modelleket kínál négy üléses tetőnélküliként. Az árcédula meg... az már másik kávéház.
Attól persze, hogy valaminek szinte egyáltalán nincsen versenytársa, még nem borítékolható a siker. Sőt, akár azt is gondolhatnánk, hogy azzal van baj, aki egyedül megy szembe az autópályán. De szerencsére ez a mondás most nem állja meg a helyét. A Mini ugyanis nemcsak hiánypótló darab, nemcsak az egyetlen alternatíva – hanem egy döbbenetesen jól sikerült élményautó. És ennél a mondatnál a legfontosabb szó: maradt.
A Mini egy evolúciós márka. Minden egyes új modellben ott bujkál az a bizonyos klasszikus Mini-érzés. Őszintén szólva, voltak aggályaim a modellcsalád jövője kapcsán – a legutóbb próbált Mini Countryman például a maga nemében jól sikerült utódmodell, de a Mini-gének már olyan hígításon estek át benne, hogy az a bizonyos „Mini-öröm” érzés alig-alig sejlik fel. De szerencsére a Cabrio visszahozta ezt a hangulatot. Ugyanaz a gyermeki boldogság önti el az embert a kormánya mögött, mint a korábbi, előző generációs Minik esetében.
Mindemellett kívül-belül továbbfejlődött. A Union Jack, vagyis a brit zászló már szinte mindenhová felkerült: modern LED-es formában a hátsó lámpákra, sőt még a vászontetőre is jutott belőle. Imádtam ezeket a részleteket, csakúgy, mint a teljesen megújult első lámpatesteket, amelyek még távozáskor, érkezéskor is rád kacsintanak. A tesztautó színe ugyan nem a kínálat legrikítóbb darabja – inkább konzervatív –, de a 18 colos felnik és azok különleges mintázata kellemesen ellensúlyozza a Copper szürke fényezést.
A jól megszokott nyolcszögletű hűtőrács is ott virít az orrán, amelyre a tesztelt példányon egy szép vörös „S” betű is odakerült a jobb szélre – jelezve, hogy nem az alap 1,5 literes verzióról van szó, hanem az eggyel izmosabb, 204 lóerős, 300 Nm nyomatékkal bíró, 2 literes erőforrás duruzsol benne.
Úgy gondolom, több szempontból is ez a legideálisabb választás. A kisebb motorral ugyan már 11,7 millió forintos indulóárral elérhető, de a szűk 2 milliós felárért, tehát 13,5 millióért egy hengerrel többet és egy lényegesen jobb, 6,9 másodperces gyorsulást kapunk. Elvitathatatlan, hogy a motorizáltsági csúcsot jelentő John Cooper Works a legmenőbb – mind külső ismertetőjegyeiben, mind a további 27 lóerő miatt, amelyet ugyanebből a blokkól facsartak ki –, de én személy szerint úgy vélem: egy vászontetős modellnél ez már fölösleges túlzás.
A belső tér kifejezetten izgalmas. Mindenekelőtt a középen trónoló, hagyományos formájú, mégis modern megjelenésű 9,5 colos OLED kijelző miatt. Az izgalmat nem a mérete, nem is a szép felbontása és jól kezelhető szoftvere váltja ki, hanem az, hogy teljesen kör alakú. Ez az elem konkrétan szemcsapda, és talán el is tereli a figyelmet arról, hogy néhány környező rész – például a közvetlen alatta lévő kezelőkonzol – viszonylag gyenge műanyagból készült. Nem tragikus, de a Mini presztízséhez és az elődmodellek bőkezű krómozásához képest kicsit visszalépés.
Másfelől viszont nagyon cuki, ahogy slusszkulcs-szerűen kell elfordítani a műanyag kart, amivel a motort életre kelthetjük. Szintén ezen a konzolon találjuk a másik kart, amivel a vezetési üzemmódok (Experiences) között válogathatunk. Ezek nemcsak a motor karakterisztikáját, hanem a teljes hangulatot módosítják. Kiemelném közülük a Go-Kart módot, amely erőteljesebb motorhangot és dinamizmust ad a normál üzemmódhoz képest.
A műszerfal és az ajtók egyébként kifejezetten hangulatosak: szürke, szép textúrájú kárpit borítja őket. A hangulatvilágítás a kerek kijelző oldalából szép mintázatot fest ezekre a felületekre, amint lemegy a nap. A BMW-ktől megszokott duci kormány, kényelmes ülések és remek futómű garantálják a kiváló vezetési élményt. A tetőt 30 km/h-s sebességig húzhatjuk le. Különösen tetszett, hogy két ütemben nyitható: először csak napfénytetőnyi résnyire, majd ha tovább nyomjuk a gombot, teljesen eltűnik a csomagtartóban. Ez utóbbi egyébként alaphelyzetben 215, lehúzott tetővel 160 literes.
A tesztautó a legmagasabb felszereltségi szintet képviselte, benne olyan extrákkal, mint a masszázsfunkciós vezetőülés. A Harman Kardon hifi pedig szépen szólt. Hogy mindez megér-e 16,5 millió forintot? Sokan most furcsállni fogják, de szerintem igen. Egyrészt az alaptípushoz képest jókora adag extra került ebbe a járgányba – nyilván lehet élni néhány kiegészítő nélkül is, amivel pár milliót lefaraghatunk a listaárból. Másfelől, ha a kevés számú konkurens árához viszonyítjuk, akkor is arányosnak mondható.Az viszont egészen biztos: a Mini Cabrio nem való mindenkinek. Meg kell hozzá érni, és a megfelelő élethelyzet is kell hozzá. De ha ez mind összeáll… akkor fantasztikus élmények várnak.
Ha tehetném, nekem is kéne egy ilyen Mini.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!