Csak az élvezet végett – Mini JCW Cabrio 2021
Miért veszünk autót? Azért, hogy eljussunk vele valahová. Azért, hogy praktikus dolgokat valósítsunk meg általa. Azért, hogy státuszt fejezzünk vele ki. Hogy beférjen a család, hogy tágíthassuk a határainkat. Aztán ott van a Mini John Cooper Works Cabrio, amely egyik szempontnak sem felel meg a fentiek közül, mégis imádjuk. Mert tiszta adrenalin és tiszta élvezet az elejétől a végéig.
A JCW Mini rácáfol arra, hogy egy autót kizárólag a használati értéke miatt szerethetünk. Sőt. Ez a szempont most már számomra bizonyított módon kevésbé fontos, mint az, hogy élményt szerezzünk általa. Mindig is azért szerettem Minibe ülni, mert valami különös módon boldogságérzést ad a benne töltött idő. Nem tudom megmondani ennek az okát, lehet ez a forma, a gokart jellegű vezetési élmény, ami abból adódik, hogy az autó kerekei teljesen a karosszéria széleire kerültek vagy éppen a belső tér szokatlan hangulata. Egy viszont biztos, a Miniben csodálatos élmény az utazás és akár hány évesek vagyunk, minimum 10 évvel, de akár többel is fiatalabbnak érezzük magunkat a kormánya mögött.
A JCW Cabrio változata erre az előző állításra tesz rá még egy lapáttal. Azt bizonyítja, hogy puskaporból elég picike ahhoz, hogy nagyot robbanjon. A 231 lóerővel feltöltött 2 literes 4 hengeres motor bombamódra robbantja ki a helyéről a kis járművet. Ezzel a képességgel 6,3 másodperc alatt gyorsítja az autót 0-ról 100-ra.
Sport üzemmódban tehát tényleg érezhető, hogy szélsebesen száguld a kis erőmű. Van-e értelme? Szerintem nincsen, de itt nem értelemről, vagy racionalitásról van szó. Arra sok egyéb jármű létezik. De ilyen, mint a JCW Cabrio tényleg egyetlen másik sincsen. Mondhatom, hogy a Mazda MX-5 vagy éppen az Audi TT versenytárs, de egyáltalán nem. Más stílust képviselnek, más élményt adnak, ráadásul a Mini azért valahol négy személyes, ellentétben az előbbi kettővel.
Tényleg hálásak lehetünk a BMW-nek, hogy életben tartja a Minit, sőt eredményesen tartja életben, úgy, hogy nemcsak jelene, hanem hosszútávú jövőképe is van a márkának az elektromos autózásban. Ezt azért fontos kiemelni, mert tisztán élményautó gyártásból nem biztos, hogy fenntartható lenne egy független márka, de így a BMW alatt igenis szárnyal. A Mini Cabrio valahol a második, vagy harmadik autó egy ideális garázsban. Ha viszont van ennyi helyünk és pénzünk, akkor ezt a pozíciót mindenképpen érdemes számára fenntartani.
A BMW receptje a JCW külső design megalkotásánál meglehetősen egyszerű volt. A hatszögletű jellegzetes mini hűtőmaszkra, melyet méhsejt mintázat borít, felraktak egy hosszanti piros csíkot, hasonló módon pirosra lettek festve a féknyergek, felkerült pár JCW embléma a kocsira, továbbá egyedi lökhárítókat kapott, hatalmas légbeömlőkkel. Nem túl bonyolult, de az eredmény mégis rendkívül dögösre sikerült.
Elképesztő jó ötlet a Union Jack (Britt zászló) megjelenítése a hátsó LED lámpákon, illetve jól mutat a felhúzott vászontetőn is.
A belső térben az anyagminőség a megszokott Minis. Nem tartom luxus minőségnek a belső anyagokat, de az átlag autónál határozottan jobb minőséget képvisel. Az viszont talán ennél is fontosabb, hogy olyan elrendezést, kialakítást találunk minden Miniben, így a cabrioban is, amely teljes mértékben egyedi, semmi máshoz nem hasonlítható. A központi kör alakú keretbe helyezett érintőképernyős infotainement kijelző körüli LED sáv a vezetési stílusnak megfelelően világít. Kezelhetősége elfogadható és természetesen a vezeték nélküli telefontükrözés működik rajta. A műszerfal szintén digitális, grafikai megjelenésén lehetne javítani. Hátránya, hogy nagyon kevéssé szabható személyre a megjelenítés.
A kezelőszervek egyébként a pilótafülkéhez hasonló kapcsolókkal vannak ellátva. Ez egy olyan pontja a Mininek, amely utánozhatatlan és fantasztikus.
A visszapillantó tükör előtt található a gomb, amelynek segítségével a tető ki- és becsukható. Ezt a műveletet pár másodperc alatt végzi el teljesen automatikusan az autó. Hátránya a cabrionak, hogy így csomagtér gyakorlatilag minimális marad. A lefelé nyíló csomagtérbe történő bepakolást segíti két műanyag kar, amelynek révén tágítható az egyébként szűk pakolónyílás. Azért ne aggódjunk, nagyjából két kisebb méretű kézipoggyász és egy hitelkártya elfér a csomagtérben, így amit nem tudunk magunkkal vinni, azt meg tudjuk bárhol vásárolni.
A vásárláshoz tartozik, a benzinkutaknál való üzemanyagszámla kifizetése is. Utóbbinál nagyságrendileg 10 literes fogyasztással kalkuláljunk 100 kilométerenként. Természetesen lejjebb is lehet ezt tornászni kevéssé dinamikus vezetéssel, de ha ilyen egyéniségek vagyunk, akkor nem ezt a változatot javaslom a motorpalettáról.
A Mini egy csodálatos élmény. A JCW Cabrio pedig ennek a hatványozott kiadása minden szempontból. Teljesen igaz rá, hogy 0% ráció és 100% élvezet van benne. És ahogy minden Mni teszt végén le szoktam írni, most is ezt tudom elmondani, hogy a hibái ellenére, nekem kell egy Mini. Csak úgy, minden logika nélkül, az élvezet végett.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!