Mi az az ESP és hogyan óvhat meg a balesetektől?
Ha tapasztalatlan vezetőként egy kisgyerek kiugrik elénk az útra, vagy esőben egy megtermett szarvas száguld át előttünk, akkor csak az égi gondviselésben bízhatunk, hogy elkerüljünk egy komoly balesetet. Ilyenkor ugyanis reflexből rántjuk el a kormányt, ami bizonyos helyzetekben akár végzetes is lehet. Az ESP azonban igazi őrangyalként figyeli minden kormány-mozdulatunkat, és ha szükséges közbeavatkozik. Cikkünkben most megnézzük, hogy mit is takar pontosan az ESP, miért jó, ha be van építve a kocsiba, és hogyan működik. Jöjjenek a részletek!
Az ESP jelentése: mit is rejt ez a rövidítés?
Az ESP az angol Electronic Stability Program (elektronikus stabilizáló program) rövidítése, sokan dinamikus menetrabilizátorként ismerik. Egy biztonsági technológiáról van szó, amely a legtöbb modern autóban megtalálható.
Célja, a jármű stabilitásának javítása azáltal, hogy érzékeli és csökkenti a tapadásvesztést, így megakadályozza, hogy a gumiabroncsok úgy megcsússzanak, hogy a jármű irányíthatatlanná váljon. Amikor a menetstabilizáló program úgy értékeli, hogy az autó nem kormányozható megfelelően, automatikusan működésbe hozza a megfelelő fékeket, hogy segítsen irányban tartani a gépkocsit.
Az ESP komoly baleseteket előzhet meg például olyan esetekben, ha túl nagy sebességgel érkezünk egy kanyarba, vagy ha hirtelen kell kikerülnünk valamilyen akadályt.
ÉRDEKESSÉG: Az ESP-t először a W140-es sorozatszámú Mercedes-Benz S 600 Coupe-ba szerelték be alapfelszereltségként, és 1995 májusában kezdődött meg a rendszer sorozatgyártása.
Mi a különbség az ESP és az ESC között?
Az elektronikus stabilizáló program (ESP) és az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) tulajdonképpen egy és ugyanaz.
Az ESP rövidítés a leggyakoribb és legelfogadottabb a legtöbb európai és amerikai autónál, de nem az egyetlen. A modern autók többségébe a Bosch gyártja a rendszert, de számos autógyártó adaptálta és létrehozta az ESP saját verzióját.
Az egyes autómárkák menetstabilizáló rendszerei eltérő neveken futnak, így például:
- ESC - Hyundai, Kia, Honda
- DSC - Rover, Jaguar, BMW számára
- DTSC – Volvo
- VDC - Subaru, Nissan, Infiniti
- VSA - Honda, Acura és Honda
- VSC - Toyota
Miért fontos az ESP az autókban?
Az ESP szinte minden kritikus vezetési helyzetben kulcsfontosságú. Magába foglalja a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) és a kipörgésgátló rendszer funkcióit, de ennél jóval többre képes. Érzékeli a jármű megcsúszását, és aktívan ellensúlyozza azt.
A Bosch szakértői szerint az ESP a megcsúszásos balesetek akár 80%-át is megakadályozhatja. Az Egyesült Királyságban végzett tanulmányok szerint az ESP 25%-kal csökkentheti a halálos balesetek számát. Hasonlóképpen svéd vizsgálatok azt mutatták, hogy rossz időjárás esetén akár 32%-kal kisebb a halálos balesetek esélye, ha az autó ESP-vel van felszerelve.
Fontos megjegyezni, hogy nem minden autóban található ESP. Az Európai Unió csak 2014-től tette kötelezővé, hogy minden új járműbe ESP-t építsenek. Vannak azonban olyan kisszériás sportautók, mint például az Ariel Atom és a Caterham 7, amelyek továbbra is mentesülnek a követelmény alól.
Hogyan működik az ESP?
Az ESP a blokkolásgátlóval (ABS) és a kipörgésgátlóval (TCS) együtt működik. Az ABS fékezés közben akadályozza meg a kerekek megcsúszását, míg a TCS a kipörgést a gyorsítás során.
Az ESP többnyire az ABS-en keresztül működik, de a TCS-re is támaszkodik, hogy érzékelje a vezető kormányzó inputjai és a jármű tényleges reakciója közötti különbségeket.
Miként történik ez a gyakorlatban?
Az ESP folyamatosan ellenőrzi a kormánykerék szögét a tényleges haladási irányhoz képest. Másodpercenként huszonötször méri az egyes kerekek sebességét, a görbületi szöget és a kormányszöget. Így tudja kompenzálni a vezető esetleges hibáit, amelyek egyébként az oldalirányú dinamikát befolyásolnák. Az ABS és a kipörgésgátló rendszerek ugyanezt teszik a hosszanti dinamika esetében.
Amennyiben az autó elveszíti az oldalirányú tapadást, és az első vagy a hátsó rész csúszásba kezd, az ESP szükség esetén csökkenti a teljesítményt és fékez, hogy az autó a kormányszöget kövesse.
A kormány, valamint a pedálok szenzorai gyűjtik be a vezető szándékára vonatkozó összes információt, a többi szenzor pedig az autó és a kerekek mozgásából érzékeli, mi is történik aktuálisan a kocsival.
Az ún. hidraulikus egység az elektronika utasításai szerint pontosan kiszámított mértékben fékezi az egyes kerekeket, ameddig azok ismét visszanyerik a tapadást.
Mi történik, ha túlkormányzott az autó?
Előfordulhat, hogy utunk során például kiszalad elénk egy őz és arra kényszerülünk, hogy kikerüljük. Ebben az esetben túlkormányzottá válik a jármű és a hátulja oldalra indul, mikor visszakormányozzuk.
Az ESP ilyenkor fékezni kezdi az ív külső részén lévő kerekeket, hogy megakadályozza az autó hátuljának túlzott kicsúszását, és segít visszanyerni az irányítást.
Hogyan reagál az ESP alulkormányzottság esetén?
Ha például meglehetősen nagy sebességgel akarunk bevenni egy kanyart, akkor sokszor azt tapasztaljuk, hogy az ívről kifelé indul el a jármű eleje. Alulkormányzottságkor az ESP az ív belső része felé eső kerekeket fékezi, visszahúzva az autót az ívre.
ESP visszajelző: mit jelent, ha ESP lámpa világít?
Ha az autó mozgásban van, és az ESP figyelmeztető lámpa kigyullad, akkor ez kétféleképpen történhet:
1. Az ESP visszajelző világít folyamatosan
A figyelmeztető lámpa folyamatos világítása (jellemzően egy autót ábrázoló szimbólum, mögötte csúszósávokkal) azt jelzi, hogy a rendszer nem működik. Vagy szándékosan kapcsolták ki, vagy valamilyen okból meghibásodott.
Leggyakrabban átmeneti hibáról van szó, amelyet az érzékelő túlmelegedése okoz. Ebben az esetben érdemes hűlni hagyni, majd újraindítani a rendszert.
Néhány autó automatikusan kikapcsolja az ESP-t - részben vagy teljesen -, ha bizonyos vezetési módokat választanak. Fontos tehát tisztában lenni azzal, hogy a különböző beállítások esetén hogyan viselkedik az autó.
Ha az ESP lámpa világít az újraindítás után is, a probléma diagnosztizálása és javítása érdekében fel kell keresni a márkaszervizt.
2. Villog az ESP lámpa
Ha a jármű mozgása közben az ESP lámpa villog, az azt jelzi, hogy a kipörgésgátló rendszer beavatkozik. Amikor az autó érzékeli, hogy legalább az egyik kerék elkezd csúszni, az ESP bekapcsol, hogy segítsen visszatalálni az útra, és a lámpa rövid ideig villogva jelzi, hogy ez megtörtént.
Ezt úgy is lehet értelmezni, mint egy figyelmeztetést, hogy vezessünk finomabban, illetve figyeljünk jobban a tapadásra. Ez előfordulhat például nyálkás vagy saras úton, esőben, havazásban stb.
Összefoglalva
Az ESP egy nagyon fontos rendszer a biztonságos közlekedés szempontjából, azonban közel sem mindenható. Bár jelentősen csökkentheti a balesetek számát, de azt sose feledjük, hogy autónkra a fizika törvényei hatnak. Ezért kulcsfontosságú, hogy az ESP ellenére is mindig figyeljünk a sebességhatárok betartására és a megfelelő féktávolságra, hogy elkerüljük a tragédiákat.
Képek forrása: freepik.com
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!