www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Hírek
  2. Újrahasznosított autó?

Újrahasznosított autó?

  • március 14, 2023
  • Komment

Kiöregedett autók körforgásos gazdasági potenciálját vizsgálja az Audi

A MaterialLoop névre keresztelt projektjével az Audi újabb lépést tesz a jövő zárt autóipari anyagkörforgásai felé. A négykarikás márka a kutatás, az újrahasznosítás és a beszállítói ágazat összesen 15 partnervállalatával közösen vizsgálja, hogyan használhatók fel az ügyfelek életciklusuk végén járó autóinak úgynevezett post-consumer anyagai az új járművek gyártásában. A projekt az Audi körforgásos gazdaság stratégiájának részeként értékes ismeretekkel szolgál a körforgásos gazdaság (Cicular Economy; CE) gyakorlati megvalósításához.

Mindeddig csupán kevés, régi autókból kinyert anyagot használtak fel az új járművek gyártása során. Ilyen például az acél, amely leginkább szerkezeti acélként folytathatta a kiöregedett autók újrahasznosítási folyamatát követően. Az Audi változtatni szeretne ezen, újból visszavezetve a gyártásba a régi járművekből származó másodlagos anyagokat. Ennek során azonban feltétlen elejét szeretné venni az úgynevezett downcycling, vagyis az anyagok újrahasznosítás alatt bekövetkező minőségromlása jelenségének. „A MaterialLoop projekt az élettartamuk végére érkezett autók számára kidolgozott, különösen hatékony körforgásos gazdasági koncepcióról szóló ambiciózus víziónkat emeli ki” – mutatott rá Markus Duesmann, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke. „Célunk, hogy a lehető legtöbb anyagot nyerhessük vissza magas minőségi színvonalon, hogy újból felhasználhassuk őket termelésünkben. Ezzel értékes elsődleges alapanyagok takaríthatók meg, és csökkenthető a termékek ökológiai lábnyoma. A másodlagos anyagok közvetlen elérhetősége ugyanakkor az ellátásbiztonság növeléséhez is hozzájárulhat a jövőben, ez esetben ugyanis nem szükséges a nyersanyagokat újonnan kitermelni.”

A MaterialLoop részeként száz autót, köztük korábbi próbajárműveket bontottak szét 2022 októberében. Az egyes alkatrészek célzott szétszerelésével jó minőségű másodlagos anyagokat, például nagyobb műanyagalkatrészeket biztosíthattak további újrahasznosításra. A bontást követően megmaradt karosszériaszerkezeteket feldarabolták, majd a partnervállalatokkal közösen különböző anyagcsoportokra, mint acél, alumínium és műanyag válogatták szét.

Annak érdekében, hogy új járművei gyártása szempontjából is vizsgálhassa az újbóli felhasználást, az Audi az újrahasznosítási szakma, a márka beszállítói hálózata és a tudomány területeiről érkezett projektpartnereivel közösen alakította ki, illetve teszteli az újrahasznosítás további folyamatát. „A projekt során az iparágunkon belüli körforgásokra összpontosítunk, hogy termékeink és az azokhoz felhasznált anyagok a lehető leghosszabb ideig használhatók maradjanak. Víziónk szerint a jövőben már kevésbé kellene más iparágakra támaszkodnunk a másodlagos anyagok alkalmazásakor” – fejtette ki Johanna Klewitz, az ellátási láncolat hosszú távú fenntarthatóságáért felelős vezető. Az anyagok az Audi ellátási láncolatába való visszajuttatásának műszaki megvalósíthatósága mellett az új járműgenerációk újrahasznosíthatóságának növelése is előtérbe került. A projekt az Audi körforgásos gazdaság stratégiájának részeként értékes ismeretekkel szolgál a körforgásos gazdaság (Circular Economy; CE) gyakorlati megvalósításához. Dennis Meinen, az Audi körforgásos gazdaság szakértője: „A körforgásos gazdaság esetében lényegében az erőforrások felelős felhasználásáról van szó, amely során termékeink élettartama, javíthatósága és újrahasznosíthatósága áll a középpontban.”

Az Audi A4 gyártásában kel új életre az újrahasznosított acél

Noha a kísérleti projekt április végéig tart, az Audi máris értékes ismereteket hasznosíthatott a gyakorlatban, a projekt résztvevői ugyanis már vissza is vezették az első anyagokat az autógyártásba. Ily módon a projektben újrahasznosított acél nagy része az új modellek előállításában használható fel. Az első kísérlet alkalmával hat olyan acéltekercs készült, amelyek a MaterialLoop másodlagos anyagok mintegy 12 százalékos részaránya mellett is megfelelnek az Audi magas minőségi követelményeinek, így a legigényesebb szerkezeti elemekben is alkalmazhatók. Az Audi az ingolstadti présüzemben nagyjából 15 ezer belső ajtóalkatrészt tervez készíteni belőlük az Audi A4 számára. A projekt keretében végzett vizsgálatok szerint a jövőben tovább is növelhető a járművekből újrahasznosított acél aránya az acéltekercsek anyagösszetételében.

Mindezeken túl a négykarikás márka és a projektpartner-vállalatok a jövőbeni modellek termékfejlesztéséhez és konstrukciós kialakításához is értékes információkhoz juthatnak. A járművek új generációi újrahasznosíthatóságának optimalizálásában a válogatási technológia fejlesztése mellett az úgynevezett körforgás-alapú tervezés (Design for Circularity) is döntő szerepet játszik. Ennek szellemében anyagválasztásuk, anyagösszetételük és moduláris kialakításuk szempontjából egyaránt eleve úgy kell megtervezni az egyes főegységeket és alkatrészeiket, hogy a járművek élettartamának végén anyagfajta szerint szétválaszthatók legyenek. A MaterialLoop kísérleti projekt további eredményeként az Audi a Volkswagen Csoporttal együttműködve olyan irányelveket dolgozott ki beszállítói számára, amelyekből kiderül, milyen módon alakíthatók ki úgy a műanyagalkatrészek, hogy tovább bővüljenek az autógyártásban rendelkezésre álló újrahasznosítási lehetőségeik.

Üveg-, műanyag- és alumínium-újrahasznosítási tapasztalatok

Az Audi az elkövetkező évek során folyamatosan növelni kívánja a termékkínálatában alkalmazott újrahasznosított anyagok arányát. Az Audi beszerzési részlegének célja ezért az autóipari alkalmazások minden olyan pontján érvényesíteni az anyagkörforgást, ahol az műszakilag megvalósítható, valamint gazdaságilag és ökológiailag indokolható. Ennek jegyében az Audi – egy kísérleti projektje keretében – már 2022 tavasza óta gyűjti tapasztalatait a használt autóüvegek újrafeldolgozásáról. A már nem javítható autóüvegeket innovatív újrahasznosítási eljárás folyamán először felaprítják és osztályozzák, majd az így nyert üveggranulátumot beolvasztva új autóipari síküveggé dolgozzák fel – és a Q4 e-tron gyártásában máris hasznosítják.

A négykarikás márka emellett a műanyagok újrahasznosítását is intenzíven kutatja. Három műanyag-újrahasznosítási projektjének egyike, a PlasticLoop keretében az Audi és a LyondellBasell műanyaggyártó közösen dolgozott ki olyan eljárást, amely során első ízben alkalmazhatják a vegyes autóipari műanyaghulladék vegyi újrahasznosításának eljárását az Audi Q8 e-tron sorozatgyártásában. 2017 óta az Audi ingolstadti, neckarsulmi és győri, valamint a Volkswagen Csoport pozsonyi termelési helyszínén újrahasznosítási körforgásba vezetik vissza az alumíniumot. Ennek során a présüzemben keletkező lemezdarabolási hulladék közvetlenül a beszállítóhoz kerül vissza, aki változatlan minőségben ismét alumíniumlemezekké dolgozza fel. Ezeket az Audi ismét felhasználhatja a gyártás során, így értékes elsődleges nyersanyag takarítható meg, a járművek pedig kedvezőbb környezetvédelmi mérleggel kezdhetik meg élettartamuk használati szakaszát.

A megadott felszereltségek, adatok és árak a németországi modellprogramra érvényesek.

  • audi materialloop

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Visszatekintés: A kombi, ami még a szedánnál is menőbb – Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro
    Visszatekintés: A kombi, ami még a szedánnál is menőbb – Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro
    • Négykeréken
    Vonzanak minket a színes autók, mégis a szürkét választjuk – Interjú
    Vonzanak minket a színes autók, mégis a szürkét választjuk – Interjú
    • Hírek
    Színt visznek a mindennapokba – bárki megvásárolhatja az autista művészek illusztrációival díszített különleges tárgyakat
    Történelmi győzelmet aratott az Audi a Dakar Ralin
    Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?
    Hatalmas rekorddöntés és kétszeres Audi siker az 55. Kékszalagon
    Időtlen dizájnikon: Audi TT, 25 éve Győrből a világnak
    A távoli északon teszteli az Audi a Q6 e-tron szériaközeli prototípusát
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    Visszatekintés: A kombi, ami még a szedánnál is menőbb – Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro
    Visszatekintés: A kombi, ami még a szedánnál is menőbb – Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro

    Az autóiparban kevés márkának sikerül olyan tökéletesen megalkotnia a kombi változatot, hogy az valójában még a szedánnál is sportosabb és vonzóbb megjelenést kölcsönözzön az autónak. Az Audi pontosan ebbe a kategóriába tartozik – míg sok gyártónál a kombi csupán egy praktikus, de esztétikailag kompromisszumos választás, addig az A6 esetében a kombi verzió valódi stílusikont jelent.

    olvass tovább
    Hírek
    Vonzanak minket a színes autók, mégis a szürkét választjuk – Interjú
    Vonzanak minket a színes autók, mégis a szürkét választjuk – Interjú

    Nehéz-e női vezetőként helytállni az autóiparban? Mennyire hatnak ránk a színek autóvásárláskor? Nőként valóban könnyebben azonosulunk az elektromos autózással, mint a férfiak? Zakariás Fruzsinával, az Audi márkaigazgatójával beszélgettünk női szemmel az autóiparról, a vásárlási döntéseinkről és az elektromobilitás jövőjéről.

    olvass tovább
    Hírek
    Színt visznek a mindennapokba  – bárki megvásárolhatja az autista művészek illusztrációival díszített különleges tárgyakat
    Színt visznek a mindennapokba – bárki megvásárolhatja az autista művészek illusztrációival díszített különleges tárgyakat

    Eddigi legnagyobb volumenű projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy nagylelkű partnernek köszönhetően minden eddiginél magasabb szintre emelje eddig is sikeresen működő aukciós kezdeményezését az autizmussal élő fiatalok és családjaik megsegítésére. Az általuk támogatott otthonokban élő művészek alkotásaival díszített mindennapi használati tárgyak az autizmus sokszínűségére és a társadalmi elfogadás fontosságára hívják fel a figyelmet – és nem mellesleg bárki megvásárolhatja őket az immár hagyományossá vált művészeti árverésükön.

    olvass tovább
    Hírek
    Történelmi győzelmet aratott az Audi a Dakar Ralin
    Történelmi győzelmet aratott az Audi a Dakar Ralin

    • Innovatív hajtásrendszerével az Audi RS Q e-tron győzött a legkeményebb sivatagi ralin • A Carlos Sainz/Lucas Cruz páros megszerezte negyedik egyéni győzelmét • Gernot Döllner: „Az Audi ismét felállított egy mérföldkövet” Történelmet írt az Audi: a világ legkeményebb sivatagi raliján az Audi RS Q e-tron révén először győzött egy elektromos hajtással, nagyfeszültségű akkumulátorral és energiaátalakítóval ellátott, kis károsanyag-kibocsátású prototípus. A Carlos Sainz/Lucas Cruz spanyol páros körülbelül 7900 kilométer után egy óra húsz perc előnnyel szerezte meg az Audi első győzelmét a Dakar Ralin. Mattias Ekström/Emil Bergkvist szintén célba ért.

    olvass tovább
    Hírek
    Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?
    Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?

    „Akár egy jól szabott öltöny”

    olvass tovább
    Hírek
    Hatalmas rekorddöntés és kétszeres Audi siker az 55. Kékszalagon
    Hatalmas rekorddöntés és kétszeres Audi siker az 55. Kékszalagon

    Sikeresen lezajlott az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, amelynek idén is a négykarikás márka volt a hivatalos mobilitási partnere. Az Audi számára hatalmas dicsőség, hogy a márka által támogatott MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty szédületeset javított tavaly felállított rekordján: sikerült csaknem két órával gyorsabban teljesíteniük a Kékszalag távját.

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok