Sportköntös – Suzuki GSX-8R
A motor blokkja ismerős lehet már számunkra, hiszen találkozhatunk már, nem is annyira régen a Suzuki soros kéthengeres nyolcszázasával. A sportos idomzat, a módosított első futómű és a motorozási élmény teszi különlegessé a nálunk járt GSX-8R-t.
Az utcai sportmotor kifejezés önmagában egy ellentmondás, hiszen a sportmotorok alapvetően a versenypályára valók. Legalábbis ezt tanultuk meg az elmúlt körülbelül 20-30 évben. Ez az ellentmondás mindenféle módon feloldható, ezen dolgozik gyakorlatilag az összes motorkerékpár gyártó manapság. Ez mindenképpen többcélú feladat. De, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a motor a tulajdonost képes legyen hatékonyan, kényelmesen kiszolgálni az utcán, úgymond hétköznapi használat közben is. Jónak kell lennie a futóműnek, hiszen a pályák tükörsima útfelületéhez képest, sajnos bizony a buckák, kátyú és fekvőrendőrök világában is helyt kell állniuk.
Ez a motorépítési irányzat visszafordulás egy régebbi időszak irányába, amely egyáltalán nem baj, hiszen az ezres, majd a hatszázas szupersport motorok megjelenésével végletekig kiélezett technológia ugyan villámgyors sebességre volt képes, de a kormányszög és vezetési pozíció kényelmetlenné teszi a vezetést. Mindig mosolyogtató számomra, amikor egy ilyen gépen ülő motoros a csuklóját forgatja menet közben éppen a lámpánál, mert nyilvánvalóan nem fekszik rá annyira a tankra, amennyire azt elképzelték, így feszül az ízülete.
Ennek feloldására készítik a gyártók azokat a „köztes” megoldásokat, ahol mind a két funkció kiválóan elfér egymás mellett. A Suzuki válasza erre a GSX-8R, amely a korábban már nálunk járt 8S sportos testvére. (az erről készül cikkünk itt olvasható)
De kezdjük a bemutatkozást a motorikus képességekkel, hiszen a tervezők nem titkolt szándéka lehetett, hogy formai szempontból a versenymotorok világába pozícionáljak az új típust. A 8S ikertestvér pedig a naked kategóriában startol. A 8R nagyjából 200 ezer forint felárért cserébe egy szépen burkolt, egyedi megjelenésű sportmotor igazán feltűnő és egyedi részlettel. Maga a 776 köbcentis motorblokk áthangolás nélkül ugyanazt a 84 lóerős teljesítményt adja le, mint a meztelen testvére. A maximális 78Nm nyomaték meglehetősen hamar, 6800-as fordulaton érkezik. Karcos, dübörgő hangja egyáltalán nem rossz, annak ellenére, hogy kéthengeres blokkról van szól. Sokan nem szeretik a Parallel-Twin motorok hangját és az igazat megvallva elég jól gondolják. A legtöbb esetben teljesen jellegtelen nyökörgésre képesek. A Suzuki szerencsére foglalkozott ezzel a kérdéssel és egyáltalán nem volt ilyen benyomásom.
A ránézésre a fő különbség a 8S és a 8R között a burkolás. A 8R-ben a fényszórók különleges módon egymás alatt vannak elhelyezve. A fejidom és LED-es fényszórók által egy teljesen egyedi, összehasonlíthatatlan megjelenésű motort kapunk. Bár műszaki szempontból szinte teljesen megegyezik a 8S-sel, a vezetési élmény – valószínű a rugóutaknak, üléspozíciónak köszönhetően – más, sokkal sportosabb.
Fontos kiemelnem az elképesztő precíz váltót, a gyorsváltó hibátlan működését a 8R esetében is, mivel ez a része hatalmasat dob a vezethetőségen, vezetési élményen.
A műszerfal kiválóan átlátható, logikusan van felépítve. A vezetési üzemmódok állítása a kormányon lévő gombok segítségével egyszerűen elvégezhető és a műszerfalon jól nyomon követhető. Számomra a Suzuki egyik fontos pozitív tulajdonsága, hogy az elektronika nincsen előtérbe helyezve. Végzi a dolgát pontosan, de nem kell külön tanfolyam hozzá, hogy azt egy átlag motoros használni tudja.
Összeségében a GSX-8R-t egy jól megtervezett motornak tartok. Arányban vannak a motor teljesítményéhez a felhasznált elemek, fék, felfüggesztés. Kiválóan össze van minden hangolva egymással, nem hiányzik belőle számomra semmi. És ami talán a legfontosabb, hogy úgy képes sportmotor élményt adni, hogy a hétköznapi használat esetén sem sérül az élményből semmi, illetve mindez ugyanígy igaz fordítva.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!