www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Nagyvasak
  2. Az első orosz dízel teherautó - MAZ-200

Az első orosz dízel teherautó - MAZ-200

  • Nyúl Benjamin
  • április 08, 2021
  • Komment

Oroszországban érthető okokból  a benzin üzem volt preferált, mivel a legtöbb helyen olyan hőmérséklet uralkodik, hogy dízel üzemű társaik nem biztos, hogy képesek beindulni. Éppen ezért nem is volt 1947-ig dízel üzemű teherautó Oroszországban.

Gyártása a Jaroszlavli Motorgyárban (YaAZ) indult, ami a Gorkiji Autógyár (GAZ) leányvállalata. Ezért aztán YaAZ-200 ként is ismert. A gyártás 1947-ben indult, majd három évre rá 1950-ben került át a Minszki Autógyárba (MAZ) és egészen 1965-ig gyártották többféle variánsával együtt. Motorja 1962-ig a YaAZ gyárában készült. Egy kétütemű 4 hengeres 4.7 literes dízelmotor volt. Maximális nyomatéka 461 Nm, amihez 120 lóerő társult, ami akkoriban maga kategóriájában elég erősnek számított. Ötsebességes kézi váltóval és teherautó révén hátsó hajtással szerelték. 1962-t követően kapott egy jóval nagyobb 11.1 literes V6-os dízelmotort, ami már négyütemű volt.
Fogyasztásban dízel létére nem volt egy bajnok, mivel 40km/h-ás sebességnél 32 litert evett 100 km-en. A 225 literes tartály által nagyjából 700 kilóméteres hatótávval lehetett számolni, de ha egy kicsit gyorsabb szeretett volna menni, mondjuk 65 km/h-val ami a végsebessége volt, akkor alig ment el 500 kilómétert. Maga a jármű üres súlya 6,4 tonna, és teljes terheléssel 13,6 tonna lehetett. Így aszfalton 7 tonnát, míg terepen 4 tonnát volt képes mozgatni. Variánsait tekintve elérhető  volt fülkés alváz, katonai csapatszállító, platós és nyerges vontató. A későbbi években más modellkóddal és összkerékhajtással már volt billencs és erdészeti változata is.

Sajnos mára nem igen maradt belőle túl sok darab ami még működőképes, vagy nem ette meg a rozsda. Mindig szomorú látvány egy ilyen szebb éveket is látott jármű ami valakinek valaha a megélhetést jelentette, mára feledésbe merült. Fontos dolognak tartom ezen menthető állapotú járművek megóvását, ha csak 1-1 darabot is, mint ahogy Noé tette az állatokkal. Ezeknek a járműveknek is kellene egy bárka, ami nem hagyja elfeledni őket.

  • dízel első GAZ MAZ maz-200 teherautó YaAZ YaAZ-200

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Nyúl Benjamin

Kiskorom óta a különféle járművek bűvöletében élek, a kétkerekűektől a repülőgépekig, minden, amit motor hajt. A sors szerencsére úgy hozta, hogy gyerekkorom és pályafutásom kezdete óta kamionok közt élek és mozgok. Szeretnék minél több új dolgot megismerni és megismertetni veletek, valamint szeretném közelebb hozni hozzátok ezt az életérzést és szenvedélyt.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Ha gáz a munka! - NAMI-0127 12x8 & 8x8
    Ha gáz a munka! - NAMI-0127 12x8 & 8x8
    • Nagyvasak
    A legvörösebb kasztnik: Az Északi Járműjavító szovjet autói – 3. rész + VIDEÓ
    A legvörösebb kasztnik: Az Északi Járműjavító szovjet autói – 3. rész + VIDEÓ
    • Klasszik
    Ritka, mint a fehér Volga – 1967 Volga M21 + VIDEÓ
    Előre vagy hátra?! - Ziegler TRV ZE1
    Nagypályás mozgató - MZKT 800500-011 14x14
    A nagyfiú - Sterling T26 8x8
    Venturi Fétish - Az első elektromos sportkocsi
    Félelmetes imbolygás: dülöngélő teherautó videón
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Nagyvasak
    Ha gáz a munka! - NAMI-0127 12x8 & 8x8
    Ha gáz a munka! - NAMI-0127 12x8 & 8x8

    Nem volt ismeretlen terep az ilyesféle járművek megalkotása a szovjet mérnökök számára, ám itt bele kellett adni apait-anyait, hogy az elvtársak ne fagyjanak meg a kemény téli időszakban.

    olvass tovább
    Klasszik
    A legvörösebb kasztnik: Az Északi Járműjavító szovjet autói – 3. rész + VIDEÓ
    A legvörösebb kasztnik: Az Északi Járműjavító szovjet autói – 3. rész + VIDEÓ

    Íme, a háborút követő szovjet autóipar 3+1 legmeghatározóbb járműve

    olvass tovább
    Klasszik
    Ritka, mint a fehér Volga – 1967 Volga M21 + VIDEÓ
    Ritka, mint a fehér Volga – 1967 Volga M21 + VIDEÓ

    A GAZ M21 sokkal több volt, mint gonosz fekete pártautó!

    olvass tovább
    Nagyvasak
    Előre vagy hátra?! - Ziegler TRV ZE1
    Előre vagy hátra?! - Ziegler TRV ZE1

    Az internet világának köszönhetően láthattunk már több ilyen furcsa szerzeményt, de azokkal ellentétben ennek célja is van. Mivelhogy ez egy alagútban használatos mentő teherautó.

    olvass tovább
    Nagyvasak
    Nagypályás mozgató - MZKT 800500-011 14x14
    Nagypályás mozgató - MZKT 800500-011 14x14

    Elgondolkodtató a dolog, hogy hazai viszonylatban hol merülhet fel az igény egy ilyen monstrum használatára. Valószínű nem túl sok helyen, viszont a tőlünk észak-keletre lévő országokban valószínűleg annál inkább, mivel Fehéroroszországban gyártják ezt a szépséget.

    olvass tovább
    Nagyvasak
    A nagyfiú - Sterling T26 8x8
    A nagyfiú - Sterling T26 8x8

    Böszme egy jószág volt, amit nem kézzel elvégezhető munkára terveztek. Sajnos ez is csak egy prototípus maradt és nem került sorozatgyártásba.

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok