www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Race
  2. Hírek
  3. Négykerekes, 261 lóerős, vérbeli utcai versenyautó...

Négykerekes, 261 lóerős, vérbeli utcai versenyautó lesz a vadonatúj Toyota GR Yaris

  • május 10, 2020
  • Komment

A Rally Világbajnokság tüzében kovácsolták – írják a Toyota a vadonatúj GR Yarisról és valóban, semmi nem írja le jobban az autógyártó WRC-be történt 2017-es visszatérése óta egy konstruktőri és egy versenyzői világbajnoki címet szerző, és az idei bajnokságban is élen álló Yaris WRC utcai testvérmodelljét. 

Az új GR Yaris ugyanis valóban a világ rallyversenyein szerzett tapasztalatok alapján készült a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapatfőnöke által jegyzett Tommi Mäkinen Racinggel együttműködésben. A GR Supra után a Toyota második GR védjegyet viselő, világszerte forgalomba kerülő modellje, az új GR Yaris szolgál majd ráadásul homoligizációs alapul a vállalat  jövőbeni WRC tevékenységhezAz autóhoz fejlesztett vadonatúj, 1,6 literes, háromhengeres turbómotor teljesítménye 261 DIN lóerő/192 kW, míg a különleges, áramvonalas és könnyű karosszéria 4,9 kg/lóerő tömeg/teljesítmény arányt kínál. Mindehhez vadonatúj, kis tömegű GR-FOUR összkerékhajtás dukál a kiemelkedő menettulajdonságok érdekében.

Az új GR Yaris egy vérbeli sportautó, amely a díjnyertes Toyota csapat Rally Világbajnokságon (WRC) szerzett tapasztalatai alapján készült, így a motorsport-technológia és az ott alkalmazott megoldások most átkerülnek a sorozatgyártású autókba is. Ez egybecseng a TOYOTA GAZOO Racing mottójával, mely szerint egyre jobb és egyre élvezetesebben vezethető autókat kell készíteni. A Yaris modellsorozat csúcsára pozícionált GR modell a TOYOTA GAZOO Racing és WRC partnere, a Tommi Mäkinen Racing autótervezési tapasztalatai alapján született, és az autó – homologizációs modellként – a következő Yaris WRC versenygép alapjául is szolgál. Az új modell minden szempontból képes arra, hogy tulajdonosa sikerrel vegyen részt regionális rallyversenyeken. Bemutatása 2020 második felében várható, és a GR Supra után ez lesz a Toyota második globális GR modellje. Az új GR Yarisról az alábbi linken tekinthető meg videó:

                                                       

 „A TOYOTA GAZOO Racing elkötelezetten dolgozik, hogy továbbfejlessze autóit és munkatársait, mégpedig azzal a céllal, hogy világszínvonalú sorozatgyártású sportkocsikat készítsen. Míg az új GR Supra pályaversenyzésre fejlesztett sportkocsi, addig a GR Yarist rallyversenyeken történő részvételre tervezték, és erre már rengeteg rajongónk várt.”- fogalmazott a TOYOTA GAZOO Racing elnöke, Shigeki Tomoyama a modell bemutatásakor a 2020-as Tokiói Autószalonon.

Az autó minden szempontból teljesítmény-központú: vadonatúj platform és motor, új futómű, kis tömegű konstrukció, áramvonalas kialakítás és vadonatúj GR-FOUR állandó összkerékhajtás jellemzik. Nagy teljesítményével és alacsony tömegével ennek a gépnek mindene adott a sikerhez – akárcsak ahhoz, hogy sportos utcai kompakt ferdehátúként lélegzetelállító teljesítményt nyújtson.

      

Nem mindennapi örökség

Az új GR Yaris az 1999-es Celica GT-FOUR óta a Toyota első igazi összkerékhajtású sportkocsija, és az első WRC homologizációs modell. Két generációjának három modelljével a Celica GT-FOUR a Toyota legsikeresebb WRC-autója volt a rally aranykorában. Ez a modell 30 győzelmet, egyéni pilóta világbajnoki címet és egy márkaszintű világbajnoki címet szerzett a Toyotának. Neves elődjére és annak hajtásrendszerére való hivatkozásként a GR Yaris csomagtérajtaját GR-FOUR logóval díszítették. A GR Yaris homologizációs modellként alapul szolgál majd ahhoz az új versenyautóhoz, mellyel a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team rajthoz áll a Rally Világbajnokságon (WRC). A Toyota 2017-től indul újra a világbajnokságon, s azóta 2018-ban csapat világbajnoki, 2019-ben pedig Ott Tänakkal egyéni világbajnoki címet is szerzett.

Prioritások a fejlesztés során

A Tommi Mäkinen Racing tapasztalt mérnökei és fejlesztői az aerodinamika és a súlyelosztás tökéletesítésére, illetve a könnyű szerkezetre összpontosítottak. Ez a három tulajdonság létfontosságú a lehető legjobb menetteljesítmények és vezethetőség eléréséhez. Az alacsonyabb tetővonalnak köszönhetően az autó jobban hasítja a levegőt; az új 1,6 literes turbómotor hátrébb helyezésével és az akkumulátor csomagtartóba telepítésével pedig jobb lett az autó balansza. Ez jobb vezethetőségben, stabilitásban, és engedelmesebb viselkedésben mutatkozik meg. A háromajtós felépítmény könnyű anyagokból, például szénszálas polimerből és alumíniumból készült elemeket is tartalmaz, így a tömeg/teljesítmény arány lenyűgöző. A platformnak köszönhetően a hátsó tengelytáv szélesebb lehet, ami helyet ad az új kettős keresztlengőkaros hátsó futóműnek. Az oldalsó szerkezeti elemeket is megerősítették, így lehetővé válik a futómű teljes potenciáljának kihasználása. Annak érdekében, hogy az elmélet a gyakorlatban is működjön, a fejlesztés során a GR Yarist professzionális pálya- és rallyversenyzők tesztel.

Különleges felépítés

Habár az új GR Yaris a vadonatúj Yaris-sorozat csúcsmodellje, a háromajtós karosszéria tetővonala 91 milliméterrel alacsonyabb, ami kupészerű sziluettet kölcsönöz az autónak, és ezt a benyomást tovább erősítik a keret nélküli ajtók. Elölről nézve a látványos hűtőrács és a levegőbeömlők mutatják az autó GR státuszát, míg hátul széles a nyomtáv, és az izmos sárvédők alatt 18 colos könnyűfém keréktárcsák terpesztenek.

      

Vadonatúj 1,6 literes turbómotor

A GR Yaris vadonatúj turbómotorja háromhengeres, és teljesítményét a motorsportból átvett technológiákkal maximalizálták. Így például multijet olajbefecskendezéssel hűtik a dugattyúkat, a kipufogószelepek nagy átmérőjűek, és a szívócső részben gépi megmunkálású. Hengerűrtartalma 1618 cm3, legnagyobb teljesítménye 261 DIN lóerő (192 kW), nyomatéka pedig 360 Nm. A könnyű és kompakt DOHC 12 szelepes erőforrást egyszeres megfúvású, golyóscsapágyas turbó tölti, és hatfokozatú, nagy nyomaték átvitelére tervezett sebességváltó kapcsolódik hozzá.

Tömeg/teljesítmény arány

A GR Yaris fejlesztésénél a jó menetteljesítmények elérése érdekében kulcsfontosságú cél volt a jó tömeg/teljesítmény arány. A karosszéria túlnyomórészt könnyű anyagokból, például egy új szénszálas polimerből készült; ebből állították elő kompressziós formázással a tetőt. A motorháztetőhöz, az ajtókhoz és a csomagtérajtóhoz alumíniumot használtak. Ennek eredményeképpen a GR Yaris teljesítménye a C kategóriás ferdehátúakéval egyezik, de tömege csupán egy B kategóriás ferdehátúé (menetkész tömeg: 1280 kg), vagyis tömeg/teljesítmény aránya mindössze 4,9 kg/DIN lóerő. Így a gyorsulás 0-ról 100 km/órára alig 5,5 másodperc, és az elektronikusan leszabályzott végsebesség 230 km/óra.

GR-FOUR: új összkerékhajtás rendszer

A GR Yaris teljesítményét az új GR-FOUR összkerékhajtás viszi az útra. Ezt a rendszert úgy tervezték, hogy mind a négy kerékre optimális hajtóerőt juttasson, miközben egyszerű és könnyű is. Az első és a hátsó tengely közt egy nagy érzékenységű tengelykapcsoló osztja el a nyomatékot. Extraként, a versenypálya csomag (részletek lejjebb) részeként két Torsen önzáró differenciál is rendelhető, melyek a bal és jobb oldali kerekek közti nyomatékeloszlást szabályozva segítik az autó irányítását. Az ötletes rendszer kissé eltérő áttételeket használ az első és a hátsó tengelyhez. Elvileg lehetővé teszi, hogy az első/hátsó nyomatékeloszlás 100:0 (teljes elsőkerékhajtás), vagy 0:100 (teljes hátsókerék-hajtás) legyen. Ez a rugalmasság előnyt jelent más – kettős tengelykapcsolós, vagy állandó hajtást biztosító központi differenciálos – összkerékhajtás rendszerekkel szemben, ráadásul a GR FOUR rendszer lényegesen könnyebb is ezeknél.  A vezetőnek egy módozatválasztó kapcsoló segítségével lehetősége van ízlése és a menetkörülmények szerint beállítani az összkerékhajtást. Normál módban az alap első/hátsó nyomatékeloszlás 60:40. Sport módban az egyensúly hátra tolódik, és 30:70 arányú lesz a nyomatékeloszlás. Ez élvezetes vezethetőséget tesz lehetővé kanyargós utakon és versenypályán. Versenypálya üzemmódban 50:50 arányú az eloszlás, ami ideális a versenypályák kiélezett helyzeteiben, illetve a speciál szakaszokon. A nyomatékelosztás minden üzemmódban automatikusan alkalmazkodik a vezető és a jármű viselkedéséhez, illetve a pálya állapotához.

Speciális padlólemez és futómű

A GR Yaris a típus számára kifejlesztett speciális platformon alapul, melyet az új, 2020-as Yarishoz tervezett GA-B platform első, és a GA-C platform hátsó részének felhasználásával alakítottak ki. Ez a megoldás lehetővé teszi az újfajta futómű-kialakítást és a GR-FOUR összkerékhajtás használatát. A speciális padlólemez nagy mértékben hozzájárul az autó kitűnő stabilitásához és vezethetőségéhez. Az új Yaris csatolt lengőkaros hátsó futóműve helyett a GR Yarisban kettős keresztlengőkaros rendszer található, melynek minden elemét a nagy igénybevételre optimalizálták. Elöl MacPherson rugóstagokat használnak.

      

Nagy teljesítményű fékrendszer

A nagy teljesítményű fékrendszer 356 mm átmérőjű, hornyolt féktárcsáit és négydugattyús féknyergeit úgy tervezték, hogy megfeleljenek a nagy sebességű pályaautózásnál és a speciál szakaszokon fellépő kemény igénybevételnek, valamint magas színvonalú hőtűrő képességük legyen.

Versenypálya csomag

A vásárlók extraként versenypálya csomaggal is kérhetik a GR Yarist. A csomag a következőket tartalmazza: önzáró Torsen differenciálmű az első és a hátsó tengelyen, tuningolt futómű és 18 colos kovácsolt keréktárcsák Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18 gumikkal.

Új GR gyártóközpont Motomachiban

A GR Yaris kifogástalan minősége érdekében a Motomachi üzemben külön gyártósort alakítottak ki a GR sportkocsik összeszerelésére. A hagyományos futószalagos rendszer helyett a karosszériakészítő és az összeszerelő sor különálló cellákból áll, melyeket automatikusan vezérelt járművek kapcsolnak össze. A gyártás során minden autó elkészítése nagyszámú manuális folyamatot igényel, amelyekhez a Toyota tapasztalt szakemberekből álló csapatot alkalmaz. A gyártósor kialakítása és a gondosan kiválasztott munkatársak képességei kivételes pontosságú összeszerelést tesznek lehetővé a nagy merevségű karosszériákon. Ez a pontosság hagyományos gyártósorokon nem lehetne elérhető. Ezekkel az új gyártási módszerekkel a GR üzem képes különböző típusú termékek kis sorozatszámú termelésére – úgy, hogy a produktivitást illetően nem kell kompromisszumot kötni.

Műszaki adatok

MOTOR

 

Típus

Soros háromhengeres

 

Szelepvezérlés

DOHC 12 szelep, VVTi

 

Üzemanyag-ellátó rendszer

direkt és indirekt befecskendezés

 

Feltöltés

Turbó

 

Lökettérfogat (cm3)

1 618

 

Furat x löket (mm)

87.5 X 89.7

 

Sűrítési arány (:1)

10.5 : 1

 

Max. teljesítmény (DIN LE/ kW @ ford.)

261/192

 

Max. forgatónyomaték  (Nm @ ford.)

360

 

Emissziós besorolás

Euro 6d Temp

 
       

ERŐÁTVITEL

GR-FOUR 4WD rendszer

 

Típus

6 fokozatú manuális

 
       

TELJESÍTMÉNY

 

Teljesítmény/tömeg arány (kg/kW - kg/DIN LE)

6.7 - 4.9

 

Végsebesség (km/óra)

230 (elektronikusan határolt)

 
       

FUTÓMŰ

 

Első felfüggesztés

McPherson

 

Hátsó felfüggesztés

Kettős keresztlengőkaros

 

Kormánymű

Fogasléces, elektromos rásegítéssel

 

Legkisebb fordulókör (m)

10,8

 

Fékek

 

Elöl (átmérő mm)

Hűtött tárcsák (356)
4 dugattyús fix féknyereg

 
 

Hátul (átmérő mm)

Hűtött tárcsák (297)
2 dugattyús fix féknyereg

 
 

Gumiabroncsok

Dunlop SP Sport MAXX050
Michelin Pilot Sport 4s

 
 

- méret

225/40 R 18

 
       

 KÜLSŐ MÉRETEK (mm)

 

Teljes hosszúság

3 995

 

Teljes szélesség

1 805

 

Teljes magasság

1 460

 

Tengelytávolság

2 558

 

Nyomtáv elöl

1 530

 

Nyomtáv hátul

1 560

 
   

TÖMEG (kg)

 

Saját tömeg (vezető nélkül)

1 280

 
  • GR Toyota wrc Yaris

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry
    Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry
    • Négykeréken
    A kite-osok Toyota Yaris Crossban érkeznek - Toyota Yaris Cross nemzetközi menetpróba
    A kite-osok Toyota Yaris Crossban érkeznek - Toyota Yaris Cross nemzetközi menetpróba
    • Hírek
    Az új Toyota GR Yaris világbajnok WRC pilótákkal közösen fejlesztett limitált szériákat kap
    Másfél év alatt olyan folyékony hidrogénnel hajtott versenyautót fejlesztett a Toyota, amely sikerrel célba ért egy rangos 24 órás versenyen
    Megállíthatatlanul nő a Yaris Cross népszerűsége
    Több mint 70 éve velünk, hamarosan új generációval érkezik a Toyota Land Cruiser
    Leleplezték, mindent vihet a vadonatúj Toyota C-HR
    Hidrogénhajtással képzeli el a Toyota a Hosszútávú Világbajnokság jövőjét
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry
    Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

    Az új Toyota Camry már a megjelenésekor felkeltette az autórajongók érdeklődését. Ígéretes kombinációt kínál: dinamikus vezetési élményt, nagy helykínálatot és kiváló üzemanyag-hatékonyságot. De vajon megfelel a várakozásoknak?

    olvass tovább
    Hírek
    A kite-osok Toyota Yaris Crossban érkeznek - Toyota Yaris Cross nemzetközi menetpróba
    A kite-osok Toyota Yaris Crossban érkeznek - Toyota Yaris Cross nemzetközi menetpróba

    Mallorcai napsütésben pompázott új színeiben a megújult Toyota Yaris Cross a nemzetközi menetpróbán. A Toyota kis crossoverét Jannis Maus kite szörf olimpikon társaságában vezettük a festői Cala Victoria tengerpartra.

    olvass tovább
    Race
    Az új Toyota GR Yaris világbajnok WRC pilótákkal közösen fejlesztett limitált szériákat kap
    Az új Toyota GR Yaris világbajnok WRC pilótákkal közösen fejlesztett limitált szériákat kap

    A sportautóikon Toyota GR Yaris sokak örömére néhány hete leleplezett új generációja két limitált szériás, különleges kivitelt kap, amelyeket a két WRC bajnok, Sébastien Ogier és Kalle Rovanperä közreműködésével alkottak meg. Magyarországra mindkét kivitelből egyetlen példány érkezik, így érdemes résen lenni.

    olvass tovább
    Hírek
    Másfél év alatt olyan folyékony hidrogénnel hajtott versenyautót fejlesztett a Toyota, amely sikerrel célba ért egy rangos 24 órás versenyen
    Másfél év alatt olyan folyékony hidrogénnel hajtott versenyautót fejlesztett a Toyota, amely sikerrel célba ért egy rangos 24 órás versenyen

    A Toyota közismerten a hidrogén alapú mobilitás egyik vezető fejlesztője: a kínálatában szereplő, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtású technológiával meghajtott személyautó (Mirai), kisteherautó, busz, nagyteherautó, targonca, vonat és hajó mellett a hidrogén belsőégésű technológia területén is ígéretes eredményeket tud felmutatni.

    olvass tovább
    Hírek
    Megállíthatatlanul nő a Yaris Cross népszerűsége
    Megállíthatatlanul nő a Yaris Cross népszerűsége

    A Toyota-csoport mindkét globális márkája sikeres félévet tudhat maga mögött Európában. A Toyota megerősítette pozícióját, mint a piac második legnépszerűbb személyautó-márkája, míg a Lexus impozáns 43 százalékkal növelte eladásait 2022 azonos időszakához képest.

    olvass tovább
    Hírek
    Több mint 70 éve velünk, hamarosan új generációval érkezik a Toyota Land Cruiser
    Több mint 70 éve velünk, hamarosan új generációval érkezik a Toyota Land Cruiser

    Több, mint 70 évnyi kaland…a legnagyobb kaland pedig még csak most kezdődik. Ezzel a felütéssel osztott meg a Toyota egy sziluett fotót a legendás terepjáró első és hamarosan érkező legújabb generációjáról.

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok