Manga Panda - Lexus Rz 300e Teszt
A Lexus RZ 300e – a márka első, kimondottan elektromos platformra épülő SUV-jának elsőkerék-hajtású (FWD) változata – a hatékonyságot, a luxust és a jellegzetes japán stílust ötvözi. Tesztautónk kéttónusú fényezésben tetszelgett, amelynek megjelenése egyenesen a japán popkultúra tiszta, kontrasztos esztétikáját idézte.
- Márka
- Lexus
- Típus
- RZ 300e
- Teljesítmény
- 204 LE / 150 Kw
- 0 - 100 km/h
- 8 másodperc
- Teljesítmény / súlyarány
- 0.1 LE/kg - 100 LE/1t
- Üzemanyag
- elektromos
- Saját tömeg
- 2040 kg
- Szállítható személyek száma
- 5
A tesztelt autó a csodálatos gyöngyház fehér fényezést viselte, amely tökéletesen harmonizált a modell magas fényű fekete betéteivel (tető, tükrök, kerékjárati ívek). Ez a kontraszt – a fehér karosszéria, a fekete "rajzolat" – és az autó ázsiai gyökerei, valamint éles, tiszta vonalvezetése miatt azonnal egy manga stílusban megrajzolt panda medve letisztult, de karakteres megjelenését juttatta eszünkbe.
Dizájn: A Panda Esztétika
Az RZ 300e formaterve egyértelműen a hatékonyságot és az eleganciát szolgálja. Az elektromos platform lehetővé tette a tervezők számára, hogy merészebb, futurisztikusabb vonalakat használjanak, mint a hagyományos Lexus modelleknél.
• A Panda Maszk (Zárt Orrkialakítás): A márka jellegzetes orsószerű "homokóra" rácsa megmaradt, de fényszórói és az alattuk lévő fekete betétek élesen elkülönülő felületként jelennek meg. A környező gyöngyház fehér karosszéria körül ez a fekete "maszk" hozza létre azt a vizuális feszültséget és karaktert, ami a pandák esetében is azonnal felismerhető. Ez a megoldás egyszerre szolgálja a légellenállás csökkentését és a vizuális azonosítást.
• Tusvonások a Tetőn: A fekete tető, amely hátul élesen lefelé ível, hangsúlyos kontrasztot képez a fehér karosszériával, ezzel dinamizmust csempészve az összképbe.
• Belső tér (Omotenashi): A kabinban a japán vendégszeretet (Omotenashi) érezhető. A letisztult műszerfal, a minőségi, vegán NuLuxe kárpit és a nagy, 14 colos központi érintőképernyő a luxust és a modernitást testesíti meg.
Hajtáslánc és Hatékonyság: A Csendes, Racionális Erő
Az RZ 300e a Lexus racionális választása a villanyautók piacán, mivel a fókusz a hatótávon és a komforton van.
• Motor és Teljesítmény: Egyetlen villanymotor hajtja az első kerekeket, amely 201 lóerő (150 kW) teljesítményt nyújt. Ez a konfiguráció megfelelő dinamikát biztosít, de a hangsúly a gördülési ellenállás minimalizálásán van, nem a versenypályás köridőkön.
• Akkumulátor és Hatótáv: Az autóba a 71,4 kWh bruttó akkumulátor kerül beépítésre. Az FWD elrendezés és a kisebb teljesítményű motor miatt a hatékonyság jobb, ami a WLTP szabvány szerint akár 470 km-es hatótávot is eredményezhet. Ez az adat teszi a 300e-t a legtöbb felhasználó számára gyakorlatilag előnyösebb választássá, mint a kétmotoros 450e-t.
• Az igazsághoz azért az is hozzátartozik, hogy az egyhetes teszt időszak alatt egyszer sem láttuk a tippelő órát 300km-feletti hatótávot mutatni hiába töltöttük 100%-ig az akkumulátort.
• Töltés: A DC gyorstöltési sebesség a kategóriában átlagosnak mondható (kb. 150 kW).
Vezetési élmény: Prémium Csend
Az RZ 300e vezetése tipikus Lexus élményt nyújt: a külső ingerektől jól elszigetelt, rendkívül csendes és kényelmes.
• Menetkomfort: A rugózás lágy, de nem túlzottan ringatózó, a hosszú távú utazások során is kiváló kényelmet biztosít. A kifinomult hangszigetelés és a halk elektromos motor szinte meditációs csendet teremt az utastérben.
• Vezetés és Yoke (Opcionális): A kormányzás pontos, és az autó kiegyensúlyozottan viselkedik az úton. Az opcionálisan elérhető, mechanikai kapcsolat nélküli Steer-by-Wire kormánymű (Yoke) egy teljesen új vezetési élményt kínál, amely a hagyományos kormányokhoz szokott sofőrök számára eleinte szokatlan lehet.
Sajnos ezt az opciót mi sem tudtuk kipróbálni ugyanis a tesztautó nem rendelkezett ezzel az extrával.
Praktikum: Hiányzó Megoldások
A futurisztikus megjelenés és a prémium utastér ellenére az RZ a praktikum terén néhány meglepő hiányossággal küzd, amelyek már a testvérmodell Toyota bZ4X esetében is felmerültek. Sajnos az RZ esetében sem éltek a frunk (első csomagtér) megoldás lehetőségével. Ez más villanyautók esetében kiváló lehetőséget kínál az esetenként koszos töltőkábelek diszkrét és külön elhelyezésére, így az RZ-ben a csomagtartóban vagy az utastérben kell tárolni azokat. Ugyancsak szokatlan, hogy az első utas előtti részen nincsen kesztyűtartó kialakítva, ami egy prémium kategóriás autóban komoly kompromisszumnak tűnhet a kisebb tárgyak elrejtését illetően. Nagy méretű a középkonzolban a könyöklő alatt kialakított tároló, de tudjuk egy autóban nem lehet elég tárolóhely. :)
Nem mondom, hogy ezek nélkül az opciók nélkül nincsen tökéletes autózás, de hiányukat igazándiból nem értem.
A jobb első ülésen utazók számára hatalmas a lábtér, ide vidáman elfért volna egy csinos kesztyűtartó. A frunk kialakítása azért már egy bonyolultabb dolog, de egy friss tervezésnél könnyedén kivitelezhető.
Összegzés: A Stílusos, Praktikus Lexus
A Lexus RZ 300e bebizonyítja, hogy a prémium elektromos kategóriában nem csak a nyers teljesítmény számít. Ez a modell a hatékonyságot, a megbízhatóságot és az egyedi, ázsiai inspirációjú dizájnt helyezi előtérbe. A gyöngyház fehér és fekete színekkel a Panda/Manga vonal egy vizuálisan lenyűgöző, mégis racionális autót eredményez.
Ez az RZ azoknak ideális, akik a Lexus által garantált minőséget keresik, és fontosabb számukra az elektromobilitás és a luxus szintű kényelem, mint a 0-100 km/h-s gyorsulási adatok.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!