Ha újra fiatal lennék – BMW CE 02
Ahogyan a személygépkocsik esetében, úgy a kétkerekűeknél is elindult a teljes elektrifikáció. Természetesen már az utcaképet ellepik az elektromos rollerek, de ellentétben például Kínával, az elektromos robogók, motorkerékpárok igazi forradalma az öreg kontinensen még nem érkezett el.
Egészen biztos vagyok benne, hogy ami késik, nem múlik ebben az esetben és csupán rövid idő kérdése, hogy a robogók között egyre nagyobb számban fogunk elektromos meghajtású változatokkal találkozni. A BMW 2 évvel ezelőtt mutatta be az első elektromos nagyrobogóját, a CE 04-et. Az erről készült cikkünk itt olvasható. A következő lépés nem fölfelé, hanem lefelé történt és íme, megjelent a CE 02 névre hallgató városi vagányság. A BMW eParkouer-nek definiálja, ezzel jelzi, hogy valami különlegességről van szó és nemcsak egy szimpla elektromos robogóról, amely mondjuk azt, hogy az 50-150 cm3 közötti benzinmotoros kategóriával szemben állít elektromos alternatívát. Az természetesen nyilvánvaló, hogy egy elektromos robogó nem tud árazással győzni. Az akkumulátor költsége, egy ilyen relatív „olcsó” jármű esetében annyire szignifikáns, hogy többszörösére is képes duzzasztani az árat. Ezzel a körülménnyel a BMW sem tud mit kezdeni. Amivel viszont képes versenyelőnyt kovácsolni az a rendkívül egyedi, semmi máshoz nem hasonlítható megjelenés. 2 évvel ezelőtt és talán most is ilyen hatást keltett a CE 04 és ha ez egyáltalán lehetséges, ezt fokozza most a CE 02.
Az alap fekete színű is, de különösen a többszínű kiegészítő fényezést kapott változat olyannyira feltűnő jelenség, hogy képtelenség elmenni mellette úgy, hogy ne csodálkozzunk rá, hogy mit is látunk. Persze valahogyan az agyunk vissza tudja fejteni, hogy ez egy robogó, de annyira távol van a megszokottól, hogy ez is kihívást jelenthet. Természetese nincsen hangja, hasonló dundi, telifelnis 14”-es kerekeken gurul, de mégis sokkal jobban hasonlít egy művészeti alkotásra, mint egy hagyományos városi robogóra. A műalkotás persze ebben az esetben nem egy szecessziós stílusú műremek, hanem sokkal inkább egy vagány, de annál inkább egyedi grafiti. Ezt lovagolhatja meg és élheti az ezzel járó stílust, aki a CE 02 mellett dönt. A hosszú (egyébként nem túl kényelmes) ülés, mint egy gördeszka helyezkedik el a masszív vázon. Alatta a kivehető a két akkumulátora található, egyenként 48 voltos, 1,96 kWh névleges teljesítménnyel, végsebessége 95-100km/h, és 0-50 gyorsulása három másodperc. A World Motorcycle Test Cycle (WMTC) szerint az akkumulátor hatótávja 95 kilométer, amely nagyságrendileg valid, nekünk körülbelül 80 kilométerre jött ki a számításaink szerint. A kivehető akkumulátor pakkok azért előnyösek, mert így azok is tudják otthon tölteni, akiknek nincsen garázsuk, vagy bármilyen megoldásuk arra, hogy a töltést a robogó parkolási helyén megoldják.
A ránézésre sokkal inkább véletlenül megvalósult koncepciómotor totálisan egyedi 15 lóerős, 55Nm maximális nyomatékot leadni képes erőforrása teljesen elegendő a városi közlekedésre, csakúgy, mint a hatótávja. Alapváltozatában 2, a tesztelt highline felszereltség esetében három vezetési üzemmód közül választhatunk. Surf, Flow és Flash. Lassabb, közepes és gyors. Bár sok különbséget nem éreztem a gyorsulásnál, de azért van benne egy kicsi. A stílus viszont még ezen elnevezések során is visszaköszön, ez pedig nagyon tetszett. A választható módok esetében sokkal inkább azt a különbséget tapasztaltam, hogy a rekuperáció milyen mértekben van beállítva. A tesztelt magasabb felszereltségi csomag tartalmazta még az arany színű villákat, három színű Pro üléseket, markolatfűtést, okostelefon tartót és a töltési sebesség is gyorsabb ennél a változatnál. Úgy gondolom, hogy ez egy jó ajánlat 367 ezer forintért, figyelembe véve, hogy ez a motor értékének nagyjából 8-9%-a. Ezzel együtt ugyanis 3,7 millió forintért vihető haza a CE 02.
Fontos kiemelni a CE 02 vezetési élményét, hiszen ez az egyik legfontosabb izgalom benne. Belsőégésű motorral rendelkező robogó nem képes ezt a gyorsulást adni. A Surf módban a rekuperáció sokkal jobban működik. Ha valaki meg tudja szokni ezt a fajta fékezési hatást, akkor további különbségeket fog tapasztalni a hagyományos motorozáshoz képest. Ezzel párhuzamosa pedig a megtehető hatótávolságra is jótékony hatással van ez a lehetőség.
Jó érzés ezzel a robogóval a piros lámpáknál állni, némán a különleges jelmez mögé bújva, amelyet ez az egyedi design teremt, tudva, hogy amikor zöldre vált a lámpa, az azonnal életre kelő nyomaték segítségével ott tudunk hagyni mindenkit. Csupán a motor különleges fenekét fogják bámulni, miközben mi már messze járunk. Ezekben a pillanatok jutott eszembe, hogy mennyire jó most fiatalnak lenni, hiszen ilyen eszközök, ilyen különleges technikai csodák százával-ezrével fognak érkezni a következő időszakban. A CE 02 pedig oda repít, el, ahová a világ tart, közelebb hozva a jelenbe a jövőt.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!