Forma mindent visz? – Volkswagen ID. Buzz GTX
A Volkswagen ID. Buzz GTX a hagyományos Bulli kultúrát a modern elektromos korszakba repíti, de most már sportosabb, gyorsabb és technológiailag fejlettebb változatban. A GTX változat nem csak a formájával, hanem a teljesítményével is igyekszik lenyűgözni, de felmerül a kérdés: vajon ugyanezzel a dizájnnal, hagyományos akár dízelhajtással vagy PHEV-vel is nagyobb siker lett volna?
Külső: Retro-modern stílus
Az ID. Buzz formája egyértelmű tisztelgés a klasszikus T1-esek legendás múltja előtt, de minden részletében megjelenik a jövő. Korábbi írásunkat itt találod.
Az LED-es fényszórók, a dinamikus vonalvezetés és a GTX-re jellemző sportos elemek (mint az alacsonyabb futómű, a nagyobb felnik 21” és a színválaszték) még egyedibbé teszik. A forma ikonikus – és talán pont ezért kár, hogy csak elektromos változatban kapható.
Belső: Technológia és tér
A belső tér tágas, jól használható, és tele van modern funkciókkal:
• Digitális műszerfal és infotainment rendszer, mostanra mentes a szoftveres hibáktól
• Sportos ülések és GTX-es dizájn (piros varrás, prémium anyagok)
• Kiváló hangszigetelés és kényelem (lehetőség 7 fős kialakításra is)
• Okos segédrendszerek (vezetőtámogatás, adaptív tempomat)
A minőség magas, bár néhány műanyag elemen látszik, hogy kötelező újrahasznosításból származik – ez pedig egy prémium árcédulás elektromos autóban sokaknak furcsának tűnhet.
A formatervezés oltárán áldozatul esett a látószög bizonyos része. A közlekedési lámpákat a hosszan előrenyúló tetőlemez miatt nem igazán lehet látni az első sorokban ácsorogva.
De ezeket mind feledtetni a számtalan elismerő pillantás begyűjtése és a jókedv, ami alapfelszereltségként jár egy ID. Buzz sofőrének és utasainak.
Teljesítmény: Elektromos lökés
A GTX változat több mint 300 lóerős, négykerék-hajtású erőforrással büszkélkedik, ami 6,4 másodperc alatt gyorsít 0-ról 100 km/h-ra. Az 77 kWh-s akku körülbelül 400 km-es hatótávot ígér (WLTP ciklus szerint), de a valóságban ez inkább 300-350 km körül alakul, a sportos vezetésről vagy vontatásról nem is beszélve. A töltés gyors: 170 kW-os DC töltéssel kb. 30 perc alatt 10-80%-ra tölthető.
A vezetési élmény dinamikus, a futómű merevebb, mint az alapváltozatban, de így is kényelmes marad. Az elektromos hajtás zökkenőmentes gyorsulást biztosít és csendben száguldozhatunk élvezve az azonnali nyomatékot és teljesítményt.
Ha lett volna dízelváltozat…
Az ID. Buzz GTX formaterve lenyűgöző, és sok vásárló éppen ezért szeretné. De ha ugyanezzel a dizájnnal az elektromos mellett hagyományos 2.0 TDI turbódízel vagy PHEV hajtáslánccal is elérhető lenne, valószínűleg sokkal nagyobb darabszámban vennék. És azok is nagyon boldogan vásárolnák, akik rendszeresen hosszabb távokra közlekednek 7 személyes mikrobusszal.
Miért?
1. Hosszútávon kiszámíthatóbb – Sokak számára az elektromos autók még mindig bizonytalanságot és nehézségeket sejtetnek.
2. Jobb hatótáv – Egy tankolással akár 800-900 km is megvalósítható lenne, ami hosszú túrákat tesz lehetővé.
3. Könnyebb hosszú utazás – Dízelmotorral nincs töltési szünet, csak egy gyors tankolás főleg olyan régiókban ahol nincsen megfelelő töltő infrastruktúra.
4. Alacsonyabb ár – Az elektromos technológiát még mindig drágábban kínálják, a hagyományos hajtáslánc olcsóbb lehetett volna.
Persze, a Volkswagen az elektromos jövőbe vetíti a szándékait, és az ID. Buzz GTX is ennek a részlete. De ha a forma és a funkcionalitás a fő szempont, akkor egy dízelhajtású, ikonikus Bulli talán még népszerűbb lett volna.
Összegzés
Az ID. Buzz GTX egy lenyűgöző, technológiailag fejlett elektromos autó, amely ötvözi a múlt és a jövő vonásait. A forma ikonikus, a teljesítmény élvezetes, de a valós hatótáv és a töltési infrastruktúra kérdései miatt sokan még mindig ódzkodnak az elektromos váltástól. Ha ugyanezt a dizájnt dízelmotorral is kínálták volna, valószínűleg sokkal szélesebb körben és nagyobb darabszámban lehetne értékesíteni. Egy biztos egy elektromos SUV-nál lényegesen jobb választás az iD Buzz nagyobb helykínálat magasabb üléspozíció és a szürke hétköznapok valódi megszínesítése ezekben verhetetlen ez a jármű.
Végső soron: A forma mindent visz, de a hajtáslánc kérdése még mindig sok vásárlót visszatart. Indokoltan vagy indokolatlanul azt mindenki döntse el maga.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!