Ford Puma Gen-E – városi ragadozó felvillanyozva
A Ford elektromos crossoverrel bővítette a városi szegmenst, és a Puma Gen-E érkezésével egyértelműen üzen: a villanyos korszak nem egyenlő kompromisszummal. A kis termetű, de karakteres városi harcos új fejezetet nyit a márkánál – technikailag és formailag is. A Mach-E formavilágát idéző Gen-E elsőre talán visszafogottnak tűnik, de pár kilométer után egyértelművé válik, hogy ez a Puma nem hízelkedni jött, hanem hozza, amit egy sportos városi autótól elvárunk. Sőt, annál többet is. Leteszteltük, mit tud a Ford elektromos crossovere.
A Puma eddig is egy jól eltalált kompakt SUV volt, de az elektromos változattal új dimenzióba lépett. Az új Gen-E verzió nem csupán hajtásban újult meg, hanem optikailag és aerodinamikailag is finomodott – miközben megőrizte azt a sportos kiállást, amitől a benzines verzió is sikeres lett.
Formavilág és arányok – jól néz ki, de nem csak mutogatni való
Az elektromos Gen-E első ránézésre nagyon hasonlít a belső égésű testvérére, de vannak markáns különbségek. A hűtőrács eltűnt, helyére Mach-E stílusú, karosszéria színű betét került, ami nemcsak látványos, de jelentősen csökkenti a légellenállást is. Friss LED fényszórók, új hátsó spoiler, finomított vonalvezetés – mind-mind hozzájárulnak a letisztult, mégis karakteres összképhez.
Felnikből háromféle opció választható: a 17-es alap mellett kétféle 18 colos szett is elérhető, a tesztautón a sportosabb megjelenést adó 18 colos Premium keréktárcsák voltak, amelyek nemcsak jól néznek ki, de városi használatra kifejezetten barátságos a kialakításuk – nincs túlnyúlás, korrekt a peremvédelem.
A tesztpéldány Digital Aqua Blue fényezése igényes, de a kínálatban megtalálható az ütős Electric Yellow is, amely szériában jár – és ha szereted a színeket jó választás.
Beltér – okos elrendezés, korrekt anyaghasználat
Kívülről nem tűnik tágasnak, de a beltér meglepően jól pakolható és kényelmes. Ergonomikus műszerfal, magas középkonzol, okosan kialakított tárolók – minden teljesen patent. A váltó helyén extra rakodófelületet kapunk, amit valóban jól ki lehet használni. A vezetőülésből minden könnyen elérhető, a digitális műszeregység jól konfigurálható, a központi kijelző logikus és gyors, dedikált érintőgombokkal a leggyakrabban használt funkciókra.
Apple CarPlay, Android Auto vezeték nélkül, USB-C csatlakozók, B&O soundbar a műszerfalon – a Ford nem sajnálta a technikát. A hangrendszer teljesítményére sem lehet panasz: tiszta, dinamikus, hozza a prémium érzést. A panorámatető nem csak design elem, valóban dob a térérzeten és nyitható is, így megvan a szabadság életérzése, azóta minden tesztautóból ezt hiányolom.
Az ülések szintetikus bőr és szövet kombinációja, fiatalos varrással, de nem túl harsány. Az oldalpanelek és a könyöklő puha borítást kaptak, a hátsó ülés mögötti tér is meglepően használható.
Hatótáv és hajtás – ami mögött van kraft
A Gen-E 43 kWh-s akkumulátort kapott, amely a hivatalos WLTP szerint 376 km-es hatótávra képes, de városban akár 500 km fölé is mehet. Nem elírás: megfelelő vezetési stílussal, rekuperációs visszatöltéssel és okos használattal valóban hozható ez az érték. A gyorstöltés 100 kW-ig megy, és 10%-ról 80%-ra 23 perc alatt feltölthető – ez a kategóriában korrekt szám.
A hajtáslánc 168 lóerőt és 290 Nm nyomatékot biztosít az első kerekeknek. A gyorsulás lineáris, csendes, de nem steril: a reakciók dinamikusak, különösen Sport módban. A Gen-E kifejezetten élvezi a városi sprintelést, de autópályán is bőven van benne tartalék. A tömegközéppont alacsonyan van, ami érezhető a stabilitáson. Kanyarban nem billeg, az úthibákat korrekten kisimítja, városban komfortos, de nem túl lágy.
A gyári fogyasztás 13 kWh/100 km, tesztkörülmények között 10 kWh körüli érték is elérhető volt. Ez elektromos autós viszonylatban is nagyon jó eredmény. Mérés alapján jött, ki kétszer is megnéztük.
Pakolhatóság és használhatóság
A Puma egyik ütőkártyája a csomagtér. Alaphelyzetben 566 literes, amibe beletartozik a 145 literes GigaBox is – egy vízálló, mélyített tároló a padló alatt, leereszthető vízelvezetővel. Kiváló megoldás sáros cipőnek, sportcuccnak, vagy akár telerakni jéggel és sörrel a buli kedvéért.
A rakodótér formája jól kihasználható, a hátsó ülések dönthetők, a nyílás széles – tényleg lehet vele költözni is, ha kell. Ez nemcsak egy városi szaladgálós autó, hanem egy kompakt mindenes, ami nem retten meg egy komolyabb utazástól sem.
Ár és pozicionálás
A Ford Puma Gen-E 11.980.000 Ft-tól indul, a tesztelt Premium változat 12.880.000 Ft körül mozog, a különleges egyedi hangrendsszerrel szerelt Sound Edition 13.880.000 Ft. Ehhez képest, ha figyelembe vesszük az állami támogatást, illetve az elektromos autóval járó alacsony fenntartási költségeket, versenyképes ajánlat a kompakt EV-k mezőnyében. Különösen annak, aki városi használatra, mégis sportos karakterű autót keres, amely alkalmas a mindennapos használatra, akár családdal is.
Összegzés – jól eltalált arányok, élhető villanyosítás
A Ford Puma Gen-E remekül eltalált egyensúlyt kínál: nem túl nagy, nem túl kicsi, nem túl sportos, de nem is unalmas. Tisztességes hatótáv, korrekt töltési idő, élvezetes vezethetőség – és mindez olyan csomagolásban, ami nem tűnik el a parkolóban.
Ez az autó nem azoknak szól, akik státuszszimbólumként akarnak elektromos SUV-t venni, hanem azoknak, akik értelmes, takarékos, de dinamikus mindennapi autót keresnek és szeretnek visszanézni az autójukra a parkolóban. A Gen-E karakteres, okos, megbízható és nem utolsósorban: élvezetes vezetni.
Ha eddig halogattad az elektromos váltást, ez az autó lehet az, ami meggyőz róla, hogy ideje váltani. És nem csak azért, mert „zöld”, hanem mert jó.
(X)
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!