www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Hírek
  2. Ezt tudja majd a vezetés szerelmesei számára...

Ezt tudja majd a vezetés szerelmesei számára megszületett kéziváltós Toyota GR Supra

  • április 29, 2022
  • Komment

A GR Supra volt a Toyota első globális GAZOO Racing (GR) modellje, amely már a bemutatkozásának pillanatától megtestesítette a GR szellemiségét

A hatalmas motorsport hagyományokra visszatekintő Toyota világszintű elnöke, a maga is mesterpilóta Akio Toyoda elnök álma volt,  hogy egy olyan autót alkossanak meg, amely teljes egészében a vezetés öröméről szól.

A 17 év után feltámasztott sportautólegenda, amely az elmúlt három évben világszerte tovább gyarapította a Toyota rajongók körét, most új szintre lép.

A GR Supra feltámasztásával a Toyota versenypályákon is sikert sikerre halmozó versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing egy különleges utcai sportautó sorozat első modelljét mutatta be, amelynek mindegyikét a legkeményebb versenykörülmények tüzében kovácsoltak. A szinte azonnal ikonná váló GR Yaris ezt követő bemutatása és a GR86 kupé közelgő megjelenése tovább erősítette a GR részleget meghatározó különleges jellemvonásokat. Ezek pedig olyan autókat eredményeznek, amelyek a vezetés iránti szenvedélyből születnek, és amelyek közvetlenül a TOYOTA GAZOO Racing világbajnoki címeket érő szakértelméből és tapasztalatából merítenek.

A GR Supra már a bemutatkozásától kezdve elérhető a 3,0 literes, soros hathengeres, 340 lóerős benzinmotorral, amelyhez egy nyolcfokozatú automata váltó kapcsolódik. Egy évvel később csatlakozott a kínálathoz az új, 2,0 literes, 258 lóerős erőforrás, amely szintén az alapfelszereltség részeként automata váltóval van szerelve. Noha a modell maga, és annak teljesítménye is világszerte elismeréseket gyűjtött be a médiától és a rajongóktól egyaránt, az elkerülhetetlen kérdés továbbra is a levegőben lógott: vajon elérhető lesz-e manuális váltó az autóhoz?

#SAVETHEMANUAL

A Toyotánál pedig meghallgattatásra talált a sportautó rajongók és vásárlók kérése, így a márka örömmel jelentheti be, hogy hamarosan Európában is bemutatkozik a GR Supra hatsebességes, intelligens manuális váltóval (iMT) szerelt változata. Az újdonság tervezésekor pedig egyértelműen a precíz kézi vezérlésből fakadó öröm és az irányítás élménye vezette a mérnököket. A manuális váltós GR Supra megjelenése pedig azt jelenti, hogy Európában immár mindhárom Toyota GR modell elérhető lesz majd három pedállal – a GR Yaris esetén kizárólagosan, a GR Supra és a GR86 esetén pedig opcionálisan.

A GR Supra kiemelkedő műszaki minőségéhez méltó módon nem csupán arról van szó, hogy egy már meglévő manuális váltót szereltek az autóba. A vadonatúj váltó, és vele együtt a kuplung is kifejezetten a GR Supra 3,0 literes motorjának teljesítményéhez és nyomatékkarakterisztikájához lett kifejlesztve. Mindemellett a GR Supra fékrendszerének vezérlését és a felfüggesztést is áthangolták a még jobb teljesítmény érdekében – ez a paletta összes modelljére hatással lesz, nem csak a manuális váltós verziókra. A felfrissített modellcsaládhoz csatlakozik egy új, 3,0 literes motorral szerelt Lightweight kivitel is. A manuális váltó alacsonyabb tömege mellett az autó saját tömegét csaknem 40 kilogrammal sikerült csökkenteni, amely jó hatással van a kezelhetőségre is.

Új, hatsebességes manuális váltó

A GR Suprába beépített manuális váltót kifejezetten a kupé soros hathengeres erőforrásához tervezték és hangolták. A mérnökcsapat képes volt módosítani a meglévő váltóházat, hajtótengelyt és fogaskerekeket, valamint el tudtak távolítani olyan szükségtelen elemeket, mint az akusztikai csomag – ezzel pedig csökkenteni tudták a tömeget. Az új váltó szívét egy újonnan fejlesztett kuplung adja, amelynek nagyobb az átmérője és megerősített tányérrugókat kapott. Az új elem nagyobb súrlódási felületével és erősebb rugójával elbír a GR Supra nagy nyomatékkal rendelkező motorjával.

Intelligens működés

Az iMT sebességváltó új szoftverrel felprogramozott intelligens vezérlőrendszert használ, amely a sportos teljesítményt helyezi előtérbe. A paraméterek úgy vannak beállítva, hogy felfelé váltáskor optimalizálják a motor nyomatékát a kuplung kinyomásának és felelengedésének pillanatában, míg lefelé váltáskor a szoftvert úgy finomhangolták, hogy folyamatos teljesítményt biztosítson. Az iMT az alapértelmezett beállítás, de Sport módban kikapcsolható, amennyiben a pilóta úgy kívánja. A lassú indulást és a fokozaton belüli gyengébbnek tűnő gyorsulást elkerülendő a végáttételt 3,15-ről (ezt alkalmazza az automata váltós GR Supra) 3,46-ra csökkentették. Ennek eredményeképpen pedig sportos reakciókkal és egy sportautóhoz méltó áttételezéssel bír az újdonság.

Finomhangolt felfüggesztés és kormányzás

A GR Supra összes változata áthangolt felfüggesztést kapott, amelyet az új manuális váltó teljesítményének optimalizálása érdekében alkottak a mérnökök. A változások között szerepel a merevebb vulkanizált gumi az első és a hátsó stabilizátor rúd perselyeiben, valamint az újrahangolt lengéscsillapítók. Az elektromos szervokormány mechanikus alkatrészeit és a rendszer működési paramétereit is áthangolták.

Átszabott középkonzol és váltókar

A GR Supra új manuális váltójának beépítése nem csupán a hajtáslánc tekintetében követelt módosításokat. Arra is nagy figyelmet fordítottak a mérnökök, hogy miképpen tud megjelenni az új megoldás az utastérben. Ez nem egyszerűen arról szólt, hogy az egyik váltókart a másikra cserélik, hiszen arra kellett törekedni, hogy a sebességváltó gomb optimálisan legyen elhelyezve a precíz, gyors és élvezetes váltások érdekében. A középkonzol jelenlegi kialakítása nem tette lehetővé a megfelelő távolság tartását a váltókar és a légkondicionáló kezelőszervei között. A tökéletes ergonómia elérése érdekében a konzolt és a vezetési mód kiválasztásának vezérlőjét újratervezték. Ezenkívül megváltozott a váltókar áttétele, és módosult a váltásokhoz és a hátramenetbe való kapcsoláshoz szükséges erőkifejtés mértéke. Az átdolgozott elrendezés kényelmes, 42 milliméteres távolságot biztosít a váltógomb és a légkondicionáló kezelőpanelje között. A váltógomb fogása és a váltásokhoz szükséges erőkifejtés mértéke hozzátartozik az emberi érzékelés biztosította élményekhez, éppen ezért nagy figyelmet szenteltek a sebességváltó gomb súlyára, alakjára és a váltási érzetre is. Ennek eredményeként a Toyota a hátrameneti fokozathoz igazította az erőkifejtés mértékét, és egy nehezebb sebességváltó gombot (200 g) választott a használat közbeni kellemesebb tehetetlenségi hatás érdekében.

Finomhangolt kipörgésgátló, megnövelt stabilitás

A GR Supra tapadási és fékezési jellemzői a manuális váltóval való működésre lettek optimalizálva. Automata váltóval emelkedőn elindulásnál vagy eltérő tapadású felületeken való elinduláskor – például amikor részben jeges úton parkol az autó – lehetséges a második fokozat használata. A folyamat zökkenőmentes, visszagurulás vagy a kerekek kipörgése nélkül. Manuális váltó esetén az első fokozatot kell használni, és a kuplung felengedésekor nagyobb a kockázata a kerekek kipörgésének. A probléma megoldása érdekében a Toyota mérnökei úgy hangolták az autó kipörgésgátlóját (TRC), hogy olyan zökkenőmentes működést érjenek el, mint az automata esetében. A rendszert a GR Supra nagy nyomatékát, széles abroncsait és hátsókerék-hajtását is figyelembe véve optimalizálták. Az autó viselkedése a kanyarból történő kigyorsításkor kulcsfontosságú a Toyota által a GR Suprához megalkotott „Fun to Drive” filozófia szempontjából. Az új manuális váltós verziója esetében a kipörgésgátlót azzal a céllal hangolták, hogy a kanyarból történő kigyorsításkor biztosítsa az autó irányíthatóságát és stabilitását. A TRC rendszert úgy kalibrálták, hogy beavatkozásával fenntartsa a stabilitást – az autó a pilóta által kijelölt íven maradjon –, miközben kellő erő átvitelét engedélyezi az élvezetes vezetéshez, tehát ne szabályozza le túlságosan a vezetőt.

Vadonatúj hajtűkanyar funkció

Az új Hairpin+ funkció megalkotásának célja az volt, hogy a GR Supra a legnehezebb körülmények között is élvezetes tudjon maradni. Úgy tervezték a rendszert, hogy nagyobb szabadságot és élményeket biztosítson a pilóta számára a szűk, jól tapadó, emelkedős (több, mint 5 százalékos) kanyarokban, mint amilyenekből az európai hegységekben számtalan található. A kerekek kipörgésének nagyobb „szabadsága” élvezetesebbé teheti az ilyen útvonalakon történő autózást, ezért a Toyota úgy optimalizálta a motor nyomatékszabályozását, hogy az nagyobb különbséget tegyen lehetővé a bal és a jobb oldali gumiabroncsok kipörgésének mértékében.

Stabilizátor program

A rendkívül mozgékony, nagy súrlódású gumiabroncsokkal rendelkező autók érzékenyek lehetnek a hirtelen, gázelvételre történő túlkormányozottságra, ez pedig nehezen kontrollálható kizárólag a menetstabilizáló (VSC) segítségével. Ennek a viselkedésnek a megelőzése érdekében a manuális és automata váltós GR Supra modellek is kaptak egy stabilizátor programot (ARP). Ez már korábban beavatkozik a VSC-vel közösen, amikor hirtelen tapadásvesztést észlel. Ezenkívül a Track üzemmódot úgy programozták, hogy lehetővé tegye a könnyed driftelést a gázpedálkezeléssel. Az autó ilyenkor folyamatosan irányítható marad, de a speciális motor- és nyomatékszabályozásnak köszönhetően kisebb a megpördülés veszélye.

Az új GR Supra Lightweight

A Toyota megragadta azt a lehetőséget, hogy az új manuális sebességváltóval már önmagában csökkent az autó tömege, és megalkottak egy új, könnyített GR Supra változatot. A 3,0 literes GR Supra Lightweight verzió további tömegcsökkentő intézkedések révén 38,3 kilogrammal tud könnyebb lenni a normál 3,0 literes automata modell saját tömegéhez képest. Az új manuális sebességváltó és a friss, 19 colos könnyűfém keréktárcsák használata 21,8 kilogrammot takarít meg, és a Lightweight további 16,5 kilogrammtól tudott megszabadulni az audiorendszer kihagyásával, valamint az ülések bőrkárpitjának, elektromos állítási lehetőségnek és deréktámaszának kidobásával. Ez a tömegcsökkentés jó hatással van az autó kezelhetőségére.

Felfrissített modellválaszték, új külső és belső színárnyalatok

Az új GR Supra modellcsalád belépőmodellként megtartja a 2,0 literes automata verziót, amely Premium, Connect és Sport opciós csomagokkal fokozható, valamint megmarad a 3,0 literes automata kivitel Premium csomaggal. A 3,0 literes Live Lightweight manuális váltós kivitel várhatóan a legnépszerűbb GR Supra változat lesz, a 3,0 literes Premium felszereltségű manuális váltós változat pedig a kínálat csúcsát foglalja el.

Az új GR Supra paletta friss fényezésekkel is gazdagodott, mint a Moareki Grey és a Dawn Blue. A Matte Moonstone White szintén újdonság, de csak és kizárólag a 3,0 literes Premium felszereltségű manuális váltós modellhez érhető el. Az utastérben a korábbi vörös bőrt opcionális barna kárpitozás váltotta. A vásárlók még sportosabbá tehetik a manuális váltós modelljeik karakterét az utastérben, köszönhetően az Alcantara csomagnak, amelynek részeként a váltógomb és a váltószoknya is az egyedi anyagba van burkolva.

  • Gazoo Racing GR GR Supra

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Az új Toyota GR Yaris világbajnok WRC pilótákkal közösen fejlesztett limitált szériákat kap
    Az új Toyota GR Yaris világbajnok WRC pilótákkal közösen fejlesztett limitált szériákat kap
    • Race
    Ezt tudja majd a vezetés szerelmesei számára megszületett kéziváltós Toyota GR Supra
    Ezt tudja majd a vezetés szerelmesei számára megszületett kéziváltós Toyota GR Supra
    • Hírek
    A Toyota újra megkezdte az ős Land Cruiser alkatrészeinek gyártását
    A hétvégi Monza-i diadallal továbbra is 100%-os a Toyota Hypercar versenyautójának mérlege
    Három évtized után tér vissza a Hosszútávú Világbajnokság és a Toyota Monzába most hétvégén
    TOYOTA GAZOO Racing: mi ez ha nem aranykor?
    Akarod! - Toyota GR Yaris
    Íme a GR Yarisból épített rally csodafegyver
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Race
    Az új Toyota GR Yaris világbajnok WRC pilótákkal közösen fejlesztett limitált szériákat kap
    Az új Toyota GR Yaris világbajnok WRC pilótákkal közösen fejlesztett limitált szériákat kap

    A sportautóikon Toyota GR Yaris sokak örömére néhány hete leleplezett új generációja két limitált szériás, különleges kivitelt kap, amelyeket a két WRC bajnok, Sébastien Ogier és Kalle Rovanperä közreműködésével alkottak meg. Magyarországra mindkét kivitelből egyetlen példány érkezik, így érdemes résen lenni.

    olvass tovább
    Hírek
    A Toyota újra megkezdte az ős Land Cruiser alkatrészeinek gyártását
    A Toyota újra megkezdte az ős Land Cruiser alkatrészeinek gyártását

    A TOYOTA GAZOO Racing bejelentette, hogy a Land Cruiser 70. születésnapjának évfordulója alkalmából (amit augusztus elsején ünnepelt a típus) újra elérhetővé tesz bizonyos alkatrészeket az ősmodellhez. A GR Heritage Alkatrész Projekt keretein belül az elemeket a 40-es sorozatú Land Cruiserhez készítik el, amely 1960 és 1984 között volt gyártásban.

    olvass tovább
    Race
    A hétvégi Monza-i diadallal továbbra is 100%-os a Toyota Hypercar versenyautójának mérlege
    A hétvégi Monza-i diadallal továbbra is 100%-os a Toyota Hypercar versenyautójának mérlege

    A TOYOTA GAZOO Racing tovább bővítette győzelmi lajstromát az új GR010 HYBRID versenyautóval, ugyanis a lenyűgöző Monza 6 órás versenyen a Hypercar csúcskategória élén végzett a 2021-es FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) harmadik fordulóján.

    olvass tovább
    Race
    Három évtized után tér vissza a Hosszútávú Világbajnokság és a Toyota Monzába most hétvégén
    Három évtized után tér vissza a Hosszútávú Világbajnokság és a Toyota Monzába most hétvégén

    A TOYOTA GAZOO Racing szeretné megtartani 100 százalékos Hypercar mérlegét a 2021-es FIA FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) következő versenyén. A sorozat közel 30 év kihagyás után idén először tér vissza Olaszországba a Monza 6 órás futamra.

    olvass tovább
    Race
    TOYOTA GAZOO Racing: mi ez ha nem aranykor?
    TOYOTA GAZOO Racing: mi ez ha nem aranykor?

    Ha valaminek az aranykoráról esik szó, akkor legtöbbször nosztalgikus hangulatban emlegetünk fel egy letűnt, szebb, dicsőbb időszakot, ritka az amikor ezt a jelenben éljük meg és tudatosul is bennünk. Valami hasonlót élhetnek meg napjainkban a TOYOTA GAZOO Racing mérnökei és pilótái

    olvass tovább
    Négykeréken
    Akarod! - Toyota GR Yaris
    Akarod! - Toyota GR Yaris

    Háromhengeres létére, egy vérbeli versenygép. Egy igazi rizsrakéta a maga 1.6-os turbós, 261 lóerős motorjával. Ebből nem akarsz kiszállni!

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok