www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Kétkeréken
  2. Élj úgy, ahogy motorozol. Szabadon! – BMW R 18 100 Years

Élj úgy, ahogy motorozol. Szabadon! – BMW R 18 100 Years

  • Szőnyi Zoltán
  • augusztus 19, 2023
  • Komment

A napfény ezernyi csillogása úgy verődik vissza a rengeteg króm kiegészítőn, hogy szinte elvakít a látvány. Persze kár lenne, ha így történne, mert a BMW R 18 legalább annyira gyönyörű, mint amilyen jó vele motorozni. 345 kilós önsúlya észrevehetetlen a tökéletes kiegyensúlyozás és az alacsony súlypont miatt. Élmény és gyönyör, igazi motorozási extázis.

Elvitathatatlan, hogy a BMW az egyik, ha nem a legjobb abban, hogy a régi, mondhatni retro autókat vagy éppen motorokat modern köntösbe varázsolja. Legyen szó egy jól ismert típus újragondolásáról, gondoljunk a MINIre vagy éppen egy olyan evolúciós modell készítéséről, ahol úgy jelennek meg régi stílusjegyek, hogy közben minden a lehető legmodernebb.

Hagyomány és Örökség

Az R 18 esetében, amely nem először jár nálunk, hiszen a tavalyi évben volt szerencsénk az összes típust gyors egymásutánban tesztelni (az erről készült írás itt olvasható), ezt a két fogalmat érdemes hangsúlyozottan kiemelni. Azért tartom ezt különösen fontosnak, mert az a vevőkörnek, aki számára ez a modell készül, ezek a kifejezések igazán sokat jelentenek. A BMW pedig igazán sokat tett azért, hogy beírja magát a motorozás történetébe. A 100. évfordulós modell pedig ennek emlékére támaszt örök mementót. Több mint 100 évet kell visszautazni a történelemben, ugyanis 1919-ben döntöttek úgy az alapítók, hogy motorkerékpár gyártással fognak foglalkozni. Tették ezt inkább kényszerből, mint szent meggyőződésből, ugyanis a Versailles-i békeszerződés következtében a német légierőt és a repülőgépgyártását betiltották. Első körben a Helios elnevezésű motorkerékpárral kezdték meg a működést, amely kudarcba fulladt, elsősorban a keresztben elhelyezett főtengelye miatt, amely akadályozta a hűtését.


1923-ban, tehát pontosan 100 évvel ezelőtt dobták piacra az első BMW emblémával ellátott motort R32 néven. 494 cm3- es blokkal rendelkezett, amely 8,5 lóerős teljesítményre volt képes és egészen 95km/h végsebességig volt képes gyorsítani a Helios alapjaira épített boxer motor. A hűtést úgy oldották meg, hogy a hengerfejek mind a két irányban kinyúlnak a motortestből. Az R32-nek cső alakú acélváza volt, elől laprugós, hátul merev felfüggesztéssel.
Azt hiszem nem kell ezek után azt ecsetelni, hogy a bajor márka számára mit is jelentenek a hagyományok, hiszen a boxermotorok mind a mai napig ezzel az elrendezéssel kerülnek forgalomba.

A BMW R 18 minden idők legnagyobb boxer blokkjával rendelkezik, amely 1802 köbcentis. Teljesítménye 91 lóerő. Váza acélcsöves, küllős kerekekkel felszerelt. Egyetlen fontos részlet sincs rejtve a motoron, tehát a kardántengely is teljesen fedetlen. Kivétel a hátsó kerék rugós csillapítása, így a mostani modell is úgy hat, mintha merev felfüggesztése lenne, mint az ősi modellnek. A hatalmas 2,44 méter hosszú cruiser jubileumi változata rengeteg krómozást kapott, de továbbra is a letisztult minimalista benyomást kelti. Nincsenek felesleges elemek, funkció nélküli kiegészítők rajta. Még a hátsó utas nyerge is csak extraként rendelhető hozzá.

Mindemellett zseniális, hogy a masszív vázszerkezet alatt komoly mennyiségű technika lett beépítve, amelyek nagyban növelik a motorozási komfortot és a menetbiztonságot. Ilyenek a kanyar ABS, különböző asszisztens rendszerek. Ránézésre egy robosztus, nyers erővel rendelkező, szinte megzabolázhatatlan paripa, miközben a valóságban egy rendkívül könnyen motorozható, ultraprecíz szerkezet. A fő versenytársával a HD-vel összehasonlítva, amely inkább darabos, egyáltalán nem finom kezelést igénylő szerkezet, a BMW R 18 a német precizitást példázza.

Megszámlálhatatlan BMW logó, embléma, típusjelzés található a motoron. Kezdve a minimalista analóg műszeregységgel a kormány közepén, amelyben persze helyet kapott egy apró LCD kijelző, hogy minden fontos információhoz hozzájussunk, a szépen varrott és kényelmes ülésen keresztül, egészen az Akrapovic kipufogódobba épített különleges BMW logóig. Annak ellenére, hogy a mennyiségben nincs hiány, sehol sem túlzó, sokkal inkább szép megoldásokkal találkozunk.

Összesen 1923 darab készült a jubileumi kiadásból, amelyet a tank közepén elhelyezett felirat jelez számunkra, hiszen a felirat alapján miénk az egyik az összesen 1932-ból. Különleges megjelenés egy különleges típusból. Ha kifizetjük érte a 10 millió forintot, már indulhat is a rock&roll, hiszen az eső üzemmódon kívül ebben a két – rock és a roll üzemmódban gurulhatunk. Számomra egy iparművészeti alkotás és a valódi funkció együttese ez a gép, amely a teljes szabadságérzést kínálja motorozás közben.   

  • BMW r18 BMW r18 100 Years teszt BMW r18 teszt r 18 r18 100 years r18 bmw r18 teszt

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Élj úgy, ahogy motorozol. Szabadon! – BMW R 18 100 Years
    Élj úgy, ahogy motorozol. Szabadon! – BMW R 18 100 Years
    • Kétkeréken
    A férfi élet szakaszai, avagy az R18 generációk – BMW R18 teljes modellsor
    A férfi élet szakaszai, avagy az R18 generációk – BMW R18 teljes modellsor
    • Kétkeréken
    Férfias játékok – BMW R18
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Kétkeréken
    A férfi élet szakaszai, avagy az R18 generációk – BMW R18 teljes modellsor
    A férfi élet szakaszai, avagy az R18 generációk – BMW R18 teljes modellsor

    Általában azt várják el tőlem, hogy valamiféle objektív véleményt alkossak a tesztelt járműről, vagy ritkább esetben járművekről. Az elmúlt két egymást követő hét viszont inkább az élményekről szólt, amelyeknél tudvalévő, hogy nem az ész, hanem az érzelem vezérli. Lehetőségünk volt ugyanis a teljes BMW R18 kínálatot kipróbálni. Miközben fürödtünk az élvezetekben és megszűnt a világ összes napi problémája, úgy felejtettem el azon gondolkozni, hogy vajon az egyes technikai részletek valamihez képest jók vagy rosszabbak.

    olvass tovább
    Kétkeréken
    Férfias játékok – BMW R18
    Férfias játékok – BMW R18

    Vitathatatlan Cruiser érzés hagyományos elemekkel úgy megalkotva, hogy rajongani fogunk az analóg elemekért, most, egy digitális korban. A BMW mert és tudott igazán nagyot álmodni. Méghozzá jó nagyot, amikor megalkotta az 1802 cm3 -es 345 kg tömegű R18-at. Újraértelmezett és újra elérhetővé tett egy kategóriát a saját kínálatában. Az elmúlt több mint 20 évben, az R 1200 C óta, ugyanis nem volt még hasonló motorja sem a bajoroknak.

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok