A dömperek dömpere! - Belaz 75710
Két, egyenként 65 literes motor hajtja és nem csak méreteivel ver köröket vetélytársaira, hanem teherkapacitása is lényegesen több. 450 tonnát képes egy körben mozgatni, ami nagyjából 18-19 nyergesvontató hasznos terhelhetőségének felel meg.
- Márka
- Belaz
- Típus
- 75710
- Hengerűrtartalom
- 130000cm³
- Teljesítmény
- 4601 LE / 3383 Kw
- Teljesítmény / súlyarány
- 0.013 LE/kg - 13 LE/1t
- Üzemanyag
- Dízel
- Saját tömeg
- 360000 kg
- Szállítható személyek száma
- 2
Igen ijesztő látványt nyújthat egy ilyen monstrum amikor közelít, főként annak tudatában, hogy még több méterről is holttérben vagyunk. Egy hangya az ember ezzel a géppel szemben. A második legnagyobb ilyen kategóriájú bányagéphez képest, az innovatív tervezésnek köszönhetően, 25%-os termelékenységnövekedést hoz. Ami ekkora számoknál még elképesztőbb. Szülőhazája Fehéroroszországban található, ahol 2013 óta gyártják. Az alvázát nagy szilárdságú, ötvözött acélból készítik a megfelelő teherbírás érdekében.
Üres önsúlyával sem szégyenkezhet, mivel 360 tonnát nyom. Ez kitesz két szerelvénnyi maximumig rakott nyergesvontatót. Ezt a tetemes súlyt nem lenne képes megmozgatni még két ilyen nyergesvontató tizen literes motorja sem. Biztos ami biztos, kapott 2 darab egyenként 65 literes és 16 hengeres V motort. Lóerőben sem szenved hiányt, mivel összteljesítménye 4600 lóerő. Nyomatékban végre akadt vetélytársa a 10 000 Nm-es Tesla Roadsternek, mivel a két motor együttesen 18 626 Nm leadására képes már 1500-as fordulaton. Bár kell is a nyomaték, nem csak a súly miatt, hanem már csak a 63 inches kerekek forgatásához is, amin 59/80-as gumik fekszenek.
Ezt a torkos motort itatni is kell, amiről két darab 2800 literes üzemanyagtank gondoskodik. Hatótávról nincs információ, de annak a valószínűsége, hogy ezzel fogják bevenni a kitermelt alapanyagot a város szélén található feldolgozó üzembe, szinte egyenlő a nullával. Habár szláv országról beszélünk, szóval semmi sem lehetetlen. A behemót fülkéjében két ülés kapott helyet, és a szigetelésnek köszönhetően nem fognak megsüketülni kezelői, mivel 126 dB körüli maximum zajkibocsátása van, ami közel egy sugárhajtóműves repülővel egyenlő. Belül csak egy átlag teherautó zaja halható, azaz nagyjából 80 dB.
Mindezek mellett sok más ponton odafigyeltek, hogy a különféle ISO szabályozásoknak megfeleljen, ezáltal a nyugat európai és egyéb piacokat is megcélozhatják. Külső méreteit tekintve a hossza 20,6 méter, magassága több mint 8,1 méter és a tengelytávja 8 méteres, ami igen impozáns, bár ekkora méretekhez legalább ekkora dukál. Szélessége 9,87 méter, ami annyit tesz, hogy magyar utakon 3 forgalmi sáv szükséges a mozgatásához. Amire maximum szállításkor esik sor.
Ez a dömper egy jelenség, ennek már a tömegek vonzotta érdeklődés miatt is van létjogosultsága. Nem beszélve a termelő erejéről, mert azért nem mindegy, hogy egy forduló alatt mennyi anyagot mozgat A-ból B-be. Mondjuk ezen felvetés alatt nincs vizsgálva a fajlagos költsége a járműnek. Azzal, hogy 1 fordulóval jóval több anyagot képes elhordani, a költségeken belül legfőképp a humán erőforrás részét érinti pozitívan, ami ennél a járműnél a legkisebb költséget jelenti. Egy szó mint száz, bárhogyan is néz ki a matek, nagyon kipróbálnánk!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!