A TOYOTA GAZOO Racing színeiben szerezte meg kilencedik rally-világbajnoki címét Sebastien Ogier
A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team pilótája, a futamot végül harmadik helyen záró Sébastien Ogier kilencedik FIA Rally Világbajnoki címét szerezte meg múlt hétvégén, miután ő és navigátora, Vincent Landais drámai végjátékban diadalmaskodtak a bajnokságban a Szaúd-Arábia Rally utolsó napján. A Toyota a gyártói világbajnoki címet már korábban, a Japán Rallyn bebiztosította, ami egyébiránt ugyancsak a kilencedik volt a márka történetében, sorozatban pedig az ötödik. A Rally Világbajnokságba való 2017-es visszatérése óta a TOYOTA GAZOO Racing egyébiránt nem kevesebb mint 6 egyéni és 6 gyártói világbajnoki címet szerzett.
Ogier csapattársai, Elfyn Evans és Kalle Rovanperä ellen küzdött a világbajnoki címért a szezonzáró, most először megrendezésre kerülő versenyen, amely rendkívül keménynek bizonyult a puha és homokos sivatagi pályák, a durva és sziklás hegyi utak, valamint a magas hőmérséklet kombinációja miatt. A laza felületen az elöl rajtolók nagy hátrányba kerültek a később indulókkal szemben, köszönhetően az eleinte még nehézkes, de minden egyes autó után egyre jobb körülményeknek.
Emiatt a trió szokatlan módon nem játszott szerepet a rally győzelméért folyó küzdelemben, hiszen ők is azok között voltak, akik időt vesztettek ezeken a szakaszokon a defektveszély miatt. Evans három ponttal vezetett Ogier előtt a verseny előtt, de péntek reggel meg kellett állnia és kereket cserélnie, ami 1 perc 40 másodperc veszteséget jelentett számára. Ogier azonban délután gumiabroncsnyomás-veszteség miatt szintén időt vesztett, és csak két pozícióval volt Evans előtt, így gyakorlatilag egy ponttal vezetett az utolsó nap előtt, amikor 10 bónuszpontot osztottak a nap leggyorsabb versenyzőinek, valamint a rallyt záró Power Stage-en jól teljesítő pilótáknak.
A reggeli nyitó szakaszon mindössze 0,1 másodperc választotta el Ogier-t és Evans-t, de a következő, utolsó előtti Asfan szakasz – amely a rally leghosszabb, 33,28 kilométeres etapja volt – döntőnek bizonyult. Ogier 7,9 másodperccel volt gyorsabb Evans-nál, majd más versenyzők problémái miatt feljött a harmadik helyre, így már négy hely választotta el Evans-tól. Evans mindent beleadott a rallyt záró Power Stage-en, 7,2 másodperccel a leggyorsabb időt érte el, de Ogiernek sikerült megőriznie vezető pozícióját a szupervasárnapi ranglistán, és 0,8 másodperccel megnyerte azt, valamint biztosította 10. dobogós helyezését a szezon 11 futamából – ezekből ráadásul hat győzelem volt. Ogier ezzel beállította honfitársa, Sébastien Loeb rekordját, és kilencedik címét szerezte meg, négy évvel azután, hogy megnyerte utolsó bajnokságát, és visszavonult a teljes állású versenyzéstől.
Ez a harmadik címe a TGR-WRT-vel, míg navigátora, Vincent Landais számára ez volt az első győzelem. Az elmúlt hét évben ez a hatodik alkalom, hogy a TGR-WRT csapata világbajnok lett, és az elmúlt öt évben a negyedik alkalom, hogy a csapat mindhárom bajnokságot megnyerte, miután októberben a Közép-Európa Rallyn már megszerezte a gyártók bajnoki címét. Összesen ez a 10. egyéni bajnoki cím, amelyet Toyota volánja mögött értek el: ez közös rekord a Lanciával. A bajnokság második helyén végző Evans és Martin páratlanul kiegyensúlyozott teljesítményével kiváló szezont zárt, mind a 14 rallyn a legjobb hat között végzett, és két győzelmet, valamint hat további dobogós helyezést szerzett.
Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen még láttak esélyt a harmadik világbajnoki cím megszerzésére, de ehhez a záró fordulón 24 pontos hátrányt kellett ledolgozniuk. Esélyeik már csütörtök reggel megcsappantak, amikor defektet kaptak, de jól feljöttek, és az utolsó napra az ötödik helyen álltak, mindössze 0,2 másodperccel Ogier előtt. A WRC forduló utolsó napján – mielőtt jövőre a TGR támogatásával áttérne az együléses versenyautókra – Rovanperä a szokásos „teljes gázzal” üzemmódba kapcsolt, de az utolsó előtti szakaszon megsérült a gumija szenvedett, így a hetedik helyen végzett. Sami Pajari talán eddigi legerősebb teljesítményével zárta első teljes Rally1-es szezonját.
Miután a japán futamon először állhatott dobogóra, csütörtökön két szakaszgyőzelmet aratott, és szoros küzdelmet vívott az élen, amíg péntek délután meg nem kellett állnia gumiabroncsot cserélni, ami két perc veszteséget jelentett számára. Ő és navigátora, Marko Salminen az utolsó napon visszavágtak, és a hetedik helyről a negyedikre javítottak az összetettben. Takamoto Katsuta a harmadik helyen állt az utolsó napon, miután nagyjából problémamentesen teljesítette a versenyt. Miközben megpróbálta visszatartani Adrien Fourmaux-t (Hyundai), az utolsó előtti szakaszon felborult, de végül az ötödik helyen ért célba. A már WRC2-bajnok Oliver Solberg és Elliott Edmondson a Printsport által üzemeltetett GR Yaris Rally2-vel a szezonban kilencedik alkalommal (és ötödik rallyn egymás után) végzett a Rally2-es mezőny élén. A páros 2026-ban a TGR-WRT Rally1-es felállásának tagja lesz.
Akio Toyoda (a TGR-WRT elnöke)
„Hűha! Ő aztán tényleg erős versenyző! Amikor Sebet nézem, ez az első gondolatom. Gratulálok a kilencedik bajnoki címhez, és gratulálok Vincentnek is az első címéhez! Nem tudom, hogy illik-e gratulálni egy újabb ezüstéremhez, de Elfyn állandó teljesítménye igazán értékes a csapat számára. És jövőre is számítunk rá, hogy biztonságban eljuttassa a GR YARIS-t a célba. Ha így lesz, biztos vagyok benne, hogy nagyszerű dolgok fognak történni. A WRC legfiatalabb győztese, aki megdöntötte Jari-Matti rekordját, a legfiatalabb bajnok 22 évesen és egy naposan, aki Seb helyettese volt, végül győzelmet aratott hazájában, Finnországban, majd új kihívásnak állt a pályaversenyzésben... Nagyon élveztem, hogy egy csapatban lehettem Kalléval, és alig várom, hogy jövőre Japánban láthassam őt zárt pályán. Jövő szezonban erősebben térek vissza. Hiszek Takamoto szavainak a mai Power Stage után. Emellett szeretném újra látni Samit a dobogón jövőre. Alig várom, hogy még magasabbra kerüljön! Juha, Jari-Matti és a csapat minden tagja, nagyon köszönöm a kemény munkát ebben a szezonban és a gyártói bajnokság megnyerését. Remélem, mindenki jól kipihen magát egy ideig. Boldog karácsonyt! U.i.: Ott, neked is köszönöm!”
Juha Kankkunen (csapatfőnök-helyettes)
„Hihetetlenül szoros küzdelem volt Seb és Elfyn között, amely egészen a szezon utolsó rallyjának utolsó szakaszáig tartott. Úgy gondolom, Seb bebizonyította, hogy jelenleg ő a világ legjobb pilótája, és talán minden idők legjobbja is: kilencedik címével beállította a rekordot, és ezt három különböző gyártóval érte el. Én is három csapattal nyertem – de csak négy bajnoki címet szereztem! Elfyn is fantasztikus munkát végzett. Nem követett el hibát, a szezon nagy részében az első autónak kellett lennie az úton, és nagyon kiegyensúlyozott volt. Nagyszerű lesz, hogy velünk marad, és jövőre újra megpróbálja. Kalle is mindent megtett, bár ezúttal nem igazán volt a kezében a dolog. Hiányozni fog nekünk, de alig várjuk, hogy kövessük új kihívását, és olyan gyors fiatalok érkezésével, mint Sami és Oliver, biztos vagyok benne, hogy 2026-ban is erős szezont fogunk tudni produkálni.”
Elfyn Evans (a 33-as rajtszámú autó pilótája)
„Úgy gondolom, hogy a hétvégén megtettünk mindent, amit tudtunk. A pénteki gumiabroncs-csere nem segített, de ez volt a héten a helyzet, és mindenki megkapta a maga részét a problémákból. A középső szakaszon nem mentem túl jól – a hétvégén kicsit küszködtem a homokosabb szakaszokon –, és sokan mások is problémákkal küzdöttek, ami Sebet előrébb juttatta a ranglistán. Nekünk nem sikerült, de Seb és Vincent egész évben fantasztikusak voltak, és megérdemlik ezt a címet. Versenyző vagyok, és mindig többet akarok, de ez egy jó szezon volt, fantasztikus csapattal a hátunk mögött, akik végig támogattak minket: köszönöm mindenkinek a remek munkát.”
Kalle Rovanperä (a 69-es rajtszámú autó pilótája)
„Gratulálok Sebnek és Vincentnek a címhez: teljes mértékben megérdemlik, nagyon jók voltak ebben az évben. Számunkra nem igazán ez volt az az utolsó rally, amit elképzeltünk, de tudtuk, hogy nehéz lesz. Mégis, jó érzés. Természetesen szomorú, hogy elhagyom a sportot és azokat az embereket, akik életem legnagyobb részét jelentették, de nagyon büszke lehetek arra, amit elértünk: egészen elképesztő volt. Annyi embernek kell megköszönnöm, de elsősorban Jonnénak, olyan szép időket töltöttünk együtt: remek eredményeket értünk el, de nagyon jól is szórakoztunk. És külön köszönet a Toyotának és a csapat minden tagjának ezekért a remek évekért, amelyeket együtt töltöttünk.”
Sébastien Ogier (a 17-es rajtszámú autó pilótája)
„Micsoda küzdelem volt Elfynnel és Scottal! Egy bajnoknak nagyszerű ellenfelekre van szüksége, és ők nagyon erősek voltak, és az év utolsó szakaszáig a határainkig hajtottak minket. Gratulálok nekik, Kallénak és Jonnénak is, valamint az egész csapatnak. Nagyon sikeres szezon volt, és büszke és boldog vagyok, hogy részese lehetek ennek a családnak. Soha nem gondoltam volna, hogy a kilencedik cím megszerzésének pillanata eljön, miután úgy döntöttem, hogy változtatok, és több időt töltök a családommal. Ez annak köszönhető, hogy lehetőségem volt együtt dolgozni ezzel a fantasztikus csapattal, és megtaláltam Vincentet, egy fiatal navigátort, aki remek munkát végez mellettem, pozitív energiát hoz és fiatalabbnak érzem magam mellette. Együtt nagyszerű dolgokat értünk el, és nagyon örülök, hogy üdvözölhetem őt a világbajnokok klubjában.”
Takamoto Katsuta (a 18-as rajtszámú autó pilótája)
„Jó volt beérni a célba ezen a rallyn, de a mai nap jobb is lehetett volna. Az utolsó előtti szakaszig a dobogóért küzdöttünk, de egy kissé optimista itiner miatt kicsúsztunk. Lesodródtunk, és amikor megpróbáltunk visszatérni az útra, beleragadtunk a nagyon puha homokba, és emiatt felborultunk. Nagyon sajnálom, mert egész hétvégén türelmesek voltunk, aztán elkövettük ezt a kis hibát, de ilyen a rally. Sajnálom a csapatot emiatt, de szeretném megköszönni nekik a hatalmas támogatást, amit idén nyújtottak nekem, és keményen fogok dolgozni, hogy erősebben térjek vissza.”
Sami Pajari (az 5-ös rajtszámú autó pilótája)
„Az első győzelem megszerzésének céljával érkeztünk ide, és a rally nagy részében nagyon jól mentek a dolgok. Csalódást okozott, ami tegnap délután történt, ami miatt nem tudtunk még jobb eredményt elérni, de nagyon elégedett vagyok a teljesítményünkkel, amit ezen a héten egy új és nehéz rallyn nyújtottunk. A japán dobogó után elég jó érzéssel zárjuk ezt az első szezont, és nagyon hálás vagyok a csapatnak a remek munkáért, amit azért végeznek, hogy gyorsabbak és erősebbek legyünk. A jövő év ígéretesnek tűnik, és már alig várom.”
VÉGEREDMÉNY, SZAÚD-ARÁBIA RALLY
1. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) 3 ó 21 p 17,3 mp
2. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +54,7 mp
3. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +1 p 03,3 mp
4. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +1 p 51,7 mp
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +1 p 59,9 mp
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +3 p 43,9 mp
7. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +5 p 31,5 mp
8. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +7 p 07,2 mp
9. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +8 p 30,5 mp
10. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +10 p 00,6 mp
2025 FIA Rally Világbajnokság egyéni végeredménye a 14. forduló után:
1. Sébastien Ogier 293 pont
2. Elfyn Evans 289
3. Kalle Rovanperä 256
4. Ott Tänak 216
5. Thierry Neuville 194
6. Takamoto Katsuta 122
7. Adrien Fourmaux 115
8. Sami Pajari 107
9. Oliver Solberg 71
10. Grégoire Munster 40
2025 FIA Rally Világbajnokság gyártói végeredménye a 14. forduló után:
1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 735 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 511
3. M-Sport Ford World Rally Team 205
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 158
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!