www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Négykeréken
  2. Túl jó volt, hogy megmaradjon – Skoda Citigo e iV

Túl jó volt, hogy megmaradjon – Skoda Citigo e iV

  • Szőnyi Zoltán
  • január 30, 2021
  • Komment

A Flottaman – nak köszönhetően egy olyan új autót tesztelhettünk, amely már sajnálatos módon nem elérhető az importőri árlistán. Az első elektromos Skodát. A Citigo pályafutása 2011-ben indult, majd 2017-ben minimális ráncfelvarráson esett át. 2019-ben kizárólag elektromos hajtással kezdték gyártani, de a komoly sikerének ellenére 2020-ban az a döntés született, hogy megszűnik a gyártása.

Kevés olyan autó van, amelyet megszűnésekor meg szoktam gyászolni. Legutóbb a Suzuki Jimny esetében éreztem hasonlókat, de abban az esetben el kellett fogadni a tényt, hogy a meghajtás nem volt kellőképpen környezetbarát ahhoz, hogy a legújabb normáknak megfeleljen. A Citigo esetében nyilvánvalóan nem erről van szó, hiszen semmi sem lehet az elektromos hajtásnál környezet kímélőbb. Az okokat próbáltam keresni a tesztelés során, hátha olyan válaszra találok, ami valamilyen módon megnyugtatja a lelkemet. De sajnos rossz hírem van ezzel kapcsolatban: nem bukkantam rá, így az egyetlen ok az lehet, hogy túlságosan jó autó volt. Bizony ennél jobb magyarázatot nem lehet találni, hiszen a Citigo elektromos változata közel és távol a legjobb ár/érték aránnyal rendelkező autó ebben a kategóriában. Előfordul pár hiba, amit ki lehet és ki fogok emelni a következő pár sorban, de meglátásom szerint az elektromos autózás elveinek, elvárásainak jobban megfelelő autó jelenleg nem létezik. Teszteltünk és a következő hónapokban, években bizonyára fogunk rengeteg ilyen meghajtású autót tesztelni, de a következő két kritikus szempontnak nem vagyok biztos, hogy bármelyik jobban meg fog felelni. Ez a két kritérium pedig az ár és a hatótávolság.


A Citigo WLTP szabvány szerint 270, a tesztelés alapján 235-240 kilométer megtételére képes, amelynél egészen biztosan kaphatunk jobbat. Nem minden márka képes erre a legújabb fejlesztésű modellek esetében sem, gondoljunk csak a Mazdára vagy a Hondára, de azért egyre gyakoribb, hogy 3-4 vagy akár 500 kilométert meg lehessen tenni egyetlen feltöltéssel. Ehhez a többlethez viszont jócskán a zsebbe kell nyúlni. Ha nem megyünk messzire és a jelenleg elérhető VW ID 3. 1st edition árát nézzük, akkor 14 millió fölötti árral találkozunk. Ezzel szemben a 7,5 milliós Citigo ára elenyésző, majdnem a fele. Az ID.3 nagyobb? Igen. Komolyabb a hatótávolság? Igen. Az imént említett nagyobb akkumulátoros változaté 350-400km.
De ne felejtsük el a fentiek ellenére, hogy mire való igazán egy elektromos jármű. Ez pedig a városi közlekedés. Még a Tesla hatótávolsága is megkérdőjelezendő, ha mondjuk normál autópálya tempóval akarunk egy Bécs-Budapest távolságot megtenni. Nem vitaindításnak szántam az előbbi kijelentést, tehát gyorsan korrigálok is. Meg lehet tenni ezt a távolságot egy Teslával, de visszafelé azért én nem lennék nyugodt, ha 150-re van állítva a teljes úton a tempomat (és itt nem a gyorshajtási bírságra gondolok).

Meglátásom szerint az elektromos autózás és filozófia az, hogy a nagyvárosok közlekedését, arra a konkrét földrajzi helyre vonatkozó környezetterhelésének csökkentését ezekkel az autókkal lehet a leginkább elérni. Nem arról szól a városi közlekedés, hogy 130-cal közlekedjünk, nem olyan lényeges szempont, hogy 20-40 perc utazás során mekkora a hátsó lábtér vagy milyen hosszú az extralista. Sokkal fontosabb, hogy könnyen tudjunk parkolni, szűkebb helyekre be tudjunk férni és adott esetben ingyenesen tudjunk megállni, vagy akár közlekedni.
Amikor Budapesten közlekedek és figyelem az autóban ülő embereket, az esetek jelentős többségében 1-2 felnőtt embert látok egy autóban. Férfiakat – nőket, akik munkába mennek. Anyukákat, akik 1-2 gyermeküket oviba, iskolába viszik. Ezekhez a távolságokhoz, ehhez a funkcióhoz bőségesen elég egy pici autó. Ha fontos számunkra a következő generáció egészsége, a lakókörnyezetünk életminősége és amennyiben ezt megengedhetjük, érdemes elgondolkodni egy második autóban, amely elektromos. Óva intek ugyanis mindenkit, akinek az jutna az eszébe, hogy egyetlen autónak elektromost vegyen. A Tesla vagy hasonló 500+ km hatótáv esetében lehet más a helyzet, de ahol akad 30-40 millió kocsira, ott ez szerencsére úgy sem komoly probléma.

Visszatérve tehát az alapfeltevésre, a Citigo – és a szinte koppra megegyező VW Up! valamint a hazánkban nem forgalmazott Seat Mii – a legideálisabb és legjobb ár/érték arányú elektromos autó.

Formáját tekintve azt hiszem sokkal jobban hasonlít egy dobozra, mint bármiféle autónak látszó tárgyra. Legömbölyített élei, sarkai miatt viszont egészen emészthető, már-már cukinak is mondható. Lehet a teljes mérete, picisége miatt nekem sokkal jobban bejön, mint például egy KIA Soul. Ez a forma roppant kedvező a fejtér és a csomagtér mérete szempontjából. Eredetileg létezett belőle 3 és 5 ajtós változat, de mire elektromos lett, csak az 5 ajtós maradt belőle.
Ami a belső tervezést dicséri, hogy kiváló elöl a térkínálat. Egyáltalán nem ér össze a két első ülésen utazók válla, a lábtér és a fejtér tökéletes. Remek a kilátás az autóból és kényelmes a vezetési pozíció.
A hátsó utasoknak is marad pont elegendő hely, amennyiben mégis 4 felnőtt utazna a kocsiban.
A csomagtér 250 literes alaphelyzetben, amelyből elfoglal némi helyet az elektromos kábel. Viszont itt jegyezném meg, hogy a 220V-os töltőt életvitelszerűen nem szokta senki magával hurcolászni. Ez jellemzően otthonra való. Az utcai töltőnek pedig külön kis rekesz van kialakítva a csomagtérben.
Tovább a pakolást segíti a kétszintű csomagtérpadló, amelynél szintén jól elrejthető a kábel vagy akár egyéb apró, mozgó tárgy. Lehajtott hátsó üléssel pedig közel 1000 liternyi tároló helyet kapunk.

A Citigo tervezése egyértelműen a praktikumról és a költéségtakarékosságról szólt. A hátsó ablak például nem lehúzható, csupán oldalra kipattintható. Hiányzik a vezetőülésnél a középső légbeömlő, így a vezető csak a bal kezét tudja felmelegíteni. Ez utóbbi talán a leginkább fura és zavaró elem. Különösen azért, mert kormányfűtést sem kapunk az autóban, ami egy elektromos autó esetében még inkább fontos, hiszen ezzel a klímázást és ezzel a többlet áramfogyasztást tudjuk megspórolni.
Spórolós, de nagyon okos megoldás, hogy a központi színes kijelző helyett, egy gyári telefonrögzítőt és egy mögötte elhelyezett USB kimenetet találunk. Ennek segítségével tudunk térképet varázsolni magunknak, hallgatni a kedvenc zenénket stb. A gyári rendszer remekül kommunikál a telefonnal, sőt a Citigo alkalmazás segítségével a telefonunkon keresztül láthatjuk az autó fogyasztását, visszatöltését és minden egyéb rendszerinformációt. Ez zseniális, ahogy megoldották!

Egy nagyon jól funkcionáló automataváltó csatlakozik a 80 lóerős villanymotorhoz.  A hagyományos D fokozaton kívül rendelkezik egy B üzemmóddal is, amelynek segítségével növelhetjük a fékezésből visszanyert energia mértékét. Amennyiben ezt a fokozatot választjuk, az autó jelentősen visszafékez gáz elvételekor. Nem lesz egy pedállal vezethető az autó, mint például ahogyan a Nissan Leaf, de közel hasonló élményre számíthatunk. Kis megszokást igényel ennek a használata, de jelentős többletkilométerekben hálálja meg a sors és az autó az ebbe fektetett energiánkat.
3 üzemmód közül választhatunk. A Normál mellett van egy ECO és egy ECO+ lehetőség. Itt a motor teljesítményét és az egyéb fogyasztók energiahasználatát veszi vissza az autó. Természetesen a Normál a legjobb élményt adó változat, de az ECO még élhető.

Városi vagy akár elővárosi használatra a Citigo hatótávolsága bőségesen elegendő és nem lesz folyamatosan „kilométerparánk”. Külső méretéhez képest lényegesen nagyobb helykínálatot és kényelemet ad. Ára pedig állami támogatással 5 millió forintos nagyságrendű volt, amely még a magyar pénztárca számára is az élhető kategória lehetett. Sajnos ez a kicsi autó nincs már a kínálatban, mert meggyőződésem, hogy túl jó volt és belső konkurenciát jelentett, nem beszélve arról, hogy hasznot sem sokat hozhatott ezzel az árszinttel. Azok, akik még idejében hozzájutottak, szerencsésnek mondhatják magukat és ez várhatóan a minimális értékvesztésen is látszódni fog.

 

  • citigo elektromos citigo teszt flottaman skoda citigo e iV teszt skoda elektromos teszt

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    A barátokban bízhatunk – 2016 Skoda Octavia Style 1,6 CR TDi DSG használt teszt
    A barátokban bízhatunk – 2016 Skoda Octavia Style 1,6 CR TDi DSG használt teszt
    • Négykeréken
    Az új Opel Insignia
    Az új Opel Insignia
    • Négykeréken
    A Jaguar legélesebb foga – Jaguar F-Pace SVR
    Ön dönt, Enyaq vagy Cognac - Skoda Enyaq iV 80 Sportline
    Túl jó volt, hogy megmaradjon – Skoda Citigo e iV
    Minden, amit tudni kell az autóbérlésről ma Magyarországon
    Kisorsoltuk a Nissan Leafet
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    A barátokban bízhatunk – 2016 Skoda Octavia Style 1,6 CR TDi DSG használt teszt
    A barátokban bízhatunk – 2016 Skoda Octavia Style 1,6 CR TDi DSG használt teszt

    A Flottaman Autóparkkezelőnél jártunk pár héttel ezelőtt és felmerült a „szokásos” téma. Melyik a jó autó? Nem könnyű rá a válasz, hiszen a kérdés nagyon szubjektív. Ha valami nagyon tetszik, akkor úgy is fogunk találni jó pár indokot, hogy miért a legjobb a miénk, függetlenül az egyértelműen bizonyítható műszaki körülményektől. A vitát lezárandó, kezembe nyomták a most 6 éves Octavia kulcsát. Ezt az autót nincs egy hete, hogy leadta használója. Nem biztos, hogy az egyetlen, de a Skoda biztos, hogy a legjobbak közé Tartozik! Hangzott a kijelentés. Hát lássuk.

    olvass tovább
    Négykeréken
    Az új Opel Insignia
    Az új Opel Insignia

    Az ikonikus, azonnal felismerhető GSi dizájn örökséget dinamikus stílus és az exkluzív 20" kétszínű könnyűfém keréktárcsák egészítik ki. Kettős rozsdamentes acél kipufogócsúcs sejteti a benne rejlő erőt és szenvedélyt, miközben a hátsó légterelő leszorítóerőt és erőteljes megjelenést biztosít az úton.

    olvass tovább
    Négykeréken
    A Jaguar legélesebb foga – Jaguar F-Pace SVR
    A Jaguar legélesebb foga – Jaguar F-Pace SVR

    A Flottaman jóvoltából a Jaguar F-Pace vendégeskedett nálunk. A legbrutálisabb Jaguar vezetésekor az első kérdés, ami felmerült bennünk, hogy eddig miért nem? Az elmúlt pár év egyik legkomolyabb vezetési és autózási élményét nyújtó SUV méltatlan módon háttérbe van sorolva, BMW-kel, Mercedesekkel szemben. Aki viszont ezt az autót kipróbálja nem lesz kétsége afelől, hogy ez ugyanaz a liga, ugyanaz a luxus és képesség.

    olvass tovább
    Négykeréken
    Ön dönt, Enyaq vagy Cognac - Skoda Enyaq iV 80 Sportline
    Ön dönt, Enyaq vagy Cognac - Skoda Enyaq iV 80 Sportline

    A fenti döntést talán könnyebb most meghozni, mint azt eldönteni, hogy a VW konszern márkái közül mi is a jelenlegi presztízs sorrend. Addig rendben van, hogy az Audi az első, de utána ki következő? Mert abban most már egyáltalán nem vagyok biztos, hogy a Volkswagen.

    olvass tovább
    Hírek
    Minden, amit tudni kell az autóbérlésről ma Magyarországon
    Minden, amit tudni kell az autóbérlésről ma Magyarországon

    Van autód? Saját vagy lízingelt? Céges autód van? Alkalmakra bérelsz, esetleg tartós bérlettel oldod meg a mobilitásodat? Maradtál már autó nélkül pedig, szükséged lett volna egyre? Tartós bérlet, nyíltvégű lízing, zártvégű lízing, közösségi autó, rent a car? Fontos mérlegelni, hogy pontosan mire van szükségünk, mit szeretnék, mi a célunk. A "Kinél fogjuk ezt megtenni" már egy komolyabb kérdés.

    olvass tovább
    Hírek
    Kisorsoltuk a Nissan Leafet
    Kisorsoltuk a Nissan Leafet

    Véget ért a Motorhang eddigi legnagyobb nyereményjátéka

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok