www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Négykeréken
  2. Tudatosan – BMW X1 xDrive30e

Tudatosan – BMW X1 xDrive30e

  • Szőnyi Zoltán
  • május 27, 2023
  • Komment

Talán ilyen alaposan nem teszteltünk még modell sort, mint a vadonatúj BMW X1-et. Ez a széria teljes mértékben megtestesíti azt a koncepciót, amit pár évvel ezelőtt a BMW stratégiai célként felvázolt. Egy nagyon tudatos, kellőképpen racionális elképzelést, amely azt mondja, hogy minden meghajtásnak megvan a maga helye a piacon. Nem ördögtől való dízelt vásárolni, ha valaki sokat megy autópályán, szükség van a hagyományos benzinmotorra és fontos szerepet játszik a tisztán elektromos meghajtás is. A mostani tesztalanyunk a plug-in hybrid (PHEV) változat, annak is az erősebb változata, a 30e.

Ahány meghajtás, annyi világkép, megannyi tapasztalat az X1 képességeivel kapcsolatosan. A sort a benzinessel kezdtük, amelyről itt olvashatnak bővebben, majd a tisztán elektromos változatot próbáltuk ki, amelyről pedig itt található a tesztünk. A plug-in hybrid valahol a két autó között található, egy másik szellemiséget, egy újfajta világnézetet hordoz magában. Egy nagyon szerethető, minőségi prémium autó, amely úgy maradt meg BMW-nek, hogy rengeteg pontján cáfolja a hagyományos, megszokott, a márkára jellemző vélt vagy valós elképzelést.


Nem akarunk, eszünkbe sem jut vele driftelni, nem hátsó kerekes, nem hathengeres, amelyben a motor hosszában van elrendezve és még csak nem is áramvonalas a karosszéria. A vesék sem olyanok rajta, amelyeket egy BMW vásárló igazán szeretne látni. De mégis, ha ránézünk, egy ízig-vérig BMW-t látunk. Árad belőle, hogy nem a tömegeknek készült. Kompakt mérete ellenére robosztus, erőt sugalló vonalvezetése pedig kiemeli abból a végtelen sorból, ahol gyakorlatilag az összes márka méretében megegyező típusa megtalálható.

A kompakt kategória már nem abba a méretkategóriába tartozik, amelyre azt kell mondani, hogy éppen elég. Az X1 4,5 méteres hosszával, 1845 mm szélességével és közel 2,7m-es tengelytávjával egy élhető, kényelmes méretű SUV, amely kiválóan alkalmas a városi közlekedésre és hosszabb utakra egyaránt.
Az X1-es csomagtere igazán figyelemreméltó. 540 literes, amely ezáltal a kategória egyik legnagyobbja. Lényegesen, körülbelül 100 literrel nagyobb ez a kapacitás, mint a Mercedes GLA-ban, vagy a Volvo XC40-ben, egyedül az Audi Q3 űrtartalma nagyobb a prémium szegmensben. Rendkívül széles spektrumban variálható, remekül kihasználható. A hátsó üléssor előre-hátra csúsztatható, továbbá 40:20:40 arányban lehajtható. A padlószint alatt egy külön rekeszt találunk a kábelek elhelyezésére. A maximális kapacitása egyébként 1600 liter.  

Hiszem, mert hinni akarom, hogy PHEV meghajtást az választja, aki felelősen gondolkodik és nem csak zöldre akarja mosni magát. Azok fogják a 30e-t vagy éppen a kisebb teljesítményű, de technikailag azonos felépítésű 25e-t választani, akik számára fontos a környezetük védelme, de ezt komolyabb kompromisszumok nélkül szeretnék megoldani. A PHEV rendszer többek között erre a legalkalmasabb. Sőt, én is osztom azt az ideológiát, hogy a plug-in hybrid még kevésbé környezetkárosító, mint a tisztán elektromos autó, hiszen például az X1-ben is csupán egy 14,2kWh kapacitású akkumulátor került beépítésre. Egy tisztán elektromos meghajtású autóban ennek körülbelül az ötszöröse van, így azt is mondhatjuk, hogy 5 PHEV készülhet el, miközben csak 1 tisztán elektromos autó. Ez azért is fontos szempont, mert egy átlag autóvezető egy nap nem megy többet 50-100 km-nél, így a napi felhasználás ezzel a kapacitással lefedhető. Saját tapasztalatunk alapján az X1 30e maximálisan 65-70 km tisztán elektromos hatótávra képes.


A BMW X1 xDrive30e másik előnye a kiváló teljesítmény. Ez utóbbihoz természetesen mind a két motorra, tehát a benzinesre és elektromosra is szükség van. Ezek együtt viszont 326 lóerő leadására képesek, 477Nm maximális nyomaték leadása mellett. Az autó gyorsulása így 5,6 másodperc 100km/h sebességig. A rendszer egy turbóbenzines 1,5 literes négyhengeres motorból, amelynek 150 lóerő ebben az esetben a teljesítménye (25e-nél 136) és 230Nm a nyomatéka, valamint egy elektromos motorból áll. Ez utóbbi 177 lóerős és 247Nm nyomaték leadására képes (25e esetében 109 lóerős a villanymotor, azonos nyomaték
mellett). 
A BMW rendszere rendkívül intelligens, automatikusan vált a benzines és villanymotor között vagy használja éppen mind a kettőt. Természetesen mi magunk is beleszólhatunk ebbe, „félretehetjük” az akksiban tárolt áramot későbbre, vagy éppen dönthetünk úgy, hogy tisztán elektromos hajtással közlekedünk. Aki erre képes odafigyelni imádni fogja az X1 PHEV-t. Nagyon alacsony, nulla közeli fogyasztásokat tud majd produkálni városi használat során és a hosszabb autópályás, autóúton való használat sem fog túlságosan magas értékekkel kijönni. Úgy tapasztaltuk, hogy autópályán, villanymotor nélkül 7,5 liter körül fogyaszt az autó, de ha elegendő árammal rendelkezünk és a szakasz nem túl hosszú, akkor akár tisztán elektromosan is mozgathatjuk az autót, hiszen 140km/h sebességig erre is képes a rendszer.


Én nem hiszek abban, hogy életszerű lenne napközben, utcai töltőn PHEV-t tölteni (hacsak egy élelmiszerbolt előtt, vagy egy bevásárlóközpontnál, ahol pár órát így is, úgy is eltöltünk találunk ilyen lehetőséget). Így a teszt alatt kizárólag éjszaka, otthon töltöttem az X1-et. Erre az egyszerű 230V-os otthoni hálózat is tökéletesen alkalmas. Estétől reggelig ez kényelmesen megoldható volt. Ezzel a módszerrel és az elővárosi közlekedéssel 4,5 literes átlagot produkált az X1.

Az autó belső tere kifejezetten szép, jó hangulatú és kényelmes. A hajlított képernyő, amely a műszerfalául szolgál az autónak, valóban az ékköve a kocsinak és úgy általában az új BMW-knek. Hiányoltam a navigáló tárcsát a középkonzolról, főleg azért, mert a középső, érintőképernyős felület kicsit távol van, kényelmesebb és biztonságosabb lenne, ha nem kellene odafigyelve, kicsit kinyújtózkodva kezelni. A legfrissebb BMW operációs rendszer dolgozik az X1-ben. Szerintem jól átlátható, könnyen kezelhető rendszerről van szó, egy grafikai szempontból tökéletesen kivitelezett kialakítás. El kell viszont mondjam, hogy vannak hibái. Egyrészt a vezeték nélküli AppleCArPlay nem mindig jelent meg a képernyőn, csak miután újraindítottam az autót. Bár ezt már lassan unásig ismételgetem, de nem tudok megbarátkozni azzal, hogy a klíma menüt teljesen digitalizálták. Bár a hőfok állítás miatt nem kell menü pontokban lépkedni, mert állandó eleme alul a felületnek, de egyéb beállítások esetében ki kell lépni a használt képernyőről, módosítani, amit szeretnénk, majd vissza. Ez kényelmetlen és időrabló megoldás, sőt néha nem szerencsés, ha közben a navigációt is figyelni akarjuk. Ez persze manapság szinte az összes típus és márka hibája, nem egyedül a BMW X1 esetében találkozunk ezzel.

Összességében azt kell mondjam, hogy a plug-in hybrid változat tetszett a modell szériában a legjobban. Gyors, keveset fogyaszt, kompromisszum mentes. Az 30e változat motorikus képességei miatt a jelenleg kapható változatok között a csúcsot képviseli, hiszen M-es kivitel nincs még az X1-ből. A 30e listaára 18,8-ről indul, ez 900 ezer forinttal drágább, mint a 245 lóerős 25e. A szinte minden extrával felszerelt tesztautó 25 millióba került. Fontos tehát a tudatosság, hiszen ez nagyjából azonos ár sáv, mintha tisztán elektromos kivitelt akarunk vásárolni és látható, hogy csak az extra felszereltségen múlik, hogy milyen árcédulát fogunk a végén látni, független attól, hogy benzines, dízel, elektromos vagy éppen plug-in meghajtás mellett döntünk. A tudatos vásárlás, magunk és a használati szempontjaink figyelembe vétele tehát sosem volt ennyire fontos, mint manapság. Az viszont biztos, hogy a BMW X1 minden alternatívára ad megoldást.      

@motorhang ????????BMW X1 xDrive30e????⚡️???? Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #bmw #bmwx1 #newbmw #newbmwx1 #bmwx1xdrive30e #x1xdrive30e #xdrive #xdrive30e #phev #pluginhybrid #suv #sav #bmwsuv #bmwsav @bmwhu @motorhanghu #motorhang #motorhanghu #cartest #newcartest #phevtest ♬ Come Baby Come - K7
  • 2023 BMW X1 PHEV teszt 2023 X1 teszt BMW X1 plug-in hybrid teszt BMW X1 teszt BMW X1 xDrive30e teszt X1 30e teszt

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Tudatosan – BMW X1 xDrive30e
    Tudatosan – BMW X1 xDrive30e
    • Négykeréken
    Több, mint egy emelt karosszéria – BMW X1 xDrive23i
    Több, mint egy emelt karosszéria – BMW X1 xDrive23i
    • Négykeréken
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    Több, mint egy emelt karosszéria – BMW X1 xDrive23i
    Több, mint egy emelt karosszéria – BMW X1 xDrive23i

    A harmadik generációs, vadonatúj X1 járt nálunk. Az SUV, amelynél semmi nem lett túltolva. Ez igaz a sokak által kritizált méretes hűtőrácsokra, méretre, formavilágra vagy akár a digitalizációra a beltérben. Élhető, kellemes hangulatú városi terepjáró és meglepő módon még az ára sem sokkoló egy átlagos SUV árához képest.

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok