www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Négykeréken
  2. Per ardua ad astra / göröngyös út a csillagokig –...

Per ardua ad astra / göröngyös út a csillagokig – Opel Astra 1.2 GS Line

  • Szőnyi Zoltán
  • november 16, 2022
  • Komment

Csupán egy-két hét telt el azóta, hogy az új Peugeot 308 járt nálunk 1.2 literes háromhengeres motorral és manuális, 6 sebességes váltóval. Hogy miért ezzel kezdem a hatodik generációs Astra teszt bevezetőjét? Mert ez a két modell ikertestvér! De ezt csak kevesen tudják, mert ennél tökéletesebben nem lehetett volna új egyéniséget faragni szinte azonos alkotóelemekből.

Az új Astrák közül a második a sorban az 1,2 literes GS Line változat, amelyik nálunk járt. Az Elegance dízel után ezzel a felszereltséggel egy sportosabb hangulatú modellt próbálhattunk ki. A bevezetőben említettem, hogy gyakorlatilag az új Peugeot 308-cal azonos modellről beszélünk. Az ikertestvérségük viszont különleges alapokon nyugszik. Mintha szándékosan át lennének maszkírozva. A látszat pedig igazából a legfontosabb. Hiába azonos a motorblokk, egyforma valószínűleg az alkatrészek jelentős többsége a színfalak mögött, a berendezés, az anyagok felhasználása teljesen más. És ezzel a trükkel új autó teremtődött. Mondhatja bárki, hogy miért vagyok ezen ennyire meglepődve? Semmi újdonság nincsen ebben, nézzük csak a Porsche Csoportot. A szinte koppra azonos Seatok, VW-ek és Skodák világát. Néha utóbbiaknál nem is jut már eszébe a márkáknak, hogy palástolják a hasonlóságot. Vannak/voltak modellek közöttük, amelyek csak az emblémákban különböztek egymástól gyakorlatilag (Seat Toledo/Skoda Rapid vagy a VW Sharan/Seat Alhambra). A Stellantis, leánykori nevén PSA, ezt sokkal-sokkal ügyesebben csinálja. Annyira karakteres márka imidzset építenek, hogy nincsen közöttük átjárás.


Az Opel konzervatív, német stílusban minimalista márka, amely a funkcionalizmusra helyezi a hangsúlyt. Az Astra pedig ezen belül, most már 31 éve, de az előd Kadett modellekkel együtt tekinthető akár 86 évnek vagy 60 évnek is, attól függően, hogy az 1936-ban megjelent, majd 1940-ben megszűnő Kadettot tekintjük elődmodellnek, vagy pedig a hosszú kihagyás után 1962-ben megjelent Kadett A-t. Akárhogyan is számoljuk, az egyértelmű, hogy tradicionális típusról van szó, amely a VW Golf után egészen biztosan a szegmens másik fontos és meghatározó modellje.


Mint az köztudott, magyar vonatkozása is van a típusnak, hiszen az első Astra néven futó szériát, az F-et, a szentgotthárdi Opel üzem gyártotta 1991-től. Így nemcsak a Swift, hanem az Astra is a Mi autónknak tekinthető. A rendszerváltás utáni Magyarországon az Astra egyértelműen szimbolikus típusnak számított, egész biztosan számos család esetében vágyott, de még elérhető kategória volt, illetve rengeteg cég használta a flottájában. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a rendőrautók is sokáig Astrák voltak. 

Az új Astra egy új, az autógyártás rendkívül nehéz korszakában jelent meg. Nemcsak a gazdaság napi nehézségei, a Covid miatti logisztikai kihívások vagy az Ukrán háború miatti alkatrész hiány sújtja az iparágat, hanem rengeteg EU szabályozás is gátolja, vagy inkább nehezíti az autógyártók helyzetét. A károsanyag kibocsájtási és környezetvédelmi normák miatt a hagyományos motorok egyre inkább háttérbe szorulnak és alternatív meghajtások kerülnek a kínálatba. A hagyományos motorok pedig egyre kisebbek lesznek és a hengerek számának csökkenését láthatjuk. Az Astrába nem is jutott más benzines, csak az 1,2 literes, háromhengeres erőforrás, amely a turbó révén 130 lóerő leadására képes, mindezt 230 Nm nyomaték leadása mellett. A tesztautónkban a cégcsoport többi modelljében már jól megismert, 8 sebességes automatája dolgozott. Őszintén szólva nem voltam mindig megelégedve a teljesítményével. Elsősorban induláskor, de hirtelen gázadás esetén is meglepően sokat gondolkodott vagy éppen túlgondolta a szituációt. Ez azt eredményezte, hogy elő-elő fordult dinamikus próbálkozások során némi döccenő, vagy késlekedés. Folyamatos vezetés, normál használat mellett egyébként ebből semmi nem volt érezhető.   

De mielőtt a vezetési élménybe részletesen belemennénk, pár fontos részletét mindenképpen érdemes kiemelni a karosszériának.
Az Astra egyértelműen és jól látható módon gyúrja egybe a modern formavilágot a hagyományos Astra elemekkel. Szerinem letagadhatatlanul az Astra formavilág, modellsor tagja. Oldalról látszik ez leginkább, de ha a gépháztetőt nézzük, akkor ott is megtaláljuk a hagyományos, Kadett A, B és C szériákra jellemző éles domborulatot. A mostani design elemekhez igazodva ez a törés élesebb és igazodik a többi formához, de a konstruktőrök célja jól lekövethető ezen a ponton.
A GS Line a sportos vonalat képviseli, így fekete elemekkel van tarkítva a szériában járó Kult sárga fényezés. A LED fényszórók éles és keskenyre húzott elemei között a hűtőmaszk teljesen fekete. Még az Opel logót is érintette a feketeség, így ez messziről alig látszik. De az autó elölről annyira karakteres, hogy biztos pár hónap múlva mindenki logó nélkül is fogja tudni, hogy milyen autó közelít hátulról, ha belenéz a visszapillantó tükrébe.


De nemcsak a hűtőrács fekete, fekete betétek kerültek a lökhárítóba, feketék a 17” -os felnik, a tető színe, az ajtókeretek, a hátsó ajtó és a rajta lévő szárny is. Nagyon szép, tetszetős a teljes vonalvezetése az autónak. Nagyon jól sikerültek az arányai. Az elődmodellhez képest hosszabb (4374mm), szélesebb (1860mm) és laposabb lett (1470mm). Mindemelett a tengelytáv is bővült. Ez utóbbi jó hatással volt arra, hogy a 422/1339 literes csomagtartón kívül a hátsó lábtér is elegendő átlagos magasságú utas számára.

A belső tér modern és visszafogott is egyben. A műszerfal és a középkonzolon elhelyezett központi vezérlő is egy-egy teljesen digitális képernyő. Méretük 10”. Utóbbi érintőképernyős felület, de közvetlenül alatta hagyományos funkciógombokat találunk. A vezérlése nem a legkönnyebb, a felület sem a leggyorsabb, de ezen a ponton komoly kifogásom nem volt. A grafikai elemek szépek, kifejezőek és ezáltal egyértelműek. Sajnálatos módon a telefon kitükrözése nem ment zökkenőmentesen. Bízom benne, hogy itt lesz szoftverfrissítés, mert vagy működött, vagy nem ez a funkció és ha igen, akkor is lassan tért magához.
Ezen pont kivételével viszont kifejezetten jó érzés volt az Astra vezetése és a kínált környezet. Egészen biztosan ezt az érzést fokozta, hogy kimagaslóan jó ülések vannak az Astrában. Nagyobb méretosztály, lényegesen drágább és nagyobb presztízsű autók megirigyelhetik ezt a minőséget és komfortot, amit az új Astrában tapasztaltam. Ezen felül a legtöbb helyen jó minőségű anyagokkal találkozhatunk, a beltérben ritka, de azért van kopogós kemény műanyag. A gombokra, tekerőkre viszont odafigyeltek, jó minőségűek.

A vezetési élménye az autónak rendkívül jó. Meglepő módon a háromhengeres erőforrás nem túl zajos. Csak erősebb gyorsításoknál hallatszik be az utastérbe a hangja. Én sportosan berregősnek éltem meg a hangzást, de elfogadom, ha valakinek ez a hang nem tetszik. A jó hír viszont, hogy normál használatnál szinte egyáltalán nem hallatszik. A valamivel több, mint 1,3 tonnás karosszériát teljes magabiztossággal képes mozgatni. Az átlagfogyasztásunk a tesztidőszak alatt 8,1 literes volt, amelyből a városi fogyasztás emelte jelentősen az átlagot, itt 8,8-9 liter között kell számolni. Autópályán 7-7,2, országúton 6,5 literrel kell kalkulálni.
A motor méretéhez és teljesítményéhez képest relatív magas fogyasztást a futómű, a jó és közvetlen kormányozhatóság kompenzálta. Ezekkel teljes mértékben elégedettek voltunk. Remekül nyeli el a hazai utak hibáit, élmény vele közlekedni. Sőt egész jó előzési presztízst tapasztaltam az autópályákon.

A tesztautó a legmagasabb felszereltégi szintje volt az Astra modellsornak, így a 12,5 milliónál kicsivel olcsóbb ár nem tekinthető túlzónak. Én bízom a vagány, sportos autó sikerében, amely azért nem lesz egyszerű, hiszen rengeteg a versenytárs a szegmensben. A koreai márkák ára kedvezőbb is, illetve nem szabad elfeledkezni arról, hogy manapság, aki teheti, SUV-t vásárol, ha ekkora keret áll rendelkezésre.

   

 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Motor Hang (@motorhanghu) által megosztott bejegyzés

@motorhang Opel Astra 1.2 GS Line Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #opel #opelastra #astra #newopel #newopelastra #newastra #opel2022 #opelastra2022 #astra2022 @motorhanghu #motorhang ♬ One Of Us - Joan Osborne
  • 2022 Astra 2022 Astra GS Line 1,2 teszt 2022 Opel Astra teszt Astra benzin teszt 2022 Astra l Opel Astra teszt

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Astra inclinant sed non cogunt– Opel Astra PHEV GS
    Astra inclinant sed non cogunt– Opel Astra PHEV GS
    • Négykeréken
    Per ardua ad astra / göröngyös út a csillagokig – Opel Astra 1.2 GS Line
    Per ardua ad astra / göröngyös út a csillagokig – Opel Astra 1.2 GS Line
    • Négykeréken
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    Astra inclinant sed non cogunt– Opel Astra PHEV GS
    Astra inclinant sed non cogunt– Opel Astra PHEV GS

    Magyarul: A csillagok megmutatják hajlamainkat, de nem kényszerítenek. Az elmúlt 33 év tett arról, hogy az Astra szóról ne a csillagok, hanem az Opel Magyarországon legsikeresebb modellje jusson az eszünkbe. A csillagok ugyan nem, de sok szempont miatt ez a modell jelentősen veszített fényéből. A mostani, hatodik generációs és már nem GM által tervezett modell ezen hivatott változtatni.

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok