Kalandra fel! – BMW X3 30e xDrive PHEV
A BMW egyik legnagyobb darabszámban eladott típusa. A legsikeresebb kategóriában játszik: SUV, ráadásul a legideálisabb méretosztályban, hiszen se nem túl nagy, se nem túlságosan kicsi. Most pedig egy olyan hajtáslánccal érkezik, amely talán a legmesszibbre mutat fenntarthatóság szempontjából: ez a plug-in hybrid BMW X3 legfrissebb generációja. A kérdés csak az: felnőttünk-e hozzá? Felnőttél-e hozzá?
Nagyobb, tágasabb, karakteresebb – és az igényekhez is remekül igazodik. De miért is kérdés, hogy „felnőttél-e hozzá”? Mert a plug-in hibrid választása nem olyan egyszerű, mint benzinest vagy dízelt venni, sőt még az elektromosnál is több önismeretet kíván. Nagyjából 2,6 millió forinttal kerül többe, mint a 210 lóerős benzines, ami akár meg is érheti, hiszen a most tesztelt 30e már 300 lóerős. Csakhogy a PHEV nem csak a lóerőkről szól. Hanem egy ígéretről, hogy zöldebbek, környezettudatosabbak leszünk. Ez viszont csak lehetőség. Az X3 igyekszik mindent megadni ehhez: akkumulátora nagyjából 90 kilométer tisztán elektromos hatótávot kínál – nem csak városi cammogásra, hiszen akár 140 km/h-s tempóval is tudja.
A döntés azonban mindig a tulajdonos kezében van. Feltölti az aksit vagy sem. Emissziómentesen közlekedik, vagy inkább a benzinesre hagyatkozik. Ehhez tényleg ismerni kell a saját vezetési szokásainkat. Ha valaki zömmel városban vagy elővárosból ingázik, napi 80-100 km alatt marad, és tud otthon vagy a munkahelyen tölteni, akkor tökéletes választás. Sőt: a kisebb, 50 literes tank is bőven elég ilyenkor. Ha viszont csak cipelgetjük az akkut, de nem töltjük, akkor bizony nagyjából 8,5 literes átlaggal kell számolni – ami nem tragikus, de nyilván nem ez lenne a cél.
A tesztet kicsit rendhagyó módon végeztem: igyekeztem mindig tele tölteni az autót, kivéve amikor kifejezetten a tisztán benzines fogyasztást mértem. Ha pedig éppen nem kellett az X3, pattantam a BMW elektromos bringára, hogy tényleg a 21. századi mobilitás összes hangszerét kipróbáljuk. Élmény volt ez így, teljes életstílus-csomag. Egyetlen hátrány: a tolatókamera így korlátozottan használható, és fél méterrel hosszabb parkolóhelyet kellett keresnem a városban – ennyivel toldotta meg a bringatartó a 4,7 méteres autót.
Az új X3 járt már nálunk dízelként és a legerősebb benzines változatban is, így a külső-belső részleteiről sokat írtunk. De meg kell ismételnem: imádom az új forma karakterét. A szögletesebb idomok, az éles törések, a keskeny hátsó lámpák egyedivé és határozottá teszik. Az első vesék körüli fénycsík pedig nemcsak menő, hanem tényleg erősíti a megjelenést.
A beltér viszont kicsit vegyes érzést hagy. Egyes részletei előremutatóak, mások inkább visszalépésnek érződnek – ideértve a minőséget is. És igen, megint el kell mondanom: bűn ennyire kigyomlálni a fizikai gombokat a műszerfalról. Bár a hangerőszabályzó megmaradt, és ott az iDrive is, de a menürendszer bonyolultsága miatt a legtöbben úgyis a központi, 14,9”-es érintőkijelzőt fogják nyomkodni. A 9-es verziójú új BMW rendszer viszont stabil és jól használható volt, hibátlanul működött.
Ami kevésbé tetszett: a zongoralakkos, érintésérzékeny felületek. Korábban a fizikális gombok kidolgozottságukkal növelték a prémiumérzetet, most inkább olcsóbb hatást keltenek ezek a megoldások. Összességében persze a beltér minősége jó, az összeszerelés precíz, recsegés-ropogás sehol.
Az élményt fokozza a kiváló rugózási kényelem, a jól hangolt futómű, a vezethetőség. A kétliteres, négyhengeres turbómotor 190 lóerővel és 310 Nm-rel, valamint a 184 lóerős, 250 Nm-es villanymotor remekül dolgozik össze a nyolcfokozatú ZF automatával, összesen 300 lóerő és 450Nm nyomaték. A váltások észrevétlenek, ha nem nézed a kijelzőt, észre sem veszed.
És talán pont ez a lényeg: a BMW ettől marad prémium. Remélem, ez elég stabil bázis lesz az európai gyártás számára – mert közben jönnek a kínai márkák, amelyek presztízsben sehol sincsenek, de 30-40%-kal olcsóbban kínálják az autóikat. Ez komoly kihívás lesz.
A BMW X3 PHEV viszont nem olcsó: az árlista 25,2 milliónál kezdődik, a tesztautó felszereltségével pedig lazán átlépi a 30 milliót. Nem olcsó mulatság, de ha minden napra keresel egy kis kalandot, amiben egyszerre van technika, kényelem és némi zöld lelkiismeret-furdalás-csökkentés, akkor az X3 PHEV pontosan neked való.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!