www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ez már mindennek a teteje! – BMW M 1000 XR teszt

Kétkeréken

Fent a csúcson – Bentley Continental GT avagy a dicső múlt és a jövő

Négykeréken

Európai felfedező - Az új Ford Explorer Extended Range

Négykeréken

Megérkezett Magyarországra a Lamborghini Temerario, a vérbeli „Fuoriclasse”

Hírek

Nagy test, kis fogyasztás? Az új Toyota Camry

Négykeréken

Megérni! Megélni! Megéri! – Mini Cooper Cabrio S

Négykeréken

50 pluszos SLEEPER lenne? Ez a W108-as még ma is úgy suhan, mint szalonautó korában - 1972 Mercedes-Benz 280SE (W108) + VIDEÓ

Klasszik
  1. Négykeréken
  2. Az elektromos tank – KIA EV9 E384 AWD

Az elektromos tank – KIA EV9 E384 AWD

  • Szőnyi Zoltán
  • március 27, 2024
  • Komment

Az EV9 hatalmas. Van nála nagyobb méretű a kategóriában, de a szögletes formája miatt jelentősen nagyobbnak látszik még annál is, mint amekkora. Így az első gondolatom a címben szerepel. Nem a szó negatív értelmében, hanem kizárólag a robosztus kiterjedése végett. A KIA tehát úgy döntött, hogy 5 méter fölött is leteszi a névjegyét.

Az EV9 egy igazi szemcsapda. Számomra hasonló hatást kelt, mint a nemrégiben nálunk járt BMW csúcsmodell, az XM (az erről készült írás itt olvasható). Bár a BMW, ha lehet még nagyobb, mint az EV9, de formavilágában ugyanazt a stílust képviseli. Az EV9 hossza 15 mm-rel haladja meg az 5 métert és csupán 2 centiméterrel keskenyebb, mint 2 méter. A tengelytávolság, amely a belső tér méretének legjobb mérőszáma, 3,1 méter. Ez pedig tényleg hatalmas! A 21”-es kerekek, amelyek igazi malomkő méretűek egyáltalán nem tűnnek nagynak a szögletes, határozott élekkel határolt karosszériához képest. A kerékjáratokat és a küszöböt fekete fényezéssel emelték ki, amelyek tovább növelik vizuálisan az SUV formát. Az egyenes tető, a sok négyzetméteres gépháztető és a szinte teljesen függőleges frontrész egy óriási dobozt formál. Bár a legfőbb versenytársnál, a Tesla X-nél minimálisan kisebb az EV9, de az imént leírt formavilág és kialakítás miatt sokkal nagyobbnak tűnik. Természetesen ez a dizájn a légellenállási képességeit drasztikusan rontja, de ez valószínűleg nem volt szempont a tervezésnél. A 0,28-as légellenállási tényező egyáltalán nem számít jónak, amely jelentősen rontja a fogyasztást.


Az EV 9 méretéből fakadóan óriási csomagtérrel kecsegtet. A motorháztető alatt egy 52 literes rekeszt találunk, amely a töltőkábelek elhelyezésére teljesen alkalmas, bár őszintén szólva meglehetősen kicsinek találtam, ha figyelembe vesszük, hogy érzésre egy 2 négyzetméternél nagyobb motorháztető alatt találjuk ezt a rekeszt. A hagyományos, hátsó csomagtere az egyik legjobban variálható az eddig nálunk kárt autók között, ráadásul mindent elektronikusan, nyomógombok segítségével módosíthatunk, így az egyes ülések lehajtását is. A három üléssor mögött 333 literes csomagtér található, de amennyiben az utolsó két sor székeit lehajtjuk, közel 2400 liternyi teret kapunk. Ha valakinek ez még kevés lenne, egy tetőbox-szal további csomagokat is szállíthatunk, maximum 100 kilónyi teherrel. Az EV9 esetében viszont könnyen belefuthatunk a B kategóriás jogosítvány határaihoz, hiszen alaphelyzetben is 2,6 tonnás. Így hiába lehet vele vontatni vagy szénné tömni a hatalmas rakteret, a 3,5 tonnás terhelhetőség egészen hamar be tud következni.


A korábban említett függőleges frontrész másik különlegessége az egyenes vonalban kialakított nappali menetfény, azok egyenes, a karosszéria teljes szélességét átívelő kialakítása. A hátsó részen ennél sokkal kevésbé formabontó, inkább a mostan Volvokra hasonlító hátsó lámpa fogja meg leginkább a tekintetünk.
Talán mondanom sem kell, hogy a minden luxussal ellátott EV9 csomagterében, még 220V-os konnektort is találunk, amelyet 3,6kW-tal is terhelhetünk. Illetve egy külön egység segítségével akár külső áramforrásként is használható az autó.

Ezekkel a formai játékokkal tehát a KIA egy másik szintre emelte már kívülről is azt a minőséget, ahová a márkát pozícionálni szoktuk. Nem csak azért, mert tömegmárkákra nem jellemző, hogy ebben a mérettartományban autóval jelenjenek meg, hiszen csupán a BMW (XM vagy elektromosban az iX), Mercedes-Benz GLS SUV, Volvo EX90, esetleg az Audi Q8 e-tron, amelyeket fel lehet sorolni a Tesla Y-on kívül. Hanem azért is, mert a KIA EV9 belül is olyan parádésan kiváló, hogy az előbb felsoroltaknak is össze kell szedni magukat, hogy funkcióban ne maradjanak le.

A KIA EV9 fő fegyvere a hatalmas, tágas tér, továbbá az a körülmény, hogy nemcsak a vezető, esetleg a jobb első ülésen utazó érezze a kényelmi funkciókat, hanem bárki, aki az autóban ül. A második üléssor is fejedelmi luxust nyújt. Igazán tetszett az a funkció, hogy a második üléssor székeit teljesen, az útra merőlegesen ki lehet hajtani.  Ez kényelmes megoldás lehet például kisbabával vagy kisgyerekkel történő utazások esetében. Sőt a második üléssor székeit hátrafelé is lehet fordítani, ezzel egyfajta tárgyalóbusz jelleget adva az autónak, bár azért a lábtér így jócskán lecsökken a két sor között. Szintén szimpatikus megoldás, hogy ezen üléssor székei előre-hátra tologathatóak, így a harmadig sor lábterét tovább lehet növelni szükség esetén.


A klíma, az ülésszellőztetés, fűtés az EV9 esetében úgy van kialakítva, hogy bármelyik presztízs márkát kérdés nélkül képes legyen leiskolázni. Külön klímaszabályozó van a hátsó ülések esetében, amely valódi luxus színvonalat teremt.
Sok esetben tapasztalom azt a nagyobb SUV-ok esetében, hogy az üléspozíció miatt sokkal közelebb van a vezetési élmény egy színvonalasan berendezett, de egyébként kisteherautó vezetési élményéhez, mintsem egy személyautóéhoz. Az EV9-ben ez egyáltalán nincsen így. Nagyon kényelmesek az ülések, jó tartást biztosítanak és a vezetési szög is teljesen személyautós, amely természetesen azzal a többletelőnnyel jár, hogy az utat magasabb szögből látjuk. Nagyon jó a beépített masszázsfunkció is, amely további kényelemnövelő faktor.

A KIA EV9 infotainement rendszere, illetve műszerfala nagyjából megegyezik a mostani új KIA modellek kialakításával, egyetlen különbséggel. Míg a műszerfal és a középső érintőképernyő teljesen megegyezik, a KIA EV9 kapott egy plusz érintés vezérelt kijelzőt a fenti két kijelző között. Maga a gondolat, hogy ezt a vezérlőt különválasztják és állandóan elérhetővé teszik kiváló ötlet, viszont az elhelyezés annyira nem lett szerencsés. A területet ugyanis szinte teljesen kitakarja a kormánykerék, amely így a funkcióját nagyban elveszíti. 
A két nagy kijelző jól átlátható, a szokásos kiváló funkcionalitással, a többi KIA modellekből már jól ismert szoftverrel.


Rengeteg az autóban a pakoló és tárolóhely, csakúgy, mint az USB kimenetek száma, sőt a csomagtérben még 220V-os csatlakozót is találunk.

A KIA EV9 igazi utazóautó, a futómű és felfüggesztés is elképesztő kényelmesre van hangolva, így bármilyen hosszú útra örömmel neki lehet vágni vele.

Nem szabad elmenni a motorikus képességek mellett, amely egyáltalán nem elhanyagolható. A 2,6 tonnás autót a 384 lóerős, 700Nm nyomatékkal rendelkező erőmű 5,3 másodperc alatt képes százra gyorsítani nulláról. Azt gondolom, hogy ez az autó ugyan nem a gyorsulgatásról szól, de ez az adat kellőképpen mutatja, hogy nem probléma ezzel a „tankkal” akár ez sem.


Az autó mérete, a súlya és a légellenállási adatai sem abba az irányba mutatnak, hogy kedvező módon lehessen vele villanyautózni. A városban 15-20 kWh-t, autópályán 110-120km/h tempó esetén 30-32kWh-t fogyasztott. Átlagosan azt mondanám, hogy vegyes használat mellett 24-25kWh/100km fogyasztással számoljunk az EV9 esetében. A nettó 96kWh-s akkumulátorral így nagyjából 400km hatótávolságot tehetünk meg. Papíron akár 210kW-al tölthetjük, így az elméleti 10%-ról 80%-ra töltés 24 perc. A valóságban szerintem ez lehetetlen, de nem szeretnék komment cunamit kapni a hívőktől, így fogadjuk el ezt az adatot, mint lehetőség. Szerintem úgy is közel 1 órát leszünk egy töltőpontnál a végén.

Összeségében imádtam a KIA EV9-et. Jó értelemben vett feltűnő, komoly méretekkel rendelkező autó, amely meglátásom szerint abban is zászlóshajója a márkának, hogy minőségében is messze felülmúlja az eddigi KIA által kínált, egyébként jó minőséget. A nagyságrendileg, minden extrával telepakolt 35 millió körüli vételárért, amelybe a tesztautó került természetesen ez el is várható. De ha a cikk elején említett bajor versenytársat, vagy a Tesla X -szel hasonlítom össze, akkor jó az ár-érték aránya. Számomra az egyetlen kérdés csak az, hogy hol lehet használni, mert 2-300 kilométereként töltögetve utazni egy ennyire kényelmes autóval szerintem értelmetlen vagy legalábbis fáradságosabb, mint maga a haladás. Szóval egy hagyományos motorral én jobban élném. Városi használatra, ahová meglátásom szerint az elektromos autó való értelmetlenül nagy. De ha nagy a család, akkor ez sem kérdés.    

@motorhang ????????KIA EV9 E384 AWD Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #kia #kiaev #kiaev9 #kiaev9gtline #ev #ev9 #ev9gtline #fullsizesuv #electricvehicle #electricsuv #evsuv @kiahungary @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Motivational - Vioo Sound
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Motor Hang (@motorhanghu) által megosztott bejegyzés

  • ev9 ev9 teszt kia ev9 KIA EV9 E384 AWD teszt

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Az elektromos tank – KIA EV9 E384 AWD
    Az elektromos tank – KIA EV9 E384 AWD
    • Négykeréken
    Women’s Worldwide Car Of The Year (WWCOTY) Kategóriagyőztes a Kia EV9
    Women’s Worldwide Car Of The Year (WWCOTY) Kategóriagyőztes a Kia EV9
    • Hírek
    Women’s Worldwide Car Of The Year (WWCOTY) Kategóriagyőztes a Kia EV9
    A Kia EV9 újradefiniálja az SUV-élményt
    Bemutatkozik a Kia EV9
    A Kia bemutatta az EV9 SUV külsejéről készült előzetes videókat
    MotorHang
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Hírek
    Women’s Worldwide Car Of The Year (WWCOTY) Kategóriagyőztes a Kia EV9
    Women’s Worldwide Car Of The Year (WWCOTY) Kategóriagyőztes a Kia EV9

    A WWCOTY öt kategóriában kihirdette az év győzteseit. Az SUV kategória nyertese a Kia EV9!

    olvass tovább
    Hírek
    Women’s Worldwide Car Of The Year (WWCOTY) Kategóriagyőztes a Kia EV9
    Women’s Worldwide Car Of The Year (WWCOTY) Kategóriagyőztes a Kia EV9

    A WWCOTY öt kategóriában kihirdette az év győzteseit. Az SUV kategória nyertese a Kia EV9!

    olvass tovább
    Hírek
    A Kia EV9 újradefiniálja az SUV-élményt
    A Kia EV9 újradefiniálja az SUV-élményt

    Kifinomult forma és csúcstechnológia

    olvass tovább
    Hírek
    Bemutatkozik a Kia EV9
    Bemutatkozik a Kia EV9

    Úttörő akkumulátoros- elektromos modell progresszív formákkal és autentikus SUV karakterrel

    olvass tovább
    Hírek
    A Kia bemutatta az EV9 SUV külsejéről készült előzetes videókat
    A Kia bemutatta az EV9 SUV külsejéről készült előzetes videókat

    A finom sziluett, a jellegzetes világítás és a tiszta vonalak már ma sejtetni engedik a tisztán elektromos hajtású SUV majdani határozott megjelenését

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok