Az Iveco Nikola páros legnagyobb dobása! – Nikola TRE FCEV
Az Iveco a Nikolával karöltve elhozta a közúti fuvarozás következő generációját. Itt az üzemanyagcellás elektromos teherautó! A fenntartható és hosszútávú jövő valódi kulcsa!
A korábban megjelent, és már tömeggyártásba is került Nikola TRE BEV (Battery Electric Vehicle), akkumulátoros elektromos teherautó még zöldebb alternatívája a Nikola TRE FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) üzemanyagcellás elektromos teherautó. Előbbi hatótávja 500-600 km, míg utóbbié több, mint 800 km.
Az akkumulátoros elektromos rendszer működését nem kell igazán magyarázni, pont úgy működik, mint a kis távirányítós autók. Az akkumulátor látja el árammal az elektromotort és így jön létre a hajtás. Az üzemanyagcellás elektromos hajtásrendszer egy fokkal komplikáltabb. Az üzemanyagcella működése, egy elektrokémiai folyamat, az elektrolízis megfordítására épül. Egyszerűen: Hidrogént oxigénnel vegyítenek egy folyamatban, aminek végeredményeképpen elektromos áramot és tiszta vizet kapunk. Utóbbit elvezetik a „természetbe” míg az előbbit hasznosítva töltik az akkumulátorokat és működtetik az elektromotort.
A BEV akkumulátoros változattól legfőképp annyiban tér el fizikálisan az FCEV, hogy egy jóval kisebb akkumulátor csomagot kapott, annak okán, hogy nem szükséges egyszerre túl sok energiát tárolni, mivel az üzemanyagcellás rendszer aggregátorként kitölti a hiányzó akkumulátor kapacitást. Súlyban viszont nagyjából ugyanott jár a két megoldás, nincs nagy eltérés. Teljesítményben sincs eltérés, mivel azt az elektromotor teljesítménye határozza meg, ami jelen esetben 645 lóerőt és 2700 Nm nyomatékot jelent. És akkor fel is merülhet a kérdés, hogy akkor ez mitől lesz zöldebb és fenntarthatóbb megoldás?A válasz pedig, az, hogy az akkumulátorgyártásnak nagyon komoly nyersanyagigénye van és az exponenciálisán növekvő kereslet következtében hiánytermékek lettek bizonyos alapanyagok. De ami még fontosabb, hogy ezen nyersanyagok kitermelése jelenleg jelentős károsanyag-kibocsátással jár. Ráadásul ezeket az akkumulátorokat újra fel kell tölteni, ami legtöbbször nem megújuló energia által történik, és a töltőhálózat sem felkészült egy ilyen mértékű átrendeződésre. Az üzemanyagcellás rendszer mellett szól az is, hogy bármely belsőégésű motornál hatékonyabban képes hasznosítani az energiát, és közben sem CO2-t, sem pedig egyéb káros anyagokat nem bocsát ki. Az egyelten végtermék, ami keletkezik az a víz. Az üzemanyagcella semmilyen karbantartást nem igényel, és az élettartama is hosszú. Egyszóval: teljesen zölden közlekedhetünk. Ami az egyetlen nehézséget hozza, hogy a tankolás még kevésbé megoldott, mint az elektromos változatnál.
De ez pont úgy fog alakulni, mint az LNG cseppfolyós földgáznál. Jó pár évig az első LNG üzemű járművek megjelenését követően elég gyér volt a töltőállomás felhozatal, de mivel a nagy olajvállalatok is meglátták a benne lévő rációt és a jövőt, így egyre több érdek kezdett fűződni a telepítésükhöz és ennek köszönhetően megsokszorozódtak a töltőállomások. Az Iveco mindig is a gázüzemű hajtásrendszerek egyik úttörője volt, és ezzel is jól mutatja, hogy mi az legkörnyezetkímélőbb megoldás a jövő tekintetében. Nem is kell sokat várni, hogy bizonyítson, mivel 2023 végére ígérik a gyártás megkezdését.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!