A bajor és az olasz találkozik - BMW 3T Gravel Electric
Akár lehetne egy vicc kezdete is a főcím, de ezúttal egyáltalán nem erről van szó. Senkinek – így a BMW-nek sem – kell mindenhez értenie. Az autógyártásban persze gyakran ő adja az alapot: gondoljunk csak a Toyota Suprára, amely alatt valójában BMW-technika dolgozik. Ahhoz viszont egészen biztosan ért, hogy megtalálja a megfelelő partnert, aki az adott területen profi. Így jött képbe az olasz 3T, amely a kerékpárgyártás világában az egyik legelismertebb név. A célpiac, a szakértelem és az olasz dizájn találkozása így alkot tökéletes egységet a BMW Exploro Gravel Electric esetében.
Az autók és motorok mindig jobban vonzottak, és biztos nem én lennék a legjobb választás a Tour de France közvetítésére, de 2025-ben már nem lehet elmenni az alternatív közlekedési eszközök mellett. Ezek már nem különc hóbortok, hanem az életünk természetes részei. Az elektromos kerékpár pedig azért zseniális találmány, mert a sportos élet és a modern technológia nemcsak találkozik benne, hanem pozitívan ki is egészíti egymást.
A technika: természetes rásegítés, három fokozat – zöld, sárga és lila. A BMW × 3T Gravel Electric szívét a Mahle X20 elektromotor adja, amely a hátsó kerékagyban dolgozik, és maximum 55 Nm nyomatékra képes. A teljesítményét nem lóerőben mérjük, hanem a pedálrásegítés természetességében. Három fokozat állítható, attól függően, mennyire szeretnénk, hogy „besegítsen”: a lágy támogatástól a komolyabb hajtásig minden megvan, amitől az emelkedő sem nagyobb kihívás, mint a sík terep. Egyetlen kapcsolóval és egy a töltésről is visszajelzést adó csíkból áll az egész kezelőrendszer. Ezzel kapcsolhatjuk ki, be és válthatunk a rásegítés mértéke között. Az akkumulátor 350 Wh kapacitású, és a tapasztalatom alapján 40–50 kilométer megtétele után is bőven félig töltött maradt – tehát egy teljes napos bringázás is kényelmesen belefér.
Mi az a gravel?
A gravel kategória az országúti és a terepkerékpár szerelemgyereke. A kényelmesebb geometriának köszönhetően hosszú távon sem gyilkolja a hátat, a szélesebb gumik elnyelik a rosszabb út minőségét, és ott is stabil marad, ahol az országútival már régen káromkodnánk. A BMW × 3T modellen Panaracer GravelKing abroncsok voltak – ezek a slick változatok, tehát nincsenek rajtuk nagy recék. Mégis, murvás úton és rosszabb minőségű aszfalton is stabilnak és kényelmesnek éreztem. Ez mutatja a gravel igazi előnyét: lehet belőle gyors országútis, vagy recésebb gumikkal félig terepre szánt bringa.
Élmény: stabilitás és kényelem
A kormányzás nagyon stabil, kanyarban magabiztos, az egész bringa könnyűnek és agilisnek érződik. Országúton repül, rosszabb útburkolaton pedig nem kezd el szétrezegni a kezem alatt. Sajnos Magyarországon gyakran a kerékpárút minősége is kihívás, de ezen a gépen mindezt könnyedén kezeltem. Ez az igazi komplex kényelem: gyors és sportos, de közben sokoldalú.
És nemcsak egyéni sporteszköz. Az e-bike forradalmasítja a családi programokat is: a rásegítés miatt különböző erőnléttel bíró korosztályok is együtt tudnak menni, legyen szó hosszabb túráról vagy hétvégi kiruccanásról. A hegymenet itt már nem az a mumus, ami miatt a család fele az út szélén tolná a bringát, hanem egyenlő pálya, egyenlő esélyek.
Nem lenne teljes a kép, ha nem említeném meg a negatívumokat is. A nyereg például nekem nagyon kemény volt. Egy idő után fájt is a fenekem – és mivel nem akartam felvenni a szivacsos bringás nadrágomat (egy ennyire fancy biciklinél valahogy nem mutat jól, és talán hasonló bűn, mint szmokinghoz fehér frottírzoknit húzni), így bizony szó szerint éreztem a prémiumot. Ez persze részben az én hibám, de vicces kontraszt volt a high-tech bringa és a nagyon is földi fájdalom között.
Az ára körülbelül 2,5 millió forint. Nem kevés pénz egy bicikliért, de ha figyelembe vesszük, hogy a BMW alapvetően egy presztízsmárka, és itt ráadásul egy olasz karbonváz, csúcstechnikás elektromotor és kompromisszummentes design is társul hozzá, akkor már érthető. Ez a szegmens mindig is a prémiumról szólt, és aki ebben a ligában játszik, annak ez a felár bőven megérheti. Valljuk be: aki BMW-t vásárol, biztosan nem azért teszi elsősorban, mert spórolni akar.
A könnyű karbonváz önmagában is komoly előny: agilisabbá, gyorsabbá teszi a bringát. Igaz, mint minden karbonnál, itt is vigyázni kell, mert bár könnyű és erős, extrém helyzetben törhet – de hát ez is a kompromisszum része, amit a teljesítményért fizetünk.
Összességében a BMW 3T Gravel Electric nem egyszerű e-bike, hanem egy koncepció: a bajor precizitás és az olasz szenvedély találkozása. Egy olyan prémium alternatíva, amely egyszerre sporteszköz, közlekedési forma és családi élményfokozó. Bár nem vagyok bringa-specialista, annyit biztosan állíthatok: ez a gép mosolyt csal az arcodra, bármilyen úton is indulsz el vele.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!