ZalaZone: egy év a befejezésig
Önvezető autók, 250 kilométeres tempóban száguldó tesztjárművek. Mindez nem tudományos fantasztikum, Zala megyében épül a pálya.
A 45 milliárd forintba kerülő, 260 hektáron elterülő járműipari beruházás mintegy 70 százalékban elkészült, és a tervek szerint a jövő év végére átadható lesz – számolt be a Világgazdaságnak Robert Siddi. A létesítmény szolgáltatásait hasznosító AVL-ZalaZone Kft. kereskedelmi vezetője szerint pályájuk egyike Európa öt legjobb járműipari tesztpályájának, az elsősorban az önvezető járművek igényeire szabott, 15 hektáros Smart City pedig egyedülálló.
Az ausztriai AVL autóipari kutatóvállalat és a zalaegerszegi komplexum tulajdonosa, az állami Autóipari Próbapálya Zala Kft. a múlt év végén azért alapította meg a 74-26 százalékos arányban osztrák többségi tulajdonú AVL-ZalaZone-t, mert a tesztpálya néhány elemén már elindulhattak a szolgáltatások.
Robert Siddi tájékoztatása szerint jelenleg négy és fél modul működik: a Smart City, a nyolcféle felületen kipróbálható fékteszt, a 300 méter átmérőjű dinamikus felület és a kisebb versenypályának számító kezelhetőségpálya.
A „fél” a próbapályán meglévő országos úthálózat egyes részeit jelenti. Hamarosan elkészül ugyanis az 50 kilométeres M76-os út Balatonszentgyörgy és Zalaegerszeg között, amelynek egy 12 kilométeres egyenes szakaszát az AVL-ZalaZone hetente kétszer egy irányban tesztelésre lezárhatja az állammal kötött megállapodása szerint.
A teljes jármű-kommunikációs rendszerrel felszerelendő 12 kilométeren több mint 250 kilométeres óránkénti sebességgel is haladhatnak majd az autók, részben az önvezetők.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!