www.motorhang.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Klasszik
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Mindent tud és csillag is van rajta – Mercedes-Benz Citan Pro 112 CDI

Négykeréken

Kizöldült a racionalitás – KIA Ceed kombi Plug-in Hybrid Platinum

Négykeréken

Ízig-vérig Japán – Mazda CX-5 G194 AT Homura Plus

Négykeréken

Mentőautó volt, ma osztálykirándulásra jár! – 1975 Volkswagen Transporter + VIDEÓ

Klasszik

Változnak a határok – Audi Q4 Sportback e-tron 50 quatro

Négykeréken

Piaci belépő és kreatív hozzáállás – Suzuki Swace 1.8L Hibrid GL+ CVT 2WD

Négykeréken

A bűvös hetes – Volkswagen T7 Multivan RT Plug-In-Hybrid

Négykeréken
  1. Négykeréken
  2. Thor boldogsága – Volvo XC40 Recharge Twin Pro

Thor boldogsága – Volvo XC40 Recharge Twin Pro

  • Szőnyi Zoltán
  • január 05, 2022
  • Komment

A skandináv mitológia egyik legfontosabb alakja Thor, többek között a mennydörgés és a villámok istene. A Volvo büszkén viseli már egy ideje Thor kalapácsának szimbólumát az első lámpatesteken. Elérkezett tehát az idő, hogy a Volvo is megjelenjen első, tisztán elektromos modelljével, az XC40 Recharge-dzsal. Az események innentől egészen biztosan fel fognak gyorsulni, hiszen a legfrissebb bejelentése az a márkának, hogy 2030-tól kizárólag elektromos meghajtású modelljei lesznek.

Meglátásom, hogy az XC40 egyfelől kitűnő választás volt a Volvo részéről, mint az elektromos korszakának első gyermeke, másfelől vannak ezzel kapcsolatosan fenntartásaim.
Miért is használjuk az elektromos meghajtást hagyományos helyett? Annak reményében, hogy a környezetkárosítás általánosan kevesebb lesz hosszú távon és rövid távon is megoldjuk a mikrokörnyezetünk légszennyezési problémáját. Ezzel szemben egy magasépítésű autó, amelynek tervezésekor nem az elektromos meghajtás szempontjai voltak figyelembe véve, egészen biztosan sok szempontból nem ideális választás. Amit egyedül pluszban megtettek a tervezők, hogy telibe burkolták az alvázat.


Önmagában a SUV kivitel, az alaktényező és az alaptípussal megegyező kerekek lehetnek az okai annak, hogy az elektromos XC40 meglehetősen sokat fogyasztott nálunk. Közel 2,2 tonnás tömegével szintén nem tartozik a könnyű autók közé (példaként a Kia eNiro 1,8 tonna, bár abban csak 64kW az aksi). Természetesen a leginkább az számít, hogy milyen sebességgel közlekedünk, de 110-120-as autópálya tempónál sem lehetett 25,5 kW-os fogyasztás alá tornázni az átlagot. Városi közlekedés mellett is picit 20 fölötti értékeket produkált. Ez egyáltalán nem jó eredmény és a környezetvédelem elkötelezett hívei egészen biztosan nem tekintik ezt pozitív tulajdonságnak.

Az XC40 másfelől egy roppantul ideális autó. Se nem túlságosan nagy, se nem túlságosan pici. Remek a térkínálata. Kiválóan el lehet férni benne elől és hátul is, nagyon kényelmesek az ülések, miközben a csomagtér mérete is jónak mondható. 419+30 literes alaphelyzetben, amelyből a 30 liter nagyon praktikus módon a motorháztető alatt felszabadult térből lett kinyerve. Lehajtott hátsó ülésekkel pedig 1295 literig bővíthető. Tökéletes arányok és méretek, mind hosszabb, mind rövidebb távú közlekedésre. Hozza a Volvotól megszokott letisztult skandináv belső hangulatot. Nagyjából megegyezik minden elrendezés a „sima” XC 40-nel.


Ami meglepetés, az az indítógomb hiánya. Amikor beülünk a járműbe azonnal alaphelyzetbe kerül és elegendő D-be helyezni a fokozatváltó kart és máris indulhatunk. Leálláskor a P gomb megnyomása és a vezetőszékből való kiszállás jelzi a rendszer felé, hogy teljesen leállhat.
Összességében a Volvo színvonalat kapjuk, de számomra komolyat rontott a minőségérzeten az ajtóra kerülő kárpit. Azt a fajta durva anyagot juttatja az eszembe, amivel a csomagteret szokták burkolni. 22 millió fölötti autótól én ennél többet várnék, ez szinten aluli, még egy olcsó tömegautó esetében is.

A hosszabb távú vezetésnél a relatív nagyméretű 75kW akkumulátor van segítségünkre, melynek segítségével 280-300 km maximális hatótávot tehetünk meg a járművel. Az akkumulátor kímélése érdekében a rendszer, mint minden EV autó esetében, felhívja a figyelmünket arra, hogy maximum 80%-ig töltsük a cellákat – ezen érték felett le is lassítja a töltést - és 10% alá se engedjük merülni. Ha ezt is figyelembe vesszük, akkor 200 kilométer gondtalan vezetésben lehet részünk az XC40 Recharge által. De még milyen vezetésben!

Thor menydörgő villámjai sem képesek feltétlenül ilyen gyorsulásra, mint amire a Volvo elektromos járműve. Döbbenetesen megy az elől és hátul is meghajtott, tehát 4x4-es duplamotoros Volvo. A 408 lóerő és 660Nm folyamatos nyomaték leadása bitangerős sportkocsit varázsol az XC40-ből. Néhány gyorsulás után azon gondolkoztam, hogy kötelezővé tenném-e, hogy plusz tanfolyamot végezzen el, aki ilyen erősségű autó használata mellett dönt. A 4,9 másodperces 0-ról 100-ra való gyorsulás egy nagyon fontos adat, mert ez mutatja, hogy az XC 40 Recharge a legjobb gyorsulású elektromosok között szerepel, de mint ilyen meghajtású jármű, hasonló a gyorsulás mondjuk 50-ről 150-re is. Ilyen adatokhoz pedig átlag autóvezető nem szokott. Lehet kicsit túlzás vagy fölösleges is ez a fajta képesség. De ha már van, élvezzük!

Itt be is fejezném a cikket és le tudnám vonni a következtetést, hogy a Volvo első elektromos járműve, kiváló indítás és apró hibái ellenére az egyik legjobbak között való. De sajnos nem tudom ezt megtenni, mert olyan változtatás történt az alap Volvo-hoz képest, amit én semmiképpen nem tudok előre lépésnek nevezni. A jelenleg futó Volvo rendszerhez képest, amely ugyan nem a legjobb, ha összevetjük a versenytársakkal, de messze nem a legrosszabb, az XC 40 Recharge egy vadonatúj Android alapú rendszert kapott. Itt ne a telefonok szoftverére gondoljunk, hanem a Google, kifejezetten autók számára készült rendszerére. Úgy érzem ez a rendszer nagyjából azonos gyermekbetegségtől szenved, mint a 15 éve a telefonos verziók. Ugyan le nem fagy és nem is kell újraindítani, de kezelhetősége, sebessége messze elmarad attól a rendszerétől, amiről váltották. Innentől a telefonunkat nem tudjuk tükrözni a képernyőre, viszont első találkozáskor 20-30 percet biztosan el kell tölteni, hogy össze tudjuk a telefont párosítani az autóval. Ez ugyan egyszer történik meg, illetve minden telefoncserekor, de feltétlenül szükséges, hiszen az online Google Maps csak így fut a kijelzőn, illetve az egyéni beállításokat is így képes megjegyezni az autó.


A Mi esetünkben egyszerre két telefont párosítottunk, mert én és a fotós kollégám felváltva használtuk a teszt héten az autót. Az én balszerencsémre nála volt először a kocsi. Ez azt eredményezte, hogy az autó képtelen volt elfelejteni a beállításait. Az utolsó 3-4 napban, minden beszállást követően (lehetett az 1 perc miatt kiszálltam a kocsiból), újra ki kellett léptetni a nevét, az enyémmel pedig be kellett újra jelentkezni (ez egy idő után rutinból ment, de így sem kevesebb, mint 6-7 perc). Addig 30 centivel hátrébb tolt üléssel és 26 fokos fűtéssel, maximum kormány és ülésfűtéssel ment a kocsi (ez volt az utolsó beállítása, mielőtt odaadta volna Volvot). Szóval egyszerre két ember ne akarjon egy Volvot használni.

A konklúzióm az, hogy érthetetlen, hogy miért kell a jót cserélni. A mostani rendszer sem ad teljeskörű visszajelzést, például fennmaradó hatótávolságot. A Google nem frissíti a tervezett érkezéskori akkutöltöttséget, így rendszeres volt, hogy jó pár %-kal kevesebb töltéssel érkeztem meg valahová, mint amit a rendszer az elején dobott. A telefonos szoftver pedig szintén nem frissíti magát időről időre. Így a töltés közben nem látni az aktuális %-ot, csak a kiindulásit és a várható befejezési időt. Így a fentiek alapján nem vagyok elégedett a jelenlegi szolgáltatással.

Mivel itt csak programról van szó, ezért bízom benne, hogy hamarosan ki fog jönni pár frissítés és használható lesz újra a telefon tükrözés, AppleCarPlay, amely egy remek funkció és a korábbi Volvokban is tökéletesen működött. Szurkolok neki, mert 2030-tól ha csak elektromos Volvo lesz és ez a rendszer működteti, akkor az komoly versenyhátrány lesz a BMW-vel, Mercedes-szel vagy akár az Audival szemben, nem beszélve a Teslaról.

  • 2021 Volvo XC40 recharge Twin-Pro teszt Volvo XC40 elektromos teszt Volvo XC40 Recharge teszt XC40 recharge teszt

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Thor boldogsága – Volvo XC40 Recharge Twin Pro
    Thor boldogsága – Volvo XC40 Recharge Twin Pro
    • Négykeréken
    MotorHang
    Heti top 10
    Az ország legszebb Púposa: Pöfi, a FIVA minősített Wartburg 1000 + VIDEÓ
    Az ország legszebb Púposa: Pöfi, a FIVA minősített Wartburg 1000 + VIDEÓ
    • Klasszik
    A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04
    A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04
    • Kétkeréken
    Dunakanyar Rallye: Új helyszínen folytatódik a Magyar Országos Rallye Bajnokság
    Dunakanyar Rallye: Új helyszínen folytatódik a Magyar Országos Rallye Bajnokság
    • Race
    Mindent tud és csillag is van rajta – Mercedes-Benz Citan Pro 112 CDI
    A BMW Motorrad bemutatja a BMW M 1000 RR 50 Years M jubileumi modelljét.
    Az új GLC világpremierje
    MEB-akkumulátorrendszerek gyártását kezdi meg Mladá Boleslav-i székhelyén a ŠKODA AUTO
    EnduroGP-futamot és ZEG Rally Show-t is szervez a HUMDA augusztusban Zalaegerszegen
    Kiss Norbert győzelemmel és egy harmadik hellyel kezdte az idényt!
    Ralikrossz Eb - Svéd és belga sikerrel indult a sorozat Nyirádon

    Legolvasottabb írások

    Az ország legszebb Púposa: Pöfi, a FIVA minősített Wartburg 1000 + VIDEÓ
    Az ország legszebb Púposa: Pöfi, a FIVA minősített Wartburg 1000 + VIDEÓ

    olvass tovább
    A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04
    A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04

    olvass tovább
    Dunakanyar Rallye: Új helyszínen folytatódik a Magyar Országos Rallye Bajnokság
    Dunakanyar Rallye: Új helyszínen folytatódik a Magyar Országos Rallye Bajnokság

    olvass tovább
    Mindent tud és csillag is van rajta – Mercedes-Benz Citan Pro 112 CDI
    Mindent tud és csillag is van rajta – Mercedes-Benz Citan Pro 112 CDI

    olvass tovább
    A BMW Motorrad bemutatja a BMW M 1000 RR 50 Years M jubileumi modelljét.
    A BMW Motorrad bemutatja a BMW M 1000 RR 50 Years M jubileumi modelljét.

    olvass tovább
    Az új GLC világpremierje
    Az új GLC világpremierje

    olvass tovább
    MEB-akkumulátorrendszerek gyártását kezdi meg Mladá Boleslav-i székhelyén a ŠKODA AUTO
    MEB-akkumulátorrendszerek gyártását kezdi meg Mladá Boleslav-i székhelyén a ŠKODA AUTO

    olvass tovább
    EnduroGP-futamot és ZEG Rally Show-t is szervez a HUMDA augusztusban Zalaegerszegen
    EnduroGP-futamot és ZEG Rally Show-t is szervez a HUMDA augusztusban Zalaegerszegen

    olvass tovább
    Kiss Norbert győzelemmel és egy harmadik hellyel kezdte az idényt!
    Kiss Norbert győzelemmel és egy harmadik hellyel kezdte az idényt!

    olvass tovább
    MotorHang
    motorhang.hu

    motorhang.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Klasszik

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © motorhang.hu Copyright 2022 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Klasszik
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok