Mutasd magad Nissan Z Proto!
Végre elérkezett a nap, a várva-várt pillanat, amikor is a Nissan felfedte az ikonikus sportautó friss, ropogós prototípusát!
Tulajdonképpen még mindig csak egy prototípusról van szó, de nem gondolnám, hogy a 2021-ben érkező sorozatgyártású széria sokban fog különbözni a most bemutatott Z-től.
A 370Z formavilága már önmagában is annyira időtálló, hogy fel sem tűnt az embereknek, hogy míg a Nissan többi modellje megújult, a népszerű sportautó hatodik generációja a bemutatása óta nem sokban változott. Nos, a 370Z-t a Nissan 2008-ban, azaz immár 12 éve indította útjára. Ez különösen hosszú élettartamnak számít, főként egy sportautó esetében. A fejekben éppen ezért kétségek sem merülhetnek fel az iránt, hogy a Nissan miért döntött a megújulás mellett. A vérfrissítésnek elérkezett az ideje. Nagyon is!
Sokáig azonban csak találgatni lehetett, hogy a japánok egyáltalán fognak-e még készíteni utódot a Z-ből, vagy ahogy azt mondani szokás, „a csúcson” fejezik be sportautó-projektjüket a 370Z-vel. Szerencsére a választ mostanra konkretizálták, olyannyira, hogy pár órával ezelőtt bemutatták a 400Z névre keresztelt prototípust. A szerencsés, ott tartózkodó újságíróknak volt szerencséjük közelebbről is szemügyre venni a Z Protót a Nissan Grandrive-on, Oppamában, ami a vállalat yokohamai központjától délre található. Bár a Nissan egyelőre nagyon hallgat az autó műszaki adatairól, információiról, a szakújságírók sok mindent le tudtak vonni az autóval közösen eltöltött idő során.
Az új Z dizájnja tökéletes példája a tiszteletadásnak, ugyanis anélkül, hogy bárki szót ejtene róla, magában hordozza őseinek és elődjeinek retro stílusát minden egyes apró elemével. Az autó összképét azzal a szóval lehetne a legjobban jellemezni, hogy megosztó. Személyes tapasztalatok, illetve újságírói vélemények alapján az autó élőben sokkal drasztikusabb, mint a képeken. Amikor egy ikon távozik és igyekeznek a már megszokottat egy új modellel helyettesíteni, nem lehet csak pozitív visszajelzésekkel számolni.
A Z Proto orra a ’70-es évek beli Datsun 240Z-re hajaz annyi különbséggel, hogy az újonc valamennyivel nagyobbra tátja a száját. A hűtőmaszk téglalap alakú, ovális rácsozattal. A front részt semmi sem bonyolítja tovább a két átszabott lámpatesten és a géptető domborulatán kívül, mely javít a jármű aerodinamikáján. Majdnem teljesen nyilvánvaló, hogy a Z Proto orrát az 1971-es 240ZG-ről mintázták, így a jármű mondhatni a ZG modern remixe.
A Nissannak az új modell megalkotásához kézenfekvő lehetett, hogy volt mihez visszanyúlnia. Ezalatt különösen az S30-ra (a japánoknál Fairlady Z, amerikai nevén 240Z) gondolok, hiszen egyértelmű, hogy a klasszikus, japán sportautó adta az inspirációt a legújabb Z megszületéséhez.
Hátulja egy másik legendára vezethető vissza, ami nem más, mint az 1990-es évek Z32-es generációja, a 300ZX. Szinte megszólalásig ugyanaz a lámpatestek formavilága, az újabb azonban keskenyebb, picikét össze lett nyomva, és természetesen modernebb is. Akinek gondja volt a 370Z, vagyis a kifutó modell kiemelt, buborékszerű lámpáival, az most ezek megszűnésének igazán örülhet!
Bizonyos szögekből vizsgálva a Z Proto hátsó része a vállalat más egykori sportautóira is hajaz: például az S13 Silviára, vagy a PS13 180SX-re, amelyet az Egyesült Államok piacán 240SX-ként értékesítettek. Ha pedig egy kicsit el szeretnénk vonatkoztatni a japánoktól és kötekedősebbre vesszük a formát, talán egy kis Aston Martin Vantage-t is bele lehet látni a hátuljába. Főként azért is, mert a brit szupersportautó hasonló színben debütált!
A sárgás, metálfényes megjelenéshez nagyban hozzájárulnak a bronz árnyalatú, dupla ötküllős kerekek, melyek mögött elöl a GT-R-től kölcsönkért hatdugattyús, hátul négydugattyús féknyergek helyezkednek.
A beltér azt ordítja, hogy „sorozatgyártásra készenállok!”. Semmiben nem szenved hiányt az utastér, bekerültek a fekete színű sportülések, sárga kontrasztos varrással, a középkonzol kijelzője, a szellőzők, a vezérlőgombok, és, ami a legfontosabb, a hatfokozatú manuális váltó! Mindenki nevében köszönöm a Nissannak, hogy nem automatát párosított az ikerturbós V6-oshoz, ezért az autó és leendő tulajdonosai is hálásak lesznek! Amennyiben a 3,0 literes VR30DDTT blokk kerül a Z-be, ami az Infiniti Q60 Red Sport 400-ban is van, akkor lehetséges, hogy valóban 400Z lesz a hivatalos neve, mivel az egység 400 lóerőt teljesít. A Nissan elmondása szerint az újonc az FM platformra épül, mely számos korábbi Z és Infiniti modell architektúráját képezi.
A Z Proto hivatalos sorozatgyártott modellként várhatóan 2021-ben kerül a kereskedésekbe 2022-es modellévre szóló típusként, és, hát mondanom sem kell, alig várom a Toyota Supra vs. Nissan akárhogy is hívják Z modellek gyorsulási versenyéről szóló videókat! Csak a Drag Race!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!