Mindent tud és csillag is van rajta – Mercedes-Benz Citan Pro 112 CDI
Úgy vélem, hogy a kisáruszállító, vagy egyáltalán a haszongépjármű kategóriában kevéssé csillognak a presztízs márkák logói, mint a személyautók esetében, de azért legyünk őszinték, egy Mercedes csillagot tolni a hűtőrácson mégiscsak nagyobb élmény. Ez persze csak az érzelmi része a dolgoknak, amely ugyan kevésbé számít egy racionális beszerzés esetében, de a Mercedes Citan nem marad alul másban sem.
Tavaly nyáron mutatta be a Mercedes az új Citant, melynek bemutatásáról be is számoltunk. Az erről készült beszámoló itt olvasható. A modell értékesítése is megkezdődött még 2021 év végén, sőt az elmúlt időszak alatt az év kishaszonjármű díját (International Van of the Year 2022) is bezsebelhette a Citan és a közös alapokon nyugvó Renault Kangoo. Sőt a modell életében annyi újdonság történt még, hogy nagyjából azokban a napokban, amikor a Citan Pro haszonjárművet tesztelésre megkaptuk, a Mercedes-Benz, T osztály néven, erre a modellre építve a teljes mértékben személyautós kialakítású új osztályát is bemutatta.
A fenti rengeteg hír, újdonság és láthatóan hosszabb távú elképzelések is bizonyítják, hogy nem egy átlagos újra logózás történt a Renault Kangoo alapjaira. Sokkal karakteresebb megjelenést, dominánsabb jelenlétet kíván a Mercedes megalapozni ebben a kategóriában is. Az előző Citanhoz képest, amely kimondható talán, hogy nem egy sikertörténet volt az eladási darabszámok tekintetében, most egy lényegesen nagyobb átdolgozást kapott a Renaulthoz képest. Ha csak elölről nézzük meg a modellt, akkor nem is fogunk rájönni, hogy alapjaiban azonos a francia gyártó járművével. Nagy odafigyeléssel rejtették ugyanis el az azonos formákat, teljesen más frontrészt, hűtőrácsot, lámpatesteket kapott a jármű. Oldalról és hátsó kialakításában, tehát a doboz részében azonos a két modell, de a rendelhető színek, felni dizájn ezt is módosítja kicsit.
A belső tér, a vezető körüli hangulat, látvány, ha lehet még nagyobb távolságban van a Renaulttól. Prémium minőségű részletekkel találkozunk. Nem gondolom, hogy a francia márka ne lenne minőségi, sőt sok szempontból előrébb jár, mint a tömegmárkák többsége, de a Mercedes természetesen másik dimenzió. Van a Citanban olyan terület is, ahol egész biztosan ezt gondolták a Mercedes tervezői is, mert nem változtattak semmit. Ilyen a középkonzol és a hőmérséklet szabályozására használt tekerők. Itt azért elbírtam volna eggyel magasabb szintű kivitelezést képzelni, de ez egy megbocsájtható körülmény.
Ami viszont igazán emeli a színvonalat, az a Mercedes infotainement rendszere. Legyen az Citan vagy éppen S osztály, azonos módon vezérelhetjük az autót. Ez a vezérlés, amelynek kódneve MBUX, meglátásom szerint a legjobban felépített és leglátványosabb rendszer az összes közül. Kihagyhatatlan extra 147e Ft-ért. Kiváló logikával összerakott, gyors, pofonegyszerű rendszer, ahol minden beállítás pillanat alatt megtalálható. Ez a rendszer dolgozik tehát a Citanban. Valahol ez a rendszer, a beltér kialakítása a fő pillére annak, hogy szinte teljesen személyautós vezetési élményt kapunk ettől az autótól.
Ehhez járul hozzá a remek futómű, közvetlen kormányzás és a jó vezetési pozíció. Az első pillanattól kezdve otthon éreztem magam a Mercedes kisáruszállítójában.
Jól működő vezetéstámogató funkciók, a belső visszapillantó hiányát megoldó tolatókamera, parkolás asszisztens szolgálja a vezetési kényelmet. A Pro felszereltség pedig olyan kiegészítőket is tartalmaz, mint a tempomat, lejtmenet asszisztens vagy éppen az esőszenzoros ablaktörlő. A tesztelt modellben extraként szereplő középső harmadik ülés inkább vicces, mint praktikus, hiszen az ülésen kívül lábtér nem sok marad az ide szoruló utasnak. De végszükség esetén valóban jobb, mint a semmi.
Ami viszont zseniális, hogy családi autók által megirigyelhető mennyiségű pakoló, tárolórekesz található a Citan utasterében. Polcok, rekeszek végtelen teret kínálnak, hogy az autó használója mindent is el tudjon pakolni, amely a munkához szükséges.
Egyelőre 3 dízel és 2 benzines erőforrással kapható a Citan. Ezek közül a Renault-val közösen fejlesztett 1,5 literes dízel legerősebb változata, a 116 lóerős dolgozott a kipróbált autóban. Ehhez kapcsolódott egy 6 fokozatú manuális váltó. Fogyasztása kifejezetten jónak mondható, hiszen a tesztátlagunk 5,7 literre jött ki vegyes használat mellett. A városi használat során is 7 liter alatt maradt a Citan fogyasztása.
Egy kisáruszállító legfontosabb része a raktér. A Citan egyelőre a rövidebb tengelytávú változattal készül. A 4,5 méterese jármű raktere 2,9 köbméter áru befogadására alkalmas. Az erős műanyag borítású bordázott padló 1539mm hosszú. A hátsó ajtó pedig 1,2 méternél szélesebbre nyitható, így akár egy teljes raklapot is el bír nyelni a raktér, amennyiben nem haladja meg a 386 kilót, ugyanis ekkora a szállítható össztömeg. A könnyű pakolást segíti a jobb és baloldali tolóajtó is.
A tesztautónk egy nagyon magasan felszerelt változat volt, melynek ára meghaladta a bruttó 11 millió forintot. De már 7,3 milliótól elérhető a Citan belépő változata. Ez az ár határozottan versenyképes, függetlenül attól, hogy a versenytársak nem prémium szegmens logóját hordozzák. Így a most megjelent Citan várhatóan komolyabb sikerre számíthat, mint az elődje. Sőt, az év második felében elektromos meghajtással is meg fog jelenni, hasonló szállítható össztömeggel és 300 kilométer körüli hatótávval.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!