Elektromos Ikarus! Fotók Székesfehérvárról
A menetrend szerinti forgalomban bizonyíthatja képességeit az Ikarus City Pioneer. Most öt van belőle, az év végére százat ígérnek.
A Zöld busz demonstrációs mintaprojekt keretében elektromos hajtású Ikarus állt forgalomba Székesfehérváron. A városban gyártott autóbuszt egy hónapig ingyenesen vehetik igénybe az utasok.
Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára a busz forgalomba állítása kapcsán elmondta: a magyarországi széndioxid-kibocsátás egyötödéért a közlekedés felel, ezért a kormány tíz év alatt 36 milliárd forint támogatást nyújt az önkormányzatoknak zéró emissziós autóbuszok vásárlásához.
A járművek beszerzését mintaprojektek előzik meg, amelyek keretében nyolc városban és egy kiemelt régióban próbálhatják ki az utasok az elektromos hajtású buszokat. Eddig Debrecenben, Békéscsabán és Nyíregyházán bizonyítottak az e-buszok, most Székesfehérváron a demonstráció sora.
Az eddigi tapasztalatok kedvezőek, az elektromos buszok átlagosan napi 165 kilométert tettek meg, üzemeltetésük kilométerenként hatvan forint megtakarítást biztosított. Emellett egy hónap alatt közel 4500 kilogrammnyi széndioxiddal kevesebbet bocsátottak ki, ami éves szinte, buszonként 50 ezer kilogrammot jelent.
Fehérváry Tamás, az Electrobus Europe Zrt. ügyvezetője fontos mérföldkőnek nevezte, hogy évek óta először újra Ikarus busz állt forgalomba Székesfehérváron. Megjegyezte, a városban közlekedő busz több mint 50 százalékos hazai hozzáadott értékkel készül, amit a jövőben tovább növelnek majd.
Az Ikarus City Pioneerról elmondta: a forgalomba állított típus mellett további négy darab készült el az Ikarusnál, év elején pedig a sorozatgyártást is megkezdték. Elsőként negyven elektromos buszt gyártanak, míg idén száz legyártását tervezik.
A járműben 314 kilowattos akkucsomag van, ez 200-250 kilométerre elegendő zord hidegben is, és gyorstöltéssel három óra alatt fel lehet tölteni.
A City Pioneer nem olcsó, vételára nagyjából a duplája egy dízelmotoros autóbuszénak, üzemeltetési költsége azonban töredéke egy hagyományos járműének. Naponta alig több, mint tízezer forint.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!