Belehúztak az alternatívok
Egyre népszerűbbek az elektromos és a hibrid hajtású gépkocsik az Európai Unióban. A tavalyi negyedik negyedévben egyedül Cipruson nem bővült a piacuk.
Harmadára nőtt az alternatív hajtású autók részaránya az Európai Unióban forgalomba helyezett új autók között 2020 negyedik negyedévében az ACEA, az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének csütörtökön publikált jelentése alapján.
Az elmúlt év utolsó három hónapjában közel minden hatodik, az Európai Unióban forgalomba helyezett új autók 16,5 százaléka elektormosított hajtáslánccal rendelkező, elektromos árammal tölthető modell volt a beszerzésükre bevezetett állami támogatásoknak köszönhetően.
A hibrid-elektromos autók 15,1 százalékával és az egyéb alternatív hajtással rendelkező gépkocsik 2,4 százalékával együtt az alternatív hajtású modellek az összes Európai Unióban forgalomba helyezett autónak már a 34 százalékát adták a negyedik negyedévben, közel egymilliót, 143,9 százalékkal többet, mint 2019-ben.
A negyedik negyedévben Ciprus kivételével minden uniós tagállamban nőtt az alternatív hajtású autók forgalomba helyezése. A nagyobb piacok közül Németországban 236,6 százalékkal, Franciaországban 156,7 százalékkal, Olaszországban pedig 108,9 százalékkal.
Összességében a tavaly forgalomba helyezett autók 11,9 százaléka volt hibrid-elektromos (HEV) a 2019-es 5,7 százalék után. A külső forrásból elektromos árammal tölthető autók (ECV) részaránya 10,5 százalékra emelkedett az előző évi 3,1 százalékról. Az egyéb alternatív hajtású autók részaránya 2,1 százalék volt 2020-ban az előző évi 2,0 százalék után.
Az ECV és HEV autókból az első alkalommal helyeztek forgalomba egymilliónál többet tavaly. A HEV autók forgalomba helyezése 59,4 százalékkal 1,183 millióra nőtt a 2019-es 742 ezerről. Az ECV autókból pedig 1,046 milliót, 169,7 százalékkal többet helyeztek forgalomba az előző évi 388 ezernél.
A negyedik negyedévben az ECV autók piacának növekedése már 262,8 százalékos volt. Ezen belül a csak akkumulátorról üzemelő elektromos autók (battery electric vehicles, BEV) forgalomba helyezése 216,9 százalékkal, a hálózatról is tölthető, de belsőégésű motorral is rendelkező plug-in hibrideké (PHEV) 331,0 százalékkal nőtt. Németországban a BEV autók forgalomba helyezése több mint ötszáz százalékkal ugrott meg a negyedik negyedévben.
Magyarországon az év utolsó három hónapjában 2531 ECV autót helyeztek forgalomba a 2019-es 896 után, HEV autót pedig 11,8 ezret a korábbi háromezer után. Az egész évben hatezer ECV autót a 2019-es 2,9 ezer után és 31,7 ezer HEV autót a tavalyelőtti 9,2 ezer után.
Az Európai Unióban csökkent a belsőégésű motoros autók részaránya: 2020-ban a forgalomba helyezett autók 28 százaléka volt dízeles és 47,5 százaléka benzinüzemű, a 2019-es 31,6, illetve 57,8 százalékos arány után.
Forrás: MTI
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!