Közlekedés: balesetek a számok tükrében
Folytatódott a balesetek számának 2018 óta tartó csökkenése a magyar utakon az idei első negyedévben. Az esetek több mint harmadáért a gyorshajtók felelősek.
Az előzetes adatok alapján 2021. január-március hónapokban 2468 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ami 14,6 százalékkal kevesebb, mint a megelőző év azonos időszakában, amikor 2889 balesetet számoltunk. A csökkenés eltérő mértékekben, de egyaránt jellemző a halálos kimenetelű, a súlyos sérüléses és a könnyű sérüléses balesetekre – számolt be a Kreszváltozás.hu.
Azt írták, a halálos kimenetelű balesetek száma az év első három hónapjában 84-ről 80-ra, 4,8 százalékkal esett vissza az előző év adataihoz képest. A súlyos sérüléses balesetek száma 796-ról 652-re változott, ami 18,1 százalékos csökkenés. A könnyű sérüléses balesetek száma ugyanakkor 2009-ről 1736-ra esett vissza, vagyis 13,6 százalékkal mérséklődött.
A balesetben elhunytak száma nem változott, 2021. januártól-márciusig terjedő időszakban ugyanúgy 90 ember vesztette életét, mint egy évvel korábban. A súlyos sérültek száma 19,5 százalék csökkenés után 914-ről 736-ra, a könnyű sérülést szerzők száma 15,4 százalékos mérséklődést követően 2837-ről 2399-re változott.
Az ittasan okozott balesetek abszolút számait tekintve kedvező a változás. Az idei első negyedévben 211 balesetet okoztak ittas állapotban, ami 11,7 százalékkal kevesebb a megelőző év azonos időszakában feljegyzett 286 eset.
Az előzetes adatok alapján a balesetek főbb okainak sorrendje nem változott. Az első hely továbbra is a relatív és az abszolút sebességtúllépés párosáé, amelyek miatt a balesetek 36 százaléka történt. Fontos megfigyelés, hogy a korábbi évek 30 százalék alatti értékéhez viszonyítva a gyorshajtás miatt bekövetkezett balesetek aránya jelentősen emelkedett.
Az elsőbbségi jog megsértése okozta a balesetek 27 százalékát, míg a kanyarodásra vonatkozó szabályok meg nem tartása 14 százalékban állt a balesetek hátterében.
A balesetek okozói között 72 százalékos volt a személygépkocsi vezetők aránya. A tehergépkocsik vezetői a balesetek kilenc százalékát, a motorkerékpár vezetők a balesetek két százalékát okozták. A kerékpárosoknak hétszázalékos, a gyalogosoknak pedig ötszázalékos volt a részarányuk a balesetet okozók körében.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!