Air-One: reptér „repülő autóknak”
Semmi tudományos fantasztikum a britek komolyan gondolják. Megvan a helye, az építője, és a kormány támogatásával már novemberben megnyithat az első.
Mi még a gidres-gödrös útjainkat foltozgatjuk, az Európai Unióból kilépő, és éppen járműipara beteges gyengélkedésével szembesülő Nagy-Britannia viszont a „repülő autók” korának eljövetelére készül. Ez derül ki legalábbis abból a beszámolóból, amelyet a világ első légi mobilitási központjának projektjéről a brit lapok közöltek.
Ricky Sandhu, az Urban Air Port londoni központú infrastruktúra-szolgáltató vállalat vezérigazgatója a SkyNews cikkében igyekezett egyértelművé tenni: az általuk megálmodott létesítmény még nem a szó hagyományos értelmében „repülő autónak” nevezett járművek fogadóállomása lesz.
Az angliai Coventry stadionjának szomszédságában idén megépülő Air-One városi légikikötő az Autocar írása szerint a már használatos városi közlekedés eszközei mellett hamarosan megnövekvő szerephez jutó, eVTOL elektromos kisrepülőgépeket, helikoptereket szolgálja majd ki.
Az elsőként megépülő mintaprojekt keretében valódi utasrepülések aligha lesznek, ám az elképzelések szerint a könnyű járműveket a jövőben arra is lehetne használni, hogy taxiként szállítsák az érdeklődőket.
A függőleges fel-, és leszállásra képes légi taxik, teher drónok fogadására alkalmas infrastruktúra fejlesztésére kiírt Future Flight Challenge nevű verseny győztese a hírek szerint 1,2 millió font állami támogatásban részesül.
A fejlesztést a Hyundai Motor Group városi légi mobilitási részlege is támogatja, mi több, a koreai cég saját eVTOL repülőgépének megépítését és forgalmazását tervezi 2028-ig.
Az Air-One a hírek szerint hatvan százalékkal kisebb alapterületű, mint a hagyományos helikopter-repülőterek. A különleges építkezési technikákkal a létesítmény néhány nap alatt telepíthető, szén-dioxid-kibocsátása pedig gyakorlatilag nulla.
Az elképzelések szerint a következő öt évben mintegy kétszáz hasonló repülőtér létesülhet. A gyors fejlesztések szükségességét azzal igyekeznek alátámasztani, hogy NASA, az amerikai űrkutatási hivatal számításai szerint a városi légi mobilitás csak az Egyesült Államokban rövidtávon akár 375 milliárd fontos forgalmat érhet el.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!