A leggyorsabb autók 1920-tól napjainkig!
Érdemes végigolvasni, hogyan jutottunk el a 0,75 lóerőtől 1500-ig.
Mielőtt belevágnánk, érdemes megemlíteni a világ legelső autóját, ami nem más, mint az úgynevezett Benz-Patent Motorwagen. A remekmű 1885-ben látott napvilágot, 1,0 literes, egyhengeres motorja 0,75 lóerős volt. A jármű legfeljebb 16 km/h-s sebességgel tudott haladni. Összehasonlításképp: a világ leggyorsabb lova 89 km/h-val képes vágtatni, ami azt jelenti, hogy a Benz-Patent teljesítménye ehhez képest eltörpül. Azért is volt fontos erre kitérni, mert a cikkben bődületes teljesítményekről lesz szó!
1, Austro-Daimler Prinz Heinrich
Az első világháború után az autógyártó folytatta termékeinek előállítását. Az autóban egy 5,7 literes, négyhengeres motor volt, 137 km/h-s sebességgel hajtott. Majdnem egy évtizeden át, 1920-28-ig dominált a leggyorsabb autóként.
2, Duesenberg Model J
Soros elrendezésű, nyolchengeres motorja, az STR8 8 M8 akkoriban nagyon nagy szám volt! Az erőforrásnak köszönhetően 192 km/h-val hajtott a jármű. Ezzel a gyorsasággal sok mai autót megszégyenít a Duesenberg Model J. Hosszú éveken át tartotta a rekordot, ugyanis az azt követő leggyorsabb autó 1949-ben robbant be.
3, Jaguar XK120
Már majdnem mondhatom, hogy 220 felett, azonban a Jaguar XK120 az 1950-es évek kezdetén még „csak” 200 km/h-val volt képes hajtani. Az autóval kapcsolatban az a hír járja, hogy ha lehajtod a szélvédőt és letakarod az anyósülést, akkor a gyorsaság 210 km/h-s sebesség fölé kúszhat.
4, Mercedes-Benz 300SL
1955-öt írtunk, amikor megjelent a 300SL. A sirályszárnyas csodaautó, mely nem mellesleg egyik nagy kedvencem 226 km/h-val volt képes menni.
5, Aston Martin DB4
A 300SL nem volt sokáig hatalmon, ugyanis helyét 1958-ban a DB4 vette át. Nem sokkal volt gyorsabb, 227-tel került a dobogó csúcsára, sikere 1962-ig tartott.
6, Ferrari 250 GTO
1962-ben nem csak a világ leggyorsabb autója volt a 250 GTO, hanem egyben a legdrágább is. Háromliteres, V12-es motorja 296 lóerős volt, végsebessége 254 km/h. Mindössze egy évig trónolt, a Studebaker Avanti ugyanis tett róla, hogy ezüstérmes legyen.
7, Studebaker Avanti
Hatalmas orrába egy 290 lóerős, 4,7 literes, V8-as motor került. Az autógyártónak nem ment túl jól a szekere, ez a típus volt számukra az utolsó próbálkozás arra, hogy túléljen a vállalat. Különlegessége, hogy a teljes karosszéria üvegszálból készült.
8, AC Cobra MK3 427
Carroll Shelby feltehetőleg egyik leghíresebb alkotása, az AC Cobra 1964-től számított a világ leggyorsabb autójának. Amellett, hogy a mai napig Amerika egyik legikonikusabb autója, a világon az egyik legjellegzetesebb, legfelismerhetőbb sportautó.
9, Lamborghini Miura P400
1967-ben járunk, amikor is a Lamborghini Miura uralja a világot gyorsaság tekintetében. A V12-es, 4,0 literes, 385 lóerős motornak hála, az autó 275 km/h-s végsebességgel hasította fel az aszfaltot. A Lamborghini Miurát gyakran a világ első szupersportautójaként emlegetik.
10, Ferrari GTB4 Daytona
A Miura sikere 8 hónapon át tartott, 1968-ban ugyanis a Ferrari GTB4 Daytona már 280 km/h-s sebességgel büszkélkedhetett. Az autó az után kapta a nevét, hogy 1967-ben a Daytonai 24 órás versenyen az első három helyezést a Ferrarinak sikerült bezsebelnie.
11, Lamborghini Miura P400S
Már azt hittük búcsút inthetünk a Miurának, ám aztán megérkezett a P400S, amely 288 km/h-s végsebességgel szégyenítette meg a Ferrari Daytonáját.
12, Lamborghini Countach LP400
1979-1984: ismét az olaszok a toppon. A Lamborghini Countach LP400 3,9 literes, 370 lóerős, V12-es motorjával 5 éven át tartotta a gyorsasági csúcsot.
13, Ferrari 288 GTO
Egy ideje a Ferrari és a Lamborghini váltogatták egymást a világ leggyorsabb autóinak tekintetében, amikor is megérkezett a 288 GTO. A sportautó 304 km/h-s top sebességet tudhatott magáénak.
14, Porsche 959
És elérkeztünk az első összkerékhajtású sportautóhoz, ami felkerült erre a listára. A 959 számos innovációs technológiai újítást hordozott magában, 1986-ban tehát nem csupán a világ leggyorsabb autója volt.
15, Ferrari F40
Enzo Ferrari utolsó remekműve és egyben a világ első leggyorsabb sorozatgyártású autója. Végsebessége 320 km/h.
16, Ruf CTR (Yellowbird)
1987-ben mutatták be a 911-es Porsche alapjaira épülő Yellowbird-et, ami az azt követő évben a világ leggyorsabb autójának számított 341 km/h-s végsebességével. A siker 1990-ig tartott.
17, Vector W8
Mindössze 19 darab készült a W8-ból. Nem hivatalos végsebessége 389 km/h volt, azonban senki nem volt elég bátor ahhoz, hogy valóban akkora sebességgel repesszen az autóval.
18, Jaguar XJ220
Ismét egy Jaguar a listán. Ezúttal egy olyan, amit napjainkban a világ leggyorsabb hathengeres autójaként tartanak számon és 1992-ben is lehetett volna a leggyorsabb, ha nem szól közbe a Bugatti.
19, Bugatti EB110
Ijesztően hangzik a 351 km/h-s végsebesség, de az a helyzet, hogy a Bugatti 1992 óta még manapság is gyorsulási rekordokat döntöget legfrissebb típusaival.
20, 1993 McLaren F1
A McLaren F1 azért is különleges, mert a név alatt egyúttal a világ első hipersportautóját értjük. Motorját a BMW-től kölcsönözte, a 6,1 literes V12-es erőforrás 618 lóerős. A háromüléses F1 végsebessége 386 km/h. Ez a típus egyben napjaink leggyorsabb szívómotoros hipersportautója!
21, Koenigsegg CCR
2005-ben, amikor is a Koenigsegg bemutatta a CCR-t, 387 km/h-s sebességgel bírt a jármű és akkor az számított a világ legfürgébb sportautójának. A siker néhány hónapig tartott, ugyanis a Bugatti ismét beköszönt a képbe.
22, 2005 Bugatti Veyron
Az akkoriban már a Volkswagen márkanév alá tartozó Bugatti a maga 8,0 literes, quadturbós, W16-os motorjával 987 lóerőt teljesít. Végsebessége egyszerűen felfoghatatlan, 407 km/h.
23, Bugatti Veyron SS
Ha még a 400 km/h feletti teljesítmény sem lett volna elég, a Veyront 5 évvel később, 2010-ben a Veyron SS-sel (Super Sport) überelték. Sebességmérő órája valahol 431-nél ér véget, 9 évig tartották számon a világ leggyorsabb közúti szupersportautójaként.
24, Hennessey Venom GT
2014-ben megérkezett a 435 km/h-s, bődületes sebességgel bíró Hennessey Venom GT. Ilyen kaliberű járművek esetében már ténylegesen nagy számokról van szó, 7,0 literes V8-as motorja 1244 lóerős.
25, Bugatti Chiron
Egy újabb közúti fenevad: Bugatti Chiron. A már ismert 8,0 literes, négy turbóval ellátott W16-os egységet továbbfejlesztették, így az már 1479 lóerős, a Chiron végsebessége pedig ezáltal 420 km/h. Több is lehetne, ha az elektronika nem szólna közbe. A Bugatti kénytelen volt lekorlátozni a teljesítményt, ugyanis a fejlesztés során attól tartottak, hogy ha egy még betegebb masinát építenek, akkor szó szerint lerobbannak róla az abroncsok.
26, Koenigsegg Agera RS
Valahogy biztos voltam benne, hogy a Koenigsegg neve még felbukkan ezen a listán. 2017-ben a vállalat lesokkolta a világot, ugyanis az Agera RS 447-tel is képes repeszteni. Felfoghatatlan.
27, Bugatti Chiron SS 300+
Úgy fest, a két vállalat között valamiféle küzdelem folyik. A Bugatti Chiron SS 300+ esetében 490,5 km/h-s gyorsulást mértek 2019-ben. Ja, és nem robbantak le a gumik! Ja, és teljesen közút-legális a jármű!
Forrás:
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!